הדפסה
חלבלוב  הים

ככה ייעשה לצמח פולש

עמרם אשל   14/05/2022

סיכום מאמר שהתפרסם לאחרונה, המתאר טיפול מוצלח בחלבלוב הים, שהוא צמח לא נפוץ בחופי הים שלנו, אבל נחשב לצמח פולש מסוכן בניו-זילנד. כדאי לקרא כדי ללמוד איך צריך לפעול נגד צמחים פולשים.

חלבלוב הים הוא צמח של אזור חוף הים התיכון אצלנו ובמדינות השכנות, אבל בחופים שבחצי-הכדור הדרומי, בדרום-אפריקה, דרום אוסטרליה וניו-זילנד הוא ידוע כצמח פולש מסוכן. הוא יוצר שם אוכלוסיות גדולות שדוחקות את הצומח המקומי. בנוסף לכך יש חשש שכצמח רעיל, שהמוהל החלבי שלו עלול לגרום לצריבות, בעיקר בעיניים, הוא נחשב לצמח לא רצוי בקרבת בני האדם. 
בתמונה מס' 1 נראה הצמח השלם בצילום של שמעון כהן-סיון  ובתמונה מס' 2 צילום תקריב של תפרחות של נעם עביצל.
במאמר שפורסם לאחרונה (קישור בסוף הכתבה) מפרסמת חוקרת מניו-זילנד תצפיות על שני אירועים של פלישת חלבלוב הים שנתגלו במקומות המרוחקים עשרות קילומטרים ממקומות אחרים בהם נראה הצמח. בשני המקומות הגילוי נעשה בשלב בו היה במקום צמח בוגר אחד שהפיץ זרעים סביבו והרבה נבטים. הנתונים שנאספו במקום מספקים מידע חשוב על יכולת הפיזור של הזרעים. 
מיד עם הגילוי סולק מהמקום הצמח הבוגר, נושא הזרעים. אחר-כך נמדדו כל הצמחם האחרים בסביבתו וכמובן שגם הם סולקו. כך נמנעה ההתבססות של הצמח הפולש באותם אזורים.
מקום גילוי אחד היה בשנת 2000 על החוף המערבי של האי הצפוני בקו הרוחב של העיר אוקלנד, בירת ניו-זילנד והמקום השני בשנת 2020 על החוף המערבי בחלקו הצפוני של האי הדרומי. המרחק בין שתי נקודות אלו כ-450 ק"מ. וכל אחד מהם, כאמור עשרות קילומטרים מכל מקום אחר בו היה ידוע על נוכחותו של צמח זה. מכאן הגיעה הכותבת למסקנה שמקורם של הצמחים בזרעים שנסחפו בזרמי האוקיינוס מאחת האוכלוסיות בחופיה הדרומיים של יבשת אוסטרליה, שגם בהם הוא מוכר כצמח פולש.
הגילוי המוקדם של צמחים פולשים אלה איפשר את איסוף נתונים על כושר הפיזור של זרעי חלבלוב הים. בנקודה הצפונית נמצאו 213 נבטים ובנקודה הדרומית 484 נבטים. רובם היו נבטים צעירים שגובהם פחות מארבעה ס"מ במרחק פחות מחמישה מטרים מצמח האם. במרחקים גדולים יותר נמצאו צמחים מבוססים יותר שהגבוהים ביותר מבניהם הגיעו לגובה 40 ס"מ.
בתמונה מס' 3 מוצגים הנתונים של פיזור הצמחים בשני המקומות. המרחק הגדול ביותר מצמח האם בו נמצאו נבטים היה למעלה מ-15 מטרים, בכל אחד משני המקומות, אבל 90% מהנבטים היו במרחקים עד 6 מטרים מצמח האם. זרעי חלבלוב הים הם כבדים, יחסית, ואין להם אמצעי הפצה כמו כנפיים או שערות שיישאו אותם ברוח. הזרעים הבשלים נזרקים מצמח האם בעזרת מנגנון בליסטי למרחק 2 מטרים מצמח האם, ההפצה למרחקים גדולים יותר, כפי שנמצאו במחקר זה נעשית כנראה ע"י הסעה ברוח יחד עם החול הנודד. במיקום הצפוני ניכר היה שרוב הנבטים נמצאו בכוון הרחק מהחוף, ביחס לצמח האם. במיקום הדרומי יורת הממצאים היו הפוכים, דבר המחייב ניתוח של משטרי הרוחות והגלים המקומיים בכל נקודה ונקודה. נתונים אלה יעזרו בהכוונה של סילוק אוכלוסיות פולשות של חלבלוב הים במקומות אחרים.
על-מנת להילחם בצמחים הפולשים מציעה החוקרת לפתח אמצעי חישה מרחוק ואימון כלבים לזיהוי שלהם. גילו מוקדם של האוכלוסיות יכול לאפשר את השמדתן לפני שיתבססו ויכינו מלאי זרעים בקרקע.
 
Thomson, F.J. Measuring the effective dispersal of an emerging coastal weed, Euphorbia paralias (sea spurge), to help inform its eradication. Biol Invasions 24, 1553–1559 (2022)
 
  
סרטון המסביר את שלבי התפתחות התפרחת בסוג חלבלוב
 
גינון חסכוני במים