הדפסה
צפורנית ארץ-ישראלית

טבע עירוני – כן זה אפשרי !!!

מירי דהאן - רכזת הגינה   15/03/2021

"האחו הפורח", בשכונת גבעת חוטר בבאר יעקב, הוא אי קטן של טבע עירוני. יום אביב כאן מתחיל בציוצי ציפורים (ניצפו בגן כ-20 מיני ציפורים. ביניהם: ירגזי, נקר, צופית, נחליאלי, סנונית רפתות, עלווית, דוכיפת, בולבול, דרור ועוד).

כשהשמש עולה, מצטרף לפס הקול זמזום דבורים, והאוויר מתמלא בפרפרים ומעופפים אחרים. גם האדמה כבר רוחשת חיים – עכבישים, חגבים, גמלי שלמה, חיפושיות ונמלים, זיקיות, חרדונים, חומטים ולטאות. והחולד? כרגיל - חופר.

 

כשזרענו כאן פרחי בר, לפני 10 שנים, לא דמיינו שנצליח ליצור טבע עירוני כה עשיר ושופע.
הכל התחיל משתי שכנות – אתי מולכו ודפנה אלדר – שרצו לחדש את תחושת הקהילתיות והאיכפתיות בשכונה והקימו פורום נשים. אחרי מספר מפגשים בחרנו לקיים פרויקט ראשון משותף – לאמץ את רצועת האדמה המוזנחת בת 9 הדונם שבין השכונה לבין בית החולים שמואל הרופא שהייתה מזבלה מאולתרת עם צמחיית מעזבה.
ראש המועצה ניסים גוזלן נענה לרעיון, המועצה ניקתה את ערמות האשפה ורכשה עבורנו פרחי בר. ביום שישי חגיגי, בדצמבר 2010, עם עוגות ובלונים ומפגשי שכנים מחודשים, זרענו בשמחה את פרחי ארצות החמרה וגבעות הכורכר.


האחו צמח והתפתח והיום הוא הרבה יותר מגן מקלט עם למעלה מ-150 מינים פורחים של האזור. יש בו ספריית רחוב, תיבת גירי מדרכה, "מקום לשקט" (מתחם מדיטציה), גבעות חמרה לרוץ עליהן, בוסתן עצי פרי לקטיף חופשי ושביל חושים. 
הגן מתוחזק על ידי כ-30 מתנדבים קבועים ומזדמנים (לצערי אי אפשר למנות כאן את כולם), ובזכות תיקצוב ותמיכה מהמועצה, עופר הוכברג מ"שלפ מעבדות חקלאיות, מספק לגן ליווי גידולי והכוונה אקולוגית מסייעת, וממשיך להעשיר את הגן במינים אדומים (בסכנת הכחדה) בעשר השנים שעברו מאז הקמת האחו הפורח.
 

מי בא לגן?
הבוקר עבר בריצה ונפנף לי לשלום, כמו בכל בוקר, עובד של בית חולים שמואל הרופא שרץ תמיד את קטע הדרך האחרון מתחנת הרכבת לבית החולים. אחריו עברו בשביל קרובי משפחה של מאושפזים בבית החולים שהההליכה דרך האחו נותנת להם נחמה וכוח. שכנים טיילו עם כלבים, מתאמנים הלכו או רצו. חובבי פרחים הגיעו כדי לראות ולצלם. אמא עם תינוק יצאה לטיול. בשמונה וחצי התכנסה קבוצת המדיטציה שמאיה בונפיל-חלף, מנהלת בהתנדבות כבר כמה שנים. בחורף הם מתחממים בשמש ובקיץ הם עוברים לצל הקריר של החורשה.
בעשר וחצי הגיעו ילדי כיתה ב' מבית חינוך מונטסורי "בראשית", ללמידה במרחב הפתוח. הם נפגשו על מחצלת בחורשה, יצאו למשימות חקר עם דפי "יומן טבע" ועם מבחנות לאיסוף חרקים, וסיימו עם זמן חופשי לטפס על עצי החורשה, ללעוס חמציצים, ללכת בשביל הרגליים היחפות ועוד.

 

אחר הצהריים באו הורים שאספו ילדים מהפעוטון וישבו לספר ספר מ"ספריית הגמד" ולשוטט בגן. חבורת בני 10-9 עם אופניים עלו וירדו מגבעות החמרה וקבוצת נערים שתו קפה בחורשה.

בערב הגיעה הספרנית טליה ירוסלבסקי לבדוק אם ספריית הרחוב מסודרת ואם תיבת הגירים מלאה. ובלילה? בלילה יגיעו הקיפודים והשועלים, ואולי גם ינשוף עצים...


המקום שמור ונקי:
אסור לעשות פיקניקים, אין פחי אשפה (לוקחים אשפה הביתה).

איך מגיעים? 
 רחוב הבנים 40, באר יעקב (האחו הפורח בווייז). פתוח למבקרים ללא תשלום בכל יום בין השעות 14:00-10:00, 19:00-16:00.
 ביקורי קבוצות בתיאום מראש בלבד בטלפון:
 מירי: 052-6757667

 
 אתר האחו הפורח 

גינון חסכוני במים