הדפסה

צא לנוף אל תקטוף !!!

המסע להגנת פרחי הבר   11/11/2020

הבוגרים שבינינו זוכרים בוודאי את הטיולים הנפלאים בטבע, מהם חזרנו שמחים ומאושרים כשבידינו שלל פרחי בר כולל הבצל והפקעת או קנה השורש: כלניות רקפות, צבעונים, איריסים  ועוד. היינו בטוחים כי הטבע הוא של כולם, אלו היו שנות השישים, אנו היינו ילדים, גם רוב המבוגרים לא שמו לב שהיופי הזה עלול להיעלם. ראו למטה הזמנה לזום במושא זה  

היו כאלה שכן שמו לב, ויצאו למסע הסברה.
אנשי החברה להגנת הטבע יצאו למאבק. זה היה בימים שלפני עידן הטלוויזיה והפייסבוקים למיניהם. היו ימים !!!

ב 1963 נחקק חוק גנים לאומיים ושמורות טבע, במסגרתו הוכרזו שטחים רבים כשמורות טבע בהם אסור כל קטיף, הוגדרו ערכי טבע מוגנים האסורים בפגיעה, קטיפה ומכירה וביניהם מספר רב של פרחי בר.

זכורני שב- טו' בשבט שנת 1964 התקיימו סיורים בטבע, לתלמידי כיתוב ז -ח' מכל בתי הספר באזור פרדס-חנה וחדרה, ובסיומם התקיים טכס בקולנוע חדרה הענק.
בתכנית היה גם חידון בנושאי טבע,  אותו הנחה שבח וויס. מתוך מאות התלמידים זכיתי אני במקום שלישי . (איזו צניעות) 
 
המאבק להצלת פרחי הבר החל בשנת 1956, ע"י אנשי החברה להגנת הטבע, שהמליצו להכריז בחוק על עשרות (כיום מאות) מיני פרחים כמוגנים ואסורים בקטיפה ועל רבים נוספים כ"שמורים" מהם ניתן לקטוף רק 10 פרטים.

היו שטענו כי זו "גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה" , אולם עזריה אלון ממאמינים והמשוגעים למסע זה, (שגם ד"ר עוזי פז היה "ממשוגעיו") ומייסדי המסע והחברה להגנת הטבע לא וויתר.

הוא הסביר איך תכננו את המסע
בראש החץ היו המורים והגננות שהיו מחוייבים למסר, העבירו אותו לילדים ודרכם להורים. גם צה"ל נרתם למשימת הסברה לחיילים, פקחים הסתובבו והביאו באופן מיידי לכך שלא מכרו יותר פרחי בר.
כל קנס או הפרה לווה בפרסום ברדיו ובעיתונות.

כבר בשנות ה 70 נראה המהפך בשטח. כל פרחי הבר היפים פרחו והתרבו .

אנו זוכרים את הכרזות ובהן תמונות מרהיבות של הפרחים המוגנים שכולם היו מרשימים .

היה כאן שילוב של הסברה וחוק, בסלוגן קליט :
צא לנוף ואל תקטוף

"ההסברה הצליחה לחולל לראשונה תרבותי משמעותי, שכן היא שינתה דפוסי חשיבה, ערכים והתנהגות קולקטיבית של חלק ניכר בחברה הישראלית, בכל הקשור ליחס למשאבי הסביבה הטבעית.  משמעות השינוי מתעצמת במיוחד לאור הבנת המצב הקודם, בו קטיפת פרחי בר הייתה נורמה מקובלת, ולא נתפסה כלל כעבירה, להיפך: במשך עשרות שנים הייתה זו דרך ראויה ולגיטימית של חינוך לערכים תרבותיים שהיו בקונצנזוס, ביניהם אהבת הארץ, ציונות, קשר לאדמה ושמירת טבע, זאת מלבד התועלת הכלכלית שצמחה מענף המזכרות ומכירת פרחי בר."
מורפולוגיה של שינוי תרבותי

השאלה היא, האם הייתה זו הצלחה חד-פעמית האם אפשר להצליח "בחינוך מחדש" גם בנושאים נוספים של שמירת טבע כמו שמירה על הניקיון, צמצום השימוש במוצרים שאינם מתכלים ועוד ועוד

לצערנו סקרים של  פרחי הבר המתפרסמים מעת לעת, מרמזים שאולי נאלץ לחדש ולרענן את הקמפיין הנ"ל בשל ירידה במודעות לשמירה על פרחי הבר .

ד"ר עוזי פז שהיה בין ה"משוגעים" המחויבים למסע הנ"ל, להפסקת קטיף פרחי הבר  בחברה להגנת הטבע , חובב טבע , הוציא ספרי טבע ומצגות לרוב, ידבר על המסע הזה.

עוזי סיפר לנו בזום על המסע הזה.

חורף נעים ובריא לכולנו

גינון חסכוני במים