הדפסה
עולש  מצוי

עמרם אשל

על טעם ועל ריח כבר לא צריך להתווכח   27/07/2020

לטעמים ולריחות מקום חשוב בחיינו, בכל תחומי המזון והמשקה, הקוסמטיקה, התרופות ועוד. האם אתם יודעים מה היא בשׂומת? כמה טעמים יש בכלל? מי הן התרכובות הכימיות הגורמות לנו לחוש בטעמים ובריחות? על כל אלה כתב ד"ר עוזי רביד שהיה חוקר במנהל המחקר החקלאי שנים רבות, מומחה בכימיה של הצמחים. ספרו "בשומות וטעמים טבעיים", בו הוא מפרט את הידע שצבר ביחס לצמחים שונים, צמחי חקלאות וצמחי בר ותכונותיהם הכימיות התפרסם לאחרונה באינטרנט הפתוח לכל המתעניין בתחום. פירוט בכתבה המלאה ...

נתחיל בכמה הגדרות בסיסיות.
ריחות וניחוחות שאנו חשים באפנו, חלקם נעימים לנו וחלקם דוחים, נקראים בשם הכללי בְּשׂוֹמֶת, שהיא תרגום המונח הלועזי ארומה.
הבשומת של כל צמח נקבעת על-ידי תרכובות כימיות נדיפות המתפזרות באוויר שנקלטות באברי החושים שבאף שלנו. יש צמחים המשחררים חומרים אלה לאוויר ומפיצים אותם למרחוק, כמו פרחים רבים ויש כאלה שצריך לרסק את התאים שלהם בכדי לשחרר את החומרים ורק אחרי שממוללים אותם מתפזרות אותן תרכובות באוויר ואנו יכולים להריח אותן.
לדברי עוזי "מספר הריחות השונים אשר ניתן להבחין ביניהם מוערך ביותר מעשרת אלפים ועד לא פחות מטריליון!" ותעיד על כך ההצלחה של תעשיית הבשמים.

לעומת זאת "מספר הטעמים הידוע הוא שישה בלבד: מר, מלוח, חמוץ, מתוק, אוּמָמִי ושומני".
האוממי הוא "טעם בשרי", שאיננו אופייני לצמחים, אך כל שאר הטעמים שאתם וודאי מכירים, אופייניים לצמחי התבלין השונים. יש צמחי תבלין מפורסמים בין צמחי הבר של אזורנו ויש רבים מיובאים ומשמשים כגידולי חקלאות בעלי ערך. 

הספר עוסק בעיקר בצמחי מאכל אך מזכיר גם לא מעט מצמחי הריח המשמשים בתעשיות הקוסמטיקה והתרופות. לגבי כל צמח הוא מפרט את הגדרתו הבוטנית, את מקורו הגיאוגרפי, את התרכבות הכימיות החשובות שנותנות לו את הבשומת והטעם ואת השימושים שלו. לעתים הוא מזכיר שימושים שונות אצל בני העדות השונות, לפי המסורת המקובלת אצלם. גם פטריות מאכל כגון הכמהין נזכרות בספר.

בין האנקדוטות המופיעות בו אזכיר את הסיפור על החוקרים היפנים ש"גילו" כי במקרי חירום ניתן להעיר משנתם אנשים חרשים בתוך עשר שניות על-ידי ריסוס תמצית ואסאבי (חזרת יפנית) בחדר השינה.
בשונה מהואסאבי שהוא חומר חריף מאוד, ועלול להיות רעיל בכמות גדולה, על הוניל הוא מספר שריחו מעלה חיוך על פניהם של תינוקות בני יומם.

צמחי הבר של הארץ הנזכרים בספר הם אוג הבורסקאים, אזובית, חרדל לבן, גד השדה, מליסה רפואית, מרווה, ער אציל, פטל, פיגם, עולש, צלף, שומרשבת ריחני (שמיר בפי העם).
הפרסום האינטרנטי ערוך בדמות ספר שניתן לדפדף בין עמודיו או להגיע ישירות לכל סעיף בהקשה בדף התוכן האינטראקטיבי. כל צמח מלווה בתמונת החלק המשמש למאכל או הכנת התבלינים.
זה מקור ידע רב לכל התעניין בנושא צמחי התבלין והא ערוך בצורה מאירת עיניים. מגיעות תודות לעוזי שחלק מהידע הרב שלו עם קהל הגולשים.
 
גינון חסכוני במים