הדפסה
שיזף תרבותי

לידתו של עץ מקודש - סאלח עקל חטיב

שיזף תרבותי ( סיני) - עץ מקודש ליד קבר של שיח דרוזי   11/03/2020

הנוסע בכביש 70 במקטע שבין כפר יסיף לצומת כברי, יראה בצומת קיבוץ בית העמק, שלט כתום של משרד התיירות עליו הכיתוב: קבר שיח' מחמד.  מדובר בקברו של שיח' מחמד אל-כוויכאני (על שם כפרו כוויכאת, שהיה בקירבת המקום) אחד ממפיצי הדת הדרוזית בארצנו במחצית הראשונה של המאה ה 11.

שיח' מחמד היה אחד מששה מיסיונרים שהפיצו את הדת הדרוזית בין השנים 1017 - 1043 לסה"נ, באזור הגליל המערבי בכפרים: ירכא, ג'ת, כויכאת, מימאס, חנבליה (חרבת ענבל) ואכליל (חורבת כליל)

סמוך לשער הקיבוץ מצד ימין אפשר לזהות בקלות מבנה קבר צבוע בלבן וסביבו מתחם פתוח שעולים אליו במדרגות ספורות.
המועצה הדתית הדרוזית דאגה לטפח את הקבר וסביבתו. סמוך למתחם שתלו צמחי נוי וגם עץ ענאב - שיזף תרבותי ( סיני). במרוצת הזמן התחילו המבקרים לתלות על ענפי העץ הצעיר , וגם על  עץ הזית הסמוך בדים בצבעים שונים בכדי לזכות בברכתו של הצדיק הקבור שם.

בביקורי האחרון בפברואר 2020, הופתעתי לגלות שמבקרי הקבר המחפשים מזור לבעיותיהם ומשאלותיהם, אימצו מנהג חדש המוכר בכל מיני מקומות בעולם וגם בא"י, הלא הוא תליית מנעולים! בעיקר ע"י זוגות צעירים שמבקשים קשר איתן וחזק לאורך חיי בני הזוג.
כך תפס מנהג זה את מקומו של המנהג השכיח של תליית בדים על ענפי עצים מקודשים/ מבורכים. החדש בעניין, שבד"כ מנעולים תולים על ברזלים של סורגי חלונות, גשרים ועוד.
כאן אנו עדים לתליית מנעולים על עץ, מה שהופך את המסורת הזו למסורת חוצה, תרבויות וארצות.

כתב: סאלח עקל חטיב - פברואר 2020

גינון חסכוני במים