הדפסה
נר-הלילה  החופי

כיצד מצלמים גרגרי אבקה?

עמרם אשל שרה גולד   26/10/2018

במסגרת המיזם של הצגת צילומי מיקרוסקופ אלקטרונים של גרגרי אבקה, המשותף לאגודה הישראלית למיקרוסקופיה ול"צמח השדה", הזמין אותנו ד"ר אייל שמעוני ממכון וויצמן שיזם את שיזם שיתוף פעולה זה עוד כשהיה יו"ר האגודה הישראלית למיקרוסקופיה, לביקור ביחידה למיקרוסקופיית אלקטרונים במכון ויצמן למדע, בכדי לראות את תהליך ההכנה והצילום של הגרגרים. את העבודה המורכבת הזאת עושים חברי האגודה בהתנדבות וכאן ניתנה לנו ההזדמנות להכיר אותה מקרוב.

דוגמאות של גרגרים מצמחים פורחים נאספות על נייר דבק ומגיעות למעבדות השונות במוסדות האקדמיים בארץ. כאן נבחרות אותן דוגמאות שעליהן קבוצות גרגרים מתאימות ומוצמדות לתושבות מתכת בדבק המוליך זרם חשמלי. השלב הראשון בהכנת הדוגמה הוא ציפוי שלה במתכת כבדה כגון זהב, פלטינה, פלדיום וכד' בשכבה דקה מאוד, בעובי כמה אלפיות המ"מ.

הצילום נעשה במיקרוסקופ אלקטרונים סורק. בתוך המיקרוסקופ נשלחת אל הדוגמא קרן אלקטרונים. הציפוי המתכתי והדבק המוליך מאפשרים לאלקטרונים להמשיך בתנועתם כזרם חשמלי חלש. זה מאפשר לקרן האלקטרונים לפגוע בכל מקום בדוגמא ללא הפרעה. לציפוי המתכת תכונה חשובה נוספת שגורמת לכך שבתגובה לפגיעת קרן האלקטרונים משתחררים מהמתכת אקלטרונים רבים נוספים, הנקראים "אלקטרונים משניים". האם אלה המאפשרים לראות את הצורה של פני הדוגמא בפרטי פרטים. כך כשקרן האלקטרונים של המיקרוסקופ נעה הלוך ושוב על-פני הדוגמה, נקלטים האלקטרונים המשניים מכל נקודה ונקודה על-פני השטח לתמונה המציגה את הצורה התלת-ממדית של הדוגמה.

הצילומים מהסוג הזה מגלים לנו את היופי והאופי של פני גרגרי האבקה, שרבים מהם אינן חלקים אלא מכוסים בליטות ושקעים היוצרים צורות מרהיבות. הצורות האלה מעניינות במיוחד באותם גרגרי אבקה המותאמים לאיסוף ע"י חרקים, דבורים ופרפרים. ככל הנראה יש לקישוטים שעל-פני הגרגרים תפקיד בהיצמדות שלהם לגוף החרק. ראו למשל את הצילומים של גרגרי האבקה של עולש מצוי, שנראים כמו חלקים של מכונה מסובכת, או של חורשף מצויץ, שנראים כאילו מוציאים לנו לשון.
הייתה לנו הזמנות בעונה זאת להשוות גרגרי אבקה של שני מיני חבצלות, חבצלת הנגב וחבצלת החוף. שתיהן נראות כאילו הגרגרים שלהן עטופים ברשת עדינה, יש דמיון רב בין הגרגרים של המינים הקרובים האלה, אך ניכר שיש ביניהן גם הבדלים ברורים, בעיקר בצפיפות הרשת העדינה בקצות הגרגר.

הפתעה מיוחדת במינה התגלתה לנו בהסתכלות על גרגרי האבקה של נר-לילה חופי. כל מי שהתבונן בפרח פתוח של נר-לילה ראה שהגרגרים קשורים זה לזה בחוטים דביקים, שכנראה מצמידים אותם לגוף המאביק המבקר בפרח. במיקרוסקופ האלקטרונים נראים קורים אלה כמחרוזות עבות של חרוזים עדינים.

הביקור היה עבורנו מעניין ומרגש ונהנינו מאוד מהכנסת האורחים והסבלנות של אייל להסביר ולהראות את השימוש במיכשור היקר והמתוחכם העומד לרשותו. אנו מודים לו ומקווים להמשך שיתוף הפעולה הפורה בין האגודה הישראלית למיקרוסקופיה ו"צמח השדה".

גינון חסכוני במים