הדפסה
נימפאה  תכולה

מונח חדש בא לעולם ביופיליה

בואו נפרגן לעצמינו - להתחבר לטבע   11/06/2018

מה יש בגנים ובטבע שמדבר אלינו, שמושך אותנו בעבותות של קסם לטייל ולבלות בהם? היום מדברים על ביופיליה- היא הנטייה האנושית המובנית להתקשר לטבע, להתפעם ממנו כאשר אנחנו צופים בתופעות שבטבע, מצמיחת העצים והצמחים, הציפורים והפרפרים המעופפים, הקשר והיחסים ביניהם, ובכלל ממחזור החיים בטבע.

התיאוריה הוצגה על ידי החוקר אדוארד וילסון בספרו 'ביופיליה' (1984). 
המונח "ביופיליה" פירושו "אהבת חיים או מערכות חיים".

מתברר שהבילוי בטבע  חיוני לבריאותם הגופנית והנפשית של בני האדם (ווילסון).
אנו מגיבים, ולו באופן תת הכרתי, לכוחות ולגירויים של הטבע ברווחה נפשית והנאה.
עניין זה הוכח ונמדד מדעית במחקרים. 

הניתוק הפסיכולוגי והפיזי בעת הבילוי בטבע, מאפשר רגיעה ושקט נפשי וכניסה לריתמוס איטי. השהיה בטבע יוצרת תהליכים נוספים: היא מעוררת אלמנטים של התמזגות, שייכות, קבלת הטבע כמות שהוא ואז גם קבלה עצמית, הטבע הינו חי ודינאמי ונמצא בתהליך השתנות מתמיד ומחזורי, כאשר תהליכים טבעיים מתרחשים בו כל העת.

תהליכי הצמיחה והמחזוריות של הטבע מחברים אותנו לעוצמות וליצירתיות  שבנו.

היכולת להיעזר בטבע לצורכי התערבות בתהליכים נפשיים ומתוך כוונה לעורר שינוי התנהגותי ורגשי אינה חדשה, היא אחת מצורות הריפוי העתיקות ביותר בעולם.
גם כיום ישנו תחום של גינון טיפולי וריפוי באמצעות הטבע.

כאשר אין את היכולת לצאת את הטבע  עלינו להכניסו לחיינו, לביתנו לסביבתנו לשאוב מממנו את האנרגיה להתמודדות קיומית.
יותר ויותר משתרבב הטבע לבתינו ולקרבתינו באמצעות עיצוב הבית והביגוד ע"י אלמנטים של טבע בדמות רהיטים, פרחים, קישוטים  בדים תמונות או צבעים המדמים פרחים, נופים, מים, עצים ומפלים.   

מחקרים שנערכו כדי לבדוק ולפצח את הכח המרפא של הטבע  להיגעו למסקנה כי הסביבה הצמחית והטבעית מאפשרת שיחזור של המרכזים הרגשיים במערכת הלימבית ושיקום יכולות רדומות וחשובות אלו, ובכך לסייע לתפקוד טוב יותר.
(המערכת הלימבית היא חלק ממערכת העצבים, הכוללת מבנים במוח האנושי המעורבים ברגשות, מוטיבציה, זיכרון, למידה, הרחה והקשרים ביניהם.)

בשנת 2002  פרסמו החוקרים אולריך ופרסונס  כי שהות בסביבת צמחים וטבע או אפילו מבט דרך חלון על אגם, אחו פתוח, או נוף מיוער, מסבים לנו שלווה ורוגע.
וכי סביבה עם צמחים מספקת תגובה שיקומית מהירה ויעילה להתמודדות עם מצבי לחץ ומתח.
אפילו צפייה בתמונות של נופי טבע גורמת ישירות לעלייה בפעילות חשמלית בחלקים במוח האחראים על התחושות של רוגע ושלווה. כמו כן מתרחשת החלמה ושיקום גופני מואץ במקומות בהם יש קירבה לצמחים.
מכאן צמחה אסכולת הגינון הטיפולי.

כל אלו מאשרים את הצהרתו של לואי פסטר שקבע:
"הטבע הוא הרופא הטוב ביותר. הוא מרפא שלושה רבעים מכל המחלות"


גם עיון וגלישה באתר צמח השדה  גורמת לרוגע.

גינון חסכוני במים