הדפסה
חבליל  מצוי

עונת הטחבים הגיעה

דרור מלמד   14/01/2018

עם בוא הגשמים, שבים הטחבים לחיים. הצמחים הקטנטנים שהיו יבשים ומתפוררים במהלך חודשי הקיץ, החלו מוריקים ומשגשגים עם מגע טיפות הגשם הראשונות. במהלך חודש פברואר רבים מהם יצמיחו גופי פרי זעירים מגווני צורות - מנבגים.

להבנת מושגי היסוד בטחבים ומחזור חייהם מומלץ לקרוא את ה"מבוא לסיסטמטיקה של טחבים"

טחבים הם צמחים לכל דבר והם מצויים בכל מקום. אין מי שיוצא לטבע, בכל אזור שהוא ולא נתקל בטחבים. על סלעים, על הקרקע, בפתחי מערות, על גדות נחלים, בסדקי מדרכות, בקירות ועל גזעי עצים נרקבים. אולם, רובנו מתעלמים מהם ולא מנסים כלל לתהות על צורותיהם הייחודיות ובוודאי שלא להכיר את מגוון המינים ומחזור חייהם.
בישראל נאספו והוגדרו יותר מ-250 מיני טחבים, רבים מהם קשים מאוד לאפיון והגדרה. אולם כחובבי צמחים, כדאי מאוד להכיר את הסוגים הנפוצים והבולטים ואשר ניתן לזהות בנקל. למי שיטרח לנסות מובטחת חוויה נהדרת, בעיקר אם יתבונן מבעד לזכוכית מגדלת או ינסה לצלם את הטחבים השונים בצילומי תקריב.
אתר "צמח השדה" שם לו למטרה להעלות את מודעות חובבי הטבע בישראל גם לקבוצת צמחים נזנחת זו וזאת על ידי תיאור מגוון מינים ברשת - לראשונה בעברית.
כדי להתוודע לעולם הטחבים, כל שעליכם לעשות הוא להיכנס לדף הבית באתר ובקופסית "חיפוש מיני הצמחים" לבחור בקטגוריית "צורת חיים" את "טחבים". מיד יופיעו לפניכם כמה עשרות מינים (באתר נמצאים כבר 37 טחבים מתוארים) שכבר הספקנו לצלם, לתאר ולהעלות לאתר. כל ערך כזה יביא אתכם, אם תרצו, גם למבוא לעולם הטחבים, אשר ישפוך מעט אור על מושגי היסוד בתחום.
אז צאו לשטח, פקחו עיניים, התכופפו אל היערות הזעירים וגלו עולמות מרהיבים חדשים. נשמח מאוד לקבל דיווחים על אתרים בהם מצאתם טחבים, לנסות לענות על שאלות, לעזור בזיהויים ולשמור פרטים של המעוניינים בהקמת קבוצות דיון וקבלת עדכונים בנושא טחבי ישראל. אנא שלחו תגובותיכם, דיווחים ושאלות לכתובת: nivnav@012.net.il

הבה נגלה יחדיו עוד נדבך מהמגוון הבוטני המשובח שמזמנת לנו ארץ ישראל.

כתב: ד"ר דרור מלמד

גינון חסכוני במים