הדפסה
אלה אטלנטית

האלה האטלנטית הקשישה ליד מלכיה

אלה בת 450 שנה   02/11/2017

בקיץ העץ מצל על שטח שגודלו כדונם, וענפיו המרשימים מהווים מוקד משיכה למשחק, טיפוס וצילום. בסתיו עלים נושרים בצבעי שלכת נאים, ובמהלך החורף נחשף מופע מדהים של שלד הגזע הפיסולי וענפים על רקע שמים מעוננים, גשומים או בהירים. בשעות הזריחה והשקיעה מתגלה חוויה שחובה לראות ולצלם. באביב מלבלבים עליו בגווני אדמדם.

אלה אטלנטית
משפחה: אלתיים

מימדים:
גובה: 18 מ' קוטר נוף: 24 מ'
היקף גזע בגובה 1.3 מ'  5 מ'
גיל העץ:  כ 450 שנה !

מעט מאוד חומר בעל ערך היסטורי קיים על האלה האטלנטית הוותיקה והמרשימה הזו ועל החורשה הסמוכה לה.
העץ ממוקם בחניון האלה שהוקם ומתוחזק ע"י קק"ל– אתר בו גדלים עצי אלה אטלנטית רבים בעלי נוף מרשים. מומלץ לבקרו בכל עונות השנה על מנת להתרשם מביצועיו המרשימים והשתנותו.
בקיץ העץ מצל על שטח שגודלו כדונם, וענפיו המרשימים מהווים מוקד משיכה למשחק, טיפוס וצילום. בסתיו עלים נושרים בצבעי שלכת נאים, ובמהלך החורף נחשף מופע מדהים של שלד הגזע הפיסולי וענפים על רקע שמים מעוננים, גשומים או בהירים. בשעות הזריחה והשקיעה מתגלה חוויה שפשוט חובה לראות ולצלם. באביב מלבלבים עליו בגווני אדמדם ובנוסף קיים מופע על אשכולות פרי קטנים המבשילים בסתיו בתערובת של צבעי אדום- שחור.
אי אפשר שלא לשים לב לעפציו המיוחדים והמאפיינים של העץ הנראים כמו אלמוגים, אדומים גם הם. 
משפחת האילתיים  מונה כ -800 מינים, ונפוצה בעיקר באזורים הטרופי והסובטרופי ומעט באזור הממוזג, בשני חצאי כדור-הארץ. בארץ יש למשפחה זו 8 נציגים בבר.  הנציג המוכר שלה הוא אלת הבוטנה (שפירותיו הם הפיסטוק הידוע )

העץ נזכר פעמים רבות בתנ"ך, וזיהויו עם סוג זה מקובל. השם העברי גזור משם האלוהות, רמז לקדושתו של העץ בימי קדם. האלה מוזכרת בשם "בכא".
הסיפור הידוע ביותר הוא הסתבכותו של שער אבשלום בענפי האלה עת רכב על הפרד כשמרד באביו. בעקבות הסתבכות זו מת.  "ואבשלום רוכב על הפרד ויבוא הפרד תחת שובך האלה הגדולה ויחזק ראשו באלה ויותן בין השמיים והארץ והפרד אשר תחתיו עבר..." (שמואל ב' יח-יט')
בצל האלה נהגו בימי קדם לקיים טקסי פולחן: "ועל גבעות יקטרו, תחת אלון ולבנה ואלה כי טוב צילה"...
(הושע ד' יג')
משל ישעיהו הוא בין הידועים אשר המשיל את "חוזקו" של העם בימי יותם ליפיו של העץ בימי השלכת, כאשר ידוע כי מיד אחרי השלכת יהיה העץ ערום ...
"ורבה העזובה בקרב הארץ. ועוד בה עשיריה ושבה והיתה לבער כאלה וכאלון אשר בשלכת,..." (ישעיהו ו' יא'-יב')
העץ שלנו וסביבתו מתאים לחניון מעולה לקבוצות, ניתן לטפס על העץ [ בזהירות!]. שלושה אנשים יצליחו לחבק את גזעו המרשים. הענפים הכבדים תמוכים ע"י "קבי עץ" למניעת שבר.
"אלת החיים" משמשת גם כאתר זיכרון על שם חיים פרידמן ז"ל שהיה מנהל מדור המטעים של הסוכנות היהודית בגליל. האתר ולידו חניון רכב עוצב ונבנה ע"י קק"ל.

אגדה שנקשרה לעץ 
מספרים  על פגישה היסטורית שרפול ז"ל פגש לראשונה את מייג'ור חדד מפקד צד"ל מתחת לעץ. בשיחתי הטלפונית עם רפאל איתן אודות המידע הוא לא אישר ולא הכחיש אלא אמר "קישקוש"

איך מגיעים? 
בדרך העולה מכביש קרית שמונה – ראש פינה, למלכיה [כביש הצפון 899] ק"מ מערבית למצודת ישע מצד דרום של הכביש על פי השילוט חניון האלה.
מיקום העץ: כביש הצפון, סמוך לצומת יפתח
נ.צ: רוחב:779672,אורך251472

כתב וצילם ישראל גלון

גינון חסכוני במים