הדפסה

לקראת חג השבועות הוא לובש לבן

איקליפטוס לימוני   21/08/2017

תמיד התעוררה בי הסקרנות לגלות מיהו זה שנטע את העץ ומה סיפורו. בחוברת "בשביל הראשונים", שיצאה לאור ע"י עיריית פתח תקווה, נכתב: "עץ זה, כרבים מעצי המושבה, ניטע כדי לטהר את האווירה. העץ ניטע עם שתילים נוספים ע"י בני משפחת רובינזון שגרו במקום".

אקליפטוס לימוני - Eucalyptus citriodora
משפחה: הדסיים
מיקום העץ: רחוב שפירא 8 בפתח תקווה
ממדים:
גובה:
40 מ'; קוטר נוף: 32 מ'
היקף גזע בגובה 1.3 מ': 4.5 מ'
גיל העץ: כמאה שנה

אופן ההגעה:
העץ נמצא בצמוד לבניין מגורים ברחוב שפירא 8 בפתח תקווה. קל להגיע אליו, כיוון שהוא נראה למרחוק. חניה בתשלום ("כחול-לבן") בקרבת העץ.

סיפורו של העץ
עץ האקליפטוס הלימוני היווה עבורי תמיד סמל להוד ולהדר של העצים. גדלתי בקרבתו וראיתי תמיד את צמרתו הזקופה המתנופפת ברוח ובולטת מסביבתה. לפני 50 שנה היה העץ בולט אף יותר, משום שבסביבתו היו מעט בתי מגורים, ובעיקר פרדסים ובתים פרטיים. העץ גדל בסמוך לביתו של אברהם שפירא, זקן השומרים המפורסם, ושנים התהלכה הסברה שהוא זה ששתל את העץ.
העץ מרשים בגזעו החלק, המתקלף פעמיים בשנה ומפיל פצלות של הקליפה על הקרקע. לעליו ריח לימוני עז. אמנם בשל גובהו המרשים לא ניתן לקטוף עלים ולמולל כדי להריחם, אך בהחלט אפשר ומומלץ לאסוף עלים מהקרקע ולהריח את ריחם הלימוני והנעים.
אין ספק שהעץ הנו חלק מסיפורם של האקליפטוסים בארץ אשר הובאו ע"י הברון לייבוש ביצות ולשיפור האוויר. מין זה של אקליפטוס נדיר יחסית בארץ.

תמיד התעוררה בי הסקרנות לגלות מיהו זה שנטע את העץ ומה סיפורו. בחוברת "בשביל הראשונים", שיצאה לאור ע"י עיריית פתח תקווה, נכתב: "עץ זה, כרבים מעצי המושבה, ניטע כדי לטהר את האווירה. העץ ניטע עם שתילים נוספים ע"י בני משפחת רובינזון שגרו במקום. למעשה, היו שני עצים כאלו. בעת מכת הארבה שפקדה את פ"ת בשנת 1915, כיסה רובינזון את השתילים בחבית. עץ אחד ניצל והשני נאכל ע"י הארבה."

עיריית פתח תקווה משמרת את העץ ומטפלת בו במסירות רבה. היא אף שינתה את המדרכה שבסביבתו ותלתה שלט המספר את סיפורו.
בשלט היה גם ציטוט של המשוררת אסתר ראב, תושבת פתח תקווה:
"גזעך הישיש והחרב, און ענפיך, שנים עמדו בגשם וסער."

כיום עץ זה ניטע גם ביערות קק"ל .

כתב: ישראל גלון

כתבה באתר צמח השדה על העץ

שיר שנכתב ע"י אלמוני  על האיקליפטוס הלימוני :
מצאתי באינטרנט- שיר של אלמוני:
ליד ביתי ניצב לו
אקליפטוס לימוני
עב גזע.
שורשיו חתרו תחתיו
עד הגיעם
אל מקור המים
החיים.
כל חבריו
נגדעו באיבם,
עם בוא הבונים
החופשיים.
ורק אותו לבדו
אין איש מעז
לכרות
בעירי.

גינון חסכוני במים