הדפסה
דודא  רפואי

צמחים, שדים ונפלאות: מפולקלור צמחי ארץ - ישראל

ספר חדש לאמוץ דפני וסאלח עקל ח'טיב   12/02/2017

ספר זה הוא מחווה לצמחי הארץ והשובל התרבותי שהם נושאים על עליהם, פרחיהם וצמרותיהם משך הדורות. הצמחים מלווים את האדם, מעצם קיומו הבסיסי, כספקי מזון, לבוש, מקלט והסקה. הקפיצה הגדולה בהתפתחות האדם ובהפחתת תלותו הבלעדית, במשאבי הבר כלקט-צייד, נעשתה עם ביות הצמחים וראשית החקלאות.

תקופת מפנה זו מצוינת גם בביסוס חברות קבועות מקום ובהתפתחות מואצת של דפוסים חברתיים דתיים ותרבותיים בהם יש מקום נרחב לצמחים.
שימושיהם של הצמחים למאכל, תבלין ורפואה והמסחר בהם היו בין הגורמים שהזינו את התשוקה העזה למסעות ולגילוי חלקי עולם בלתי ידועים. בעוד הצמחים מספקים צרכים פיזיים רבים, הרי אי אפשר להתעלם ממשמעותם בטקסים דתיים החל מצמחי קטורת ובשמים וכלה בחלקם בפולחנים דתיים ובמחזור חיי האדם. הצמחים כמלווי סביבתו של האדם באים לידי ביטוי בשפה, בשירה ובמיתולוגיה. הכרת הצמחים ותכונותיהם היא מפתח להבנת חלק חשוב מעולם הסמלים והמנהגים של כל תרבות ותרבות.
 ספר זה העוסק בפולקלור צמחי ארץ ישראל הוא ייחודי הן במבנהו והן בתכניו. כל הספרים  שנכתבו בנושא זה סקרו את הנושא לפי מיני צמחים ולא לפי נושאים וללא ניתחו השוואתי בתרבויות השונות. הכתוב  מתבסס על מחקרי שדה שנערכו על ידי המחברים לאורך כשלושים שנה וכולל חומר מקורי רב  שמעולם לא פורסם. בעבודה זו נכללו כשלוש מאות נשאלים מכל הדתות המיוצגות בארץ. כל פרק סוקר את הידוע בנושא בתרבויות המזרח הקדום ובדתות המונותיאיסטיות. הרחבה רבה מוקדשת למקורותינו לדורותיהם  ישנים כחדשים, זאת בהשוואה לפולקלור הקיים כיום בארץ וממצאינו. בספר זה מובאים חידושים מקוריים רבים ומידע מתחומים שונים: בחקר הדתות והלשון,  מקורם וטעמם של מנהגים ביהדות הקשורים לצמחים כמו מקומו של ההדס בטקסי ברית מילה וחתונה, ארכיאולוגיה והיסטוריה, הן משלנו והן משל עמים אחרים. הספר עוסק בהרחבה במקורם ופירושם של פתגמים,  אגדות, סיפורים ושימושים  הקשורים בצמחים.
הספר, בפורמט אלבומי מהודר, כולל  כ-250 תמונות צבע  הן מכתבי יד עתיקים והן ממיטב צלמי הטבע בארץ.

 נושאי הספר:
צמחים מבורכים וצמחים מקוללים;  צמחי גן העדן והגיהינום; שדים, עין הרע וצמחי סגולה; צמחים, מכשפות וכשפים צמחי ישו ומרים צמחים, אורות ומנורות; צמחי חשק ואהבה;  שמות האלון ופתגמיו;  צמחים, נחשים ועקרבים על המר והמתוק; צמחי בתי קברות; שמותיה הערביים של הרקפת;  החצב נביא הגשם; צמחים, נסים ונפלאות;  צמחים במחזור חיי האדם; צמחים ואופי האדם; צמחים ועסקי משפחה.

 נראה לנו שבגישה השוואתית, רחבה ככל האפשר, של מקורות קדומים, הספרות היהודית, המוסלמית והנוצרית - נוכל להאיר את חלקם של הצמחים בחיי היום יום, בשפה, בסיפורי עם, בפתגמים, בכתבי הקודש, במנהגים ובמסורות. שמנו דגש על התרבויות הקשורות בארץ ישראל על שלל דתותיה קדומות כחדשות. תשומת לב מיוחדת הוקדשה לפולקלור הערבי והדרוזי, כפי שנאסף על ידינו ומהספרות, בזיקה הדוקה למסורות יהודיות ולמידע מהעולם העתיק והקלאסי.

ספר זה נועד לשמש  כספר יסוד לעודד את ציבור  המתעניינים בטבע הארץ, להעמיק אחר שורשי הצמחים כפי הם נעוצים בהיסטוריה, בדת, בלשון, במנהגים ובתרבות של תושבי הארץ לדורותיהם. הכרת הצמחים הקשורים בתרבותנו הם פן נוסף להעצמת  הקשרים ההיסטוריים של העם ומולדתו.

לרכישה ישירה של הספר במחיר 100 ש"ח כולל משלוח
שילחו מייל כתובת ומספר טלפון
למייל זה: adi.olambooks@gmail.com

גינון חסכוני במים