הדפסה
שלמון  יפואי

הקיץ הזה תלבשי לבן?

פרחים לבנים פרחים של תקווה   01/06/2014

לצבעים יש השפעה רבה על החיים ועל הטבע. ההשפעה של הצבע גדולה  העולם החי הצומח ובעולמינו אנו. בעולם הצומח הוא מושך בגוונים מסוימים ודוחה אחרים. גם בקרב בני האדם הצבע משקף את מצבנו הנפשי ואת מצב רוחנו וצבע גם יכול לשפרו. לצבע משמעויות רבות: משמעות דתית, משמעות סמלית, משמעות מיסטית, יש לצבע גם הבט רפואי וגם הקשר פסיכולוגי.

פרחים לבנים

שפיות זמנית /מילים: מקס גת מור ואפי גת מור

אני מחפשת איים של שלווה

קוראת אל האור כמו לפיד שכבה

אני מלקטת ביער פלדה

פרחים לבנים שגדלים כמו חידה


אני מחכה לרוחות השגרה

לתקוות שיביאו צפירות הרגעה

אני מחזקת רשתות הסוואה

להראות לכולם אני כן יכולה


אני מאמינה שתבוא רגיעה

שהשקט יצעק בין קירות של עוצמה
אני מתחזקת משעה לשעה

ולוחשת לך תפילה ישנה


אני מחפשת איים של שלווה

יוצאת אל האור מתוך להבה

אני מלקטת ביער פלדה

פרחים לבנים פרחים של תקווה

חכמי קדם גילו שאנשים מגיבים באופן שונה לצבעים שונים. צבעים מסוימים יכולים לגרום לתגובות נפשיות חיוביות וצבעים מסוימים יכולים לעשות בדיוק ההפך. צבע יכול לגרום לתגובות פיזיולוגיות של הגוף, צבע מסוים יכול להנמיך את לחץ הדם וצבע אחר יכול להעלות את הדופק. כל אדם נולד עם נטייה טבעית לצבעים מסוימים, אבל כשאנחנו גדלים אנחנו מאבדים חלק מתחושת הצבע האישית, אבל עדיין נשארת בנו רגישות לאותם צבעים שנכונים לנו ואתם אנו חיים בהרמוניה.

אנשים נוטים להקיף את עצמם בצבעים. הם לובשים בגדים בצבעים שהם אוהבים, מרהטים את בתיהם ברהיטים צבעוניים, אוכלים מזון צבעוני ושותים משקאות בצבעים שונים. אנחנו לא ממש שמים לב לדברים הללו, אבל לבחירת הצבעים יש משמעות רבה והיא מאפשרת הבנה ביחס למצבו הנפשי וגם למצבו הגופני של האדם.

בפסיכולוגיה קיימת גישה שטוענת שבחירת הצבע שלנו יכולה לספר עלינו. הם אומרים שעלינו לבחור שלושה צבעים: הצבע הראשון שבחרנו משקף את עברנו, השני משקף את ההווה שלנו והצבע השלישי משקף את שאיפותינו לעתיד. גם ברפואה האלטרנטיבית ובמיסטיקה מקובל שצבע מספר על תוכנו של אדם. אולם כשם שיש אין ספור צבעים, כך קיימות אין ספור גישות לפירושם, ולפעמים גישה מסויימת הפוכה מגישה אחרת.

לרוב בחירת הצבע המודעת שלנו מושפעת מהחינוך שקיבלנו.

בעולם המערבי, רואים בלבן סמל לתום ובשחור סמל לאבלות. במזרח הרחוק לבן הוא סמל לאבל ולשחור אין שום משמעות בהקשר זה. גם בחירה לא מודעת (בחירת צבע במשחק שח או דמקה) מושפעת מחינוך ואוירה, אולם אז יש יותר סיכוי שהיבטים נפשיים עמוקים ומצבים פיזיולוגיים יצוצו.

משמעות מיסטית:
לצבעים יש משמעות מיסטית בהקשרים רבים. יש המאמינים שאבני חן ואבני מזל בצבעים מסוימים יכולות להביא מזל טוב או קללה. אבן חן ירוקה שתיענד כטבעת או כסיכה על בגד תביא ברכה לפרנסה טובה. אבן בצבע טורקיז תגן עליך מפני עין רעה ואבן אדומה יכולה להסיר עין רעה. אנשים שרואים אנרגיות טוענים שגם לצבעים של ההילות שמקיפות את בני האדם יש הסבר. הילות אדומות מעידות על כוח ובריאות טובה והילות צהבהבות מצביעות על בעיה.

 יופי של צבע:
לכל אחד יש גוון עור שמיוחד רק לו, צבע עיניים וצבע שיער. כדי שאדם יראה במיטבו עליו ללבוש צבעים שמבליטים את יופיו המיוחד. אנחנו נולדים עם נטייה טבעית לצבעים שטובים למראה החיצוני שלנו וגם לנפש שלנו, אולם במשך הזמן אנחנו מאבדים את תחושת הצבע הטבעית. אנו מתקלקלים וקונים בגדים בצבעים שמוכתבים על ידי מעצבי אופנה ומשתנים מידי שנה, אנחנו שוכחים שלא כל צבע אופנתי הוא צבע שעושה לנו טוב.

מה אומר עלינו צבע הבגד שאנו לובשים ?
צבע הבגד משקף לא רק מצב רוח רגעי, אלא גם את האישיות באופן כללי. הצבעים ששולטים בארון הבגדים, יכולים לתת אינדיקציה לגבי מי אנחנו, יותר מאשר גזרת הבגד.  למשל: מי שאוהב ללבוש כחול כהה, הוא אדם שמרן ומופנם, ומי שאוהב ללבוש כחול-צי הוא אדם חושב ומעמיק. מי שלובש צהוב הוא אדם רודף פרסום, מוחצן, אבל גם עליז ושמח. גם אדם שלובש אדום הוא אדם מוחצן, שאוהב תשומת לב. בנות שלובשות ורוד פסטלי הן רומנטיות ורגישות, ומי שאוהבת ללבוש ורוד ניאון היא סקסית ומוחצנת. מי שאוהב כתום פסטלי הוא אדם צעיר ואופטימי ומי שאוהב כתום תפוז הוא אדם חם ואוהב. אדם שלובש ירוק כהה וירוק בקבוק הוא אדם שמרן ושלוו. מי שלובש ירוק לימון או ירוק ניאון הוא אדם תככן.

מי שלובש חום עם תת גוונים של צהוב או בנטייה ללבן הוא אדם טבעי. מי שלובש חום-ירקרק הוא אדם משעמם ומשועמם. מי שלובש סגול חציל אומר על עצמו שהוא חכם ומתוחכם. סגול פסטלי משדר נעורים. אנשים שאוהבים ללבוש לבן הם אנשים כנים ואלגנטיים. יש הרבה אנשים שלובשים רק שחור כי הם חושבים ששחור הוא צבע מרזה (כל צבע כהה יוצר צללית מרזה), אחרים לובשים שחור כדי למשוך תשומת לב. מי שלובש שחור במיוחד אם הוא מבריק משדר אלגנטיות. 
                     

אז מהו הצבע שלך ? ומה הוא אומר עליך ?

בעיקרון הצבעים מתחלקים לצבעים חמים ולצבעים קרים. הצבעים החמים: אדומים, צהובים, כתומים - מעוררים, משדרים מתח, אקטיביות, פעלתנות, עליזות וחום. הם מתקרבים ולכן משדרים פתיחות. לעומתם הצבעים הקרים:  כחול, ירוק, סגול - מרגיעים, משרים אוירה של שלווה ונינוחות. הצבעים הקרים הם צבעים מתרחקים. 

שלושת צבעי היסוד הם צבעים טהורים: אדום, כחול וצהוב, שאר הצבעים (חוץ משחור ולבן) הם תערובת ומזיגה של שני צבעים ולכן משלבים בתוכם את תכונותיהם של צבעי היסוד שמרכיבים אותם.

לבן - הוא מזיגה של כל צבעי הספקטרום. זהו צבע שמסמל תמימות, טוהר ובתולין. בגדי הכלולות לבנים, ובנצרות מריה אמו של ישו לבשה שמלה לבנה כי היא הייתה בתולה. באיסלם אנשים שעולים למכה לובשים לבן כסמל לטוהר ליבם ומחשבתם. ביהדות לבן הוא סמל לרוח הקודש, לטהרה, לידה וגם למוות. התכריכים היהודיים לבנים ולבן הוא צבע הקיטל שלובשים מתפללים בבית כנסת בראש השנה ויום הכיפורים. בעולם המערבי לבן הוא צבע של נחמה, שלום וכניעה. לבן הוא חגיגי, נקי ורומנטי. הוא סמל של יופי וטוהר בהתגלמותו. זהו צבע קליל ואוורירי, מצד שני צבע חולני. במזרח הרחוק לבן הוא צבע של אבל. הצבע הלבן לעיתים מסמל כניעה, משמעות הדגל הלבן מוכרת לנו בתור אות להפסקת אש, כניעה וקבלת המרות של האחר.

כחול טהור - משדר רוגע ואצילות. זהו צבע מקודש, בגלל שהוא מתקשר לשמים ולאין סוף. זהו צבע קר שמתרחק ולכן גורם לדיסטנס. כחול מסמל אהבה אין סופית והדדיות בקשר אהבה. הוא סמל לאוניברסליות ולעומק נפשי. אנשים שאוהבים כחול, הם בדרך כלל, אנשים בריאים נפשית ופיזית, הם אוהבים לעסוק בספורט ונהנים להשיג דברים, אפילו אם זה דורש מאמץ. 

צהוב טהור - משדר חום ואור. זהו צבע נדיב שמקרין מתוכו אופטימיות. הוא סמל לעליזות, לאושר ולנדיבות. זהו צבע זוהר ושמח, אבל בנטייתו לאדום הוא גם זול, חצוף וסנסציוני, עם תת גוונים כחולים הוא מסמל קינאה.  אנשים שאוהבים צהוב הם אנשים יוצרים של יש מאין. הם יכולים להיות אומנים, מוזיקאים, סופרים, נגנים או סתם אנשים שנהנים ממלאכת יד ומיצירה בידיים.

אדום טהור - צבע אדום הוא בעל הספקטרום הגדול ביותר. זהו צבע טעון ודו-משמעי. כשהוא עז ובוהק הוא מסמל סבל: דם, אש ומלחמה. כשהוא נוטה לארגמן עם תת גוונים כחולים הוא מסמל גבורה ומלכות. אדום כתום מסמל חום ונדיבות. זהו צבע ססגוני, סוער ותזזי. סימן לסכנה וקריאה לזהירות. זהו צבע שמביע אהבה ומסירות, אולם גם רוגז וכעס. אדום חם על גווניו הלוהטים ואדום בורדו בתת גוונים צהובים מסמלים יצריות, תאווה ותשוקה. אדום בהיר עם תת גוונים קרים מסמל אהבה טהורה. אנשים שאוהבים אדום טהור נוטים לדרמטיזציה וסביר להניח שיאהבו משחק, פוליטיקה, הם יהיו תמיד במרכזה של כל חבורה, ונאמנות לא תהיה הצד החזק שלהם.

ורוד - הוא שילוב של אדום ולבן ולכן הוא משלב את המשמעות של שני הצבעים הללו. ורוד הוא צבע אופטימי וילדותי. ורוד פסטלי הוא רומנטי, משדר רכות ונשיות, בעוד ורוד לוהט הוא צבע ארוטי, וורוד ניאון משדר מיניות בוטה. אנשים שאוהבים ורוד, אוהבים את כל מה שקשור לעולם הגשמי: אוכל, מוזיקה, אומנות וכו'. הם נהנים לאסוף חפצים בעלי ערך רגשי או כספי, וזה גורם להם אושר רב.

כתום - הוא שילוב של צהוב ואדום. זהו צבע מאוד מוחצן המורכב משני צבעים עזים. מצד אחד זהו צבע של אש וסכנה, מצד שני מסמל בריאות ונעורים. צבע כתום מזכיר זהב ולכן הוא גם סמל לעושר. במזרח הרחוק צבע כתום הוא צבע מקודש, נזירים לובשים גלימות כתומות.

ירוק - הוא שילוב של כחול וצהוב. זהו צבע של שלווה, נעימות, רוגע וצדק. ירוק הוא צבע שמביע טריות, ראשוניות, קשור לבריאות, איכות סביבה ומצד שני הוא גם סימן לקרב ומחלה. ירוק עם תת גוונים של צהוב מביע שנאה. אנשים שאוהבים ירוק טהור (כמות שווה של כחול וצהוב), הם אנשים הוגים, שאוהבים להיות לבד, הם לא זקוקים לקשרים רבים, כדי להיות מאושרים, מספר ידידים מצומצם יספיקו להם.  

חום - הוא שילוב של ירוק ואדום או שחור ואדום. חום הוא צבע חם שמשדר טבעיות. חום עם תת גוונים של אדום משדר מתיקות, בנטייה לירוק הוא משדר עליבות וחולניות.

סגול - הוא שילוב של כחול ואדום, מהאדום הוא לוקח את הלהיטות ומהכחול את הקרירות. סגול הוא צבע אלגנטי ומתוחכם שמסמל בגרות. סגול מתקשר גם למסתורין למגיה שחורה ולכישוף. אנשים שאוהבים סגול, הם אנשים שצמאים לקשר, אוהבים תשומת לב ומחלקים אותה לחברים ואהובים.

ארגמן - הוא שילוב של אדום-כחול וסגול. צבע של מלכות. זהו אחד הצבעים העתיקים ביותר שהופקו מהטבע. הפקת פיגמנטים של ארגמן לצביעת בגד הייתה מאוד יקרה ומסובכת, כי היה צריך להשתמש בכמות גדולה מאוד של חלזונות ים ולכן צבע זה מתקשר עם מותרות. בעבר רק אנשי המעמד עליון לבשו צבע זה. ארגמן קיים בבגדי מלכות של מלכי אירופה וגם לאפיפיור יש כיפה ארגמנית.

תכלת - שילוב של כחול ולבן. זהו סמל לראשוניות ובכורה. זהו צבע של השמים ולכן גם ביהדות וגם באיסלם זהו צבע של מזל.

שחור - הצבע השחור בולע את כל קרני האור. זהו צבע שמשדר רצינות, כובד ראש ונכבדות. בעולם המערבי צבע שחור מתקשר לאבל, הוא צבע דיכאוני, פסימי ונוגה אבל גם מאוד בוגר ואלגנטי.

אפור - הוא שילוב של שחור ולבן. זהו צבע של עליבות, אפרוריות וזקנה. זהו צבע פסימי וקודר, צבע שמשדר ייאוש וחוסר תיקווה. זהו צבע פשרן שיוצר רושם שלילי.

זהב - הוא צבע זהוב מבריק, הוא מסמל מלכות, עושר ויוקרה, ומצד שני גם בצע וקמצנות.

כסף - צבע סטרילי, עתידני. בגלל נטייתו לגוונים של אפור ושחור הוא פסימי וקודר. הוא סמל לזרות ועצבות. צבע  כסף מט משדר נוקשות וחוסר פשרה. 

איזה צבע תלבשו בקיץ הזה???

חג שבועות שמח
מצוות צמח השדה

גינון חסכוני במים