הדפסה
תורמוס ההרים

אל נחל תבור מעוז תורמוס ההרים בגליל

יניב שימרון- מדריך טיולים   06/03/2013

טיולנו הפעם לוקח אותנו במסלול מעגלי לראות את פריחת תורמוס ההרים. נחל תבור נקרא על שם ההר הגבוה והיפה הנמצא סמוך לתחילתו, הלוא הוא הר התבור. נחל תבור מתאים לטיול ברכבי שטח (במסלול שונה), אופניים וכמובן ברגל. המסלול שלנו הוא מסלול רגלי אולם ניתן לעשותו באופני שטח,

יחד עם זאת מדובר במסלול מאתגר מאוד לרוכבים על 2.

לרוכבים על 2, מומלץ לעשות את הטיול בכיוון ההפוך! אחרת העליה היא כמעט ובלתי אפשרית.

נקודת התחלה וסיום: קצה קיבוץ גזית, לאחר הכניסה לקיבוץ ישנו שילוט לנחל תבור. אנא מכם כבדו את תושבי הקיבוץ וחנו במקומות המיועדים, ישנם מספיק מקומות חניה.

עונה מומלצת: סתיו, חורף ואביב.

מפה: מפת סימון שבילים מספר 3.

משך המסלול: כ5 שעות, 5-6 קילומטר.

תיאור המסלול:
תחילת המסלול בירידה לא תלולה עם סימון שבילים אדום הכיוון שלנו הוא מזרח. מעט לאחר ההתחלה כאשר הדרך פונה שמאלה ישנה ירידה לסוכת תצפית מקורה המשקיפה על מפתח נחל תבור וממנו ניתן להבחין בבירור בכוכב הירדן. אתר מרשים מהתקופה הצלבנית המכונה גם שאטו בלוואר, או כוכאב אל הווה, שווה ביקור לאחר מכן או במסגרת טיול אחר.

נמשיך עם המסלול האדום לירידה תלולה, בימים אלו ניתן לראות זחלים של מיני תוואים שונים הנוגסים בעלי צמחי החלמית (חוביזה), זהירות, נא לא לגעת בזחלים!

נמשיך בירידה, כאשר הנוף המלווה אותנו הוא בעיקר בטה עם מיעוט עצי שיזף עד להגעתנו לתחתית הנחל למפגש עם סימון שבילים כחול. במפגש השבילים מצויים מספר שולחנות לישיבה, ניתן להמשיך ישר מספר מטרים ולראות בפעם הראשונה בטיול את הנחל זורם.

נפנה שמאלה צפונה ונתחיל בהליכה לאורך אפיק הנחל, כבר בתחילת המסלול בתקופה הפריחה יציצו מרבדים קטנים וספורדיים של תורמוס ההרים להביט אלינו, לעיתים יצטרף אל תורמוס ההרים פריחה חדשה ורעננה של כלך מצוי. בהמשך נתחיל לראות מרבדי ענק בעלי מאות ואלפי פריטים של תורמוס ההרים מקיפים אותנו מכל כיוון.

העליה בנחל אינה תלולה, ובהמשך הדרך נוכל לראות מספר רקפות שמאחרות בפריחתן בשל הצל בו הן נמצאות, וצמחיית גדת נחלים עשירה. ניתן להבחין בקלות בתופעת חיגור, צומח הדורש מים סמוך לנחל, וככל שמתרחקים מגדת הנחל נמצא צומח אופייני לחורש הים תיכוני, מספר אלות, אספרג החורש, שיזף ועוד...

בהמשך הדרך נמצא בריכות מים אותן יש לחצות מספר פעמים ואז שיא המסע לפנינו, יש צורך לטפס מדרגה של כ2 מטר הטיפוס אינו קשה יחד עם זאת אין סולמות או יתדות ויש לסייע למתקשים.

מכאן נמשיך במסלול המסומן כחול, שימו לב שבתחילת העליה ישנה התפצלות שבילים כאשר ישר צפונה המסלול הוא אדום בעוד אתם צריכים להמשיך מערבה על סימון שבילים כחול!

העליה מאתגרת, לא קשה, לא ארוכה אך תלולה מאוד, עיצרו מדי פעם או שימרו על קצב איטי ואחיד והגעתם למעלה לתצפית ומרפסת. לא לשכוח להביט למטה ולצדדים, בעליה ניתן להבחין בפריחה של אירוס הסרגל ומבט קטן לצדדים מאפשר לנו הצצה להר התבור העגול והיפה המשקיף על הנחל ועל מספר בריכות אגירה בדרך עד אלינו. מצד שני ניתן להבחין שוב כמו בתחילת המסלול בהתחתרות נחל התבור ובאתר כוכב הירדן ברקע.

מהתצפית נפנה ימינה בשער בקר (המשך המסלול הכחול) ונותרה לנו הליכה של כ25 דקות עד לחזרה לחניה, כאן נוכל להנות מנופה של החקלאות הקיבוצית, נו גם זה נוף שמתחיל להיעלם מארצנו וחבל.

נחל תבור ניזון משלושה מעיינות עין רכש, עין זאב ועין שחל ולכן זורם במשך כל השנה וניתן לטייל בו גם בקיץ אך מומלץ לא בימים חמים!!! בתקופת החורף ההליכה עלולה להיות מחליקה, ולכן יש לבדוק את מזג האוויר לפני היציאה לטיול.

תודה
ליניב שמרון
מדריך טיולים ומדריך גלישה וטיפוס- מדריך טיולים
ליצירת קשר
yeshtrips@gmail.com
אתר אינטרנט
Www.yeshtrip.co.il


גינון חסכוני במים