הדפסה
עיריוני  צהוב

נחל השופט - מסלול טיול נינוח ופריחות בחורף

יניב שימרון- מדריך טיולים   06/03/2013

המסלול שלנו זורם עם הנחל לאורכו החל מעין העמק ועד קיבוץ הזורע והמושבה יוקנעם. הודות למספר מעיינות שכבה הנובעים במהלך כל השנה. במהלך חודשי האביב ניתן לצפות בפריחה מרובה ובשדות המוריקים הסמוכים לנחל.

נחל השופט קיבל את שמו מהשופט היהודי יוליאן מק שהיה נשיא ההסתדרות הציונית באמריקה ובסיועו נרכשו קרקעות ברמת מנשה, קיבוץ רמת השופט הנמצא בסמוך לנחל נקרא על שמו, כמו גם הנחל עצמו.

תיאור המסלול:
תחילת המסלול נמצאת בחניון 200מ' דרומית לקיבוץ עין העמק, משם נתחיל בירידה בשביל סמ"ש (סימון שבילים) אדום כאשר כיוון ההליכה שלנו הוא מזרח, דרום מזרח. , אשר למעשה לאורכו נלך לכל אורכו. לאחר תחילת הירידה ניתן להבחין בצמחיית גדות הנחלים, קנה ופטל קדוש העוטפים את המים, מעברים קטנים ומנהרות של קנים מאפשרות לנו גישה למים עצמם. לעיתים ניתן להזדמן ולראות שלדג כחול חזה בסביבה.

לאחר כ500 מ' מצפון לשביל מעבר לנחל ניתן להבחין בארובת אבן שהינה שריד מטחנת קמח עתיקה. טחנת הקמח אומנם נראית עתיקה מאוד, אולם זו פעלה עד לראשית המאה ה20.

פריחה:
בחורף יפרחו כאן כלניות לרוב בצבעים שונים, זלזלת הקנוקנות, דודא רפואי, ושאר פרחי עונה בראשית חודש מרץ ניתן להבחין בכתמים רבים של עריוני צהוב סמוך לכל מסלול ההליכה שלנו החל מטחנת הקמח ועד לאנדרטה. בנוסף ניתן להנות משאריות הכלניות שעוד נותרו בסיום פריחתן, רקפות ועוד...

נמשיך בשביל המסומן אדום, עד לתחילתה של עליה בה השביל מקבל תפנית חדה שמאלה צפונה. השביל ממשיך עם הנחל, אולם עליה קטנה בשביל השחור ופניה ימינה מביאה אותנו לאנדרטה לשני בני רמת השניים שנהרגו במארב בדרכם לעבודתם בימי טרום המדינה. מכאן נחזור לנחל ולשביל המסומן אדום, ונמשיך עם השביל צפונה.

עם הגעינו לעמק השלום פונה השביל ימינה מזרחה שוב ולאחר כ700 מ' ושם אנו נכנסים בצל עצים רבים, בתחילה מספר דקלים ולאחר מכן יערות אורנים וברושים נטועים, ניתן להבחין בצומח רב מטיפוס ים תיכוני תחת העצים,  אספרג החורש , רקפות ועוד רבים. בצהריים ניתן להבחין גם בפריחתו של אירוס צהרון במספר מקומות לאורך מסלול ההליכה.

עם הגעינו לחניון חרובים, כמעט הגענו לסוף המסלול, אז ניתן להתחיל בטיול הקליל בסבך הצפוף של גדות נחל השופט, החורש וגדות הנחל מביאים עמם שלל צומח והמסלול נגיש לכל בזכות תרומות של ארגון נשות הדסה ועוד רבים וטובים.

גישה: המסלול הוא אורכי ואינו מעגלי, רכב אחד יש להשאיר בחניון עין העמק ואת השני בחניון החרובים על נחל השופט. יחד עם זאת, ניתן להגיע עם הרכבים עד לחניון חרובים ולוותר על חלקו הראשון של המסלול ולבקר ביתר חלקי רמת השניים. יש להשאיר רכב אחד בחניון חרובים. בשבתות ובחגים הגישה דרך יקנעם סגורה והכניסה היא קילומטר דרומית לקיבוץ הזורע דרך כביש 66 לנחל השופט.

מפה: מפת סימון שבילים 4 “הכרמל".

עונה מומלצת: כל השנה, בימים חמים יש להתחשב בעומס החום ואולי לטייל רק בחלקו האחרון המסלול הנגיש לנכים הסמוך לחניון החרובים.

רמת קושי: קלה – בינוני.

תודה

ליניב  שמרון
מדריך טיולים ומדריך גלישה וטיפוס- מדריך טיולים
ליצירת קשר
yeshtrips@gmail.com
אתר אינטרנט
Www.yeshtrip.co.il

גינון חסכוני במים