הדפסה
שקד  מצוי

עירית צוק קובצ'י

טיול פריחה בואדי ראש פינה וגם משהו על המקום   21/02/2011

ואדי ראש פינה הוא עבורי בית. מקום של רוגע ויופי. כל עונה צופנת בחובה הפתעות פריחה. בכל משעול פתלתל יש סכוי לראות פרח זעיר או תמיר ובכל חגווי הסלע מציצים טחבים שרכים ושאר מינים אופיניים לבית הגידול הזה. אין טיול אחד זהה למישנהו.  ועכשיו במיוחד הכל חלומי...

נתחיל את הטיול בכביש הגישה לבית העלמין האזרחי.
כדי להגיע אליו נעלה ברחוב דוד שוב. הרחוב נקרא על שם משה דוד שו"ב, שליחה של חבורת ישוב ארץ ישראל ממוינשט, רומניה שהקימה את ראש פינה ב 1882 על בסיס המושבה הראשונה גיא אוני.
גיא אוני הוקמה ב 1878 ע"י 17 משפחות אברכים מצפת שמאסו בכספי החלוקה ורצו לחיות מיגיע כפיהם. חוסר ידע בעבודת אדמה, עוני ושנות בצורת היו מנת חלקם. שלוש משפחות לא ויתרו ונאחזו במקום. את אווירת התקופה במקום היטיבה לתאר שולמית לפיד בספרה גיא אוני.
בימים אלו ניתן לצפות בסרטו של דני וולמן גיא אוני המתבסס על הספר. נחלוף על פני הסינמטק בו הוקרן הסרט היפה בהקרנת טרום בכורה, ונמשיך במעלה ההר בכביש מרוצף אבן .
נפנה ב"מזלג" שמאלה ונחנה בחנייה מסודרת מעל בית בן אריה. בית שספור חבוי בין כתליו.
הבית נבנה בנפרד מבתי המושבה הותיקה ולא במקרה.
בתקופה בה נעזרו התושבים בתמיכתו של הברון רוטשילד, הופקדו פקידים מטעמו על ניהול המשבה. הפקידים נהגו ביד רמה ובהתנשאות וגרמו לאיכרים עגמת נפש ומרמור.החליטו האיכרים לכתוב מכתב תלונה לברון רוטשילד ויהושע בן אריה התנדב לנסח את המכתב. אלא מה? בטרם הועברו המכתבים לברון, קרא אותם הפקיד הראשי אושרי. כשנתקל במכתב התלונה זעם על הכותב וכעונש הוטל עליו לבנות ביתו מופרש ונבדל משאר בתי המושבה.

אבל הבטחנו טיול פריחה ולכן נביט אל הפינה הדרומית של הבית, שם במרום הקיר צומח לו עץ שקד ופריחתו נאה ולבנה. בחצר בית זה זיהה אהרון אהרונסון ב 1906את אם החיטה- חיטת הבר ממנה תרבתו לפני אלפי שנים את החיטה.

נמשיך במעלה הכביש. משמאלנו- על צלע ההר הדרומית, פורחת כעת גביעונית הלבנון. עמוד פריחה תמיר ופעמונים ירקרקים עדינים משתלשלים לאורכו. אברי הרבייה כלפי מטה ומוגנים מהגשם.

שיחי חלבלוב מגובשש בירקרק זוהר, כלניות, כרמלית נאה, עיריות וקטנטנים ביניהם- אביבית בינונית ארביס אביבי וחופניים מצויים שצריך לטפס ולהתקרב כדי לראות אותם היטב.

נמשיך עוד במעלה הכביש. הנחל זורם ומעליו גשרוני עץ רומנטיים.
משמאלנו בית העלמין שסיור בו מזמן סיפורים הסטוריים מרתקים. מימיננו מושבת הראשונים ובה לכל בית ספור. אנחנו נמשיך ונחלוף על פני שער בקר וממנו נלך בדרך עפר במעלה הואדי.

אל המעיינות
יש סימון שבילים שחור. שלושה מעינות בהר המכוסים מבני אבן.
המעין הראשון- עין כדן מכוסה מבנה עם כפה. בימי גשם רואים כאן לפעמים סלמנדרות.
המעין השני- עין פינה. עודפי המים מובלים ממנו בצינור אל שוקת ממנה שותות הפרות. אני נוהגת להגיע לכאן עם בקבוק ריק ולמלאו ממי המעין שאין כמותם טובים לשתייה!
סביב המעין גרגיר הנחלים, ורבנה רפואית וורוניקת המים ושיחי פטל. מדרום לשוקת זוג סלעים עצומים ובסדקיהם טבורית, שושנתית, דנדנה רפואית.
נתקדם מעט למבנה המעיין. מדרום לו סלעים ומצוקונים וגם בהם צומח הסלעים שהזכרתי קודם וגם השרך חשפונית עדינה. קטן ולא בולט אבל שווה לחפש אותו. בין הסלעים ועליהם נקודות חן צבעוניות של כדן סגול, זהבית, רקפות ובקרוב יפרחו גם משקפיים מצויים המוכרים יותר בשמם הקודם- משקפי הזקנה.
גבוה על צלע ההר יפרחו עוד חודש עריוני צהוב, צבעוני ההרים, סחלב אנטולי, תלתן הדור, מורית קלוטה, שעמון מצולע ועוד הפתעות.
על גג המעין פורח בסתיו כרכום גיירדו.
נמשיך הלאה בואדי, בין עצי זית תאנה ושקד, נחלוף על פני
המעין השלישי- עין גיא אוני, עוד כברת דרך קצרה והגענו למפגש עם סמ"ש ירוק.בדרך זו נחזור. לאורכה פורחות בין נובמבר לתחילת ינואר אלפי חלמוניות. פנינו מזרחה, לימיננו הואדי, ככל שנתקדם כך יפתח לפנינו נוף עמק החולה, הגולן ואפילו פיסת כנרת. כשנהיה ממש מעל ראש פינה, נגלוש במדרון תלול בשביל צר ולא מסומן עד לישוב. בדרך נראה עופרית אירופית, נץ החלב, עיריות ועוד.
נגיע לבית אבן בזלת תלת קומתי המשמש כיום את עמותת מפנה לטיפול בילדים אוטיסטים.
ממנו נמשיך למצפה נמרוד הסמוך. זוהי נקודת תצפית יפיפיה עם עמדות שמע המספרות על הנוף, המקום, ועל נמרוד שגב בן המקום שנהרג במלחמת לבנון. יתכן ותפגשו כאן את חזי, אבא של נמרוד שישמח לספר לכם את סיפור המקום.
מכאן ניתן לעשות סיור במושבת הראשונים. להציץ לבית הכנסת. לבקר בתערוכת אמני ראש פינה בנושא הואדי (פתוחה עד סוף חודש מרץ). לקרוא את השלטים הכחולים על תולדות הבתים ולרדת במדרגות שליד בית הכנסת את הואדי ואל המכוניות שהשארנו בפתחו.

משך הטיול כשעתיים - שלוש. כשני קילומטרים לכל כיוון.

תודה לעירית צוק-קובצ'י על כתיבת המסלול

גינון חסכוני במים