הדפסה
כלנית מצויה

חוות השקמים (גבעת הוג'ה) ומרחבי רוחמה

אל הדרום האדום   20/02/2011

הפריחה כבר החלה ומדווחים על דרום אדום (2014) ויש גם  הפעלות וסיורים בחינם באזורי הפריחה, שווקי איכרים, צעדת הכלניות, ועוד, ואולי אפשר גם לבקר בחוות השיקמים בקברים?ועוד ... ואם אנו באזור מצורף מסלול טיול, אל תפספסו את האלבום בתחתית הכתבה

לפרטים נוספים: www.habsor.co.il 
מידעפון: 052-9991003 ובפייסבוק- פסטיבל דרום אדום.

מסלול לטיול באזור פריחת הכלניות -
חוות השקמים (גבעת הוג'ה) ומרחבי רוחמה
אורך המסלול : כ 10 ק"מ.
ביתרונות רוחמה זוהי שמורה המשתרעת על רכס כורכר. הכיסוי העליון של פני השטח הוא לס. בעקבות תהליך חשיפת פני השטח לגורמי בלייה, נשטף חלק מהלס וכך נוצרו ערוצים רבים ומרהיבים, חלקם התחתרו עד עומק של 10 מטר. האזור כולו מבותר באלפי ערוצים ובאביב נצבע בשלל גוונים של פריחה מדהימה.
הערה חשובה: בתקופת החורף דרכי העפר באזור קשים למעבר לרכב שאינו בעל הנעה מתאימה. רצוי לבדוק מבעוד מועד באם דרך העפר מרוחמה ועד לגבעת הבריכה עבירים לכל רכב.
את מסלולנו נתחיל בצומת איבים על כביש 232 שם נפנה מזרחה לכביש 334 (ניתן גם להגיע מצומת בית קמה ולנסוע בכביש 334 מערבה). כקילומטר לאחר הפניה מצד ימין נעבור על פני אתר שמחה, תחנת שאיבה של חברת מקורות (ומרכז מבקרים באמצע שבוע). נגיע עד לאזור מנחת המסוקים (רחבת בטון) בו נחנה את הרכב, נצא להליכה רגלית קצרה שבהמשכה נגיע אל גבעת הוג'ה. בשנים האחרונות הפכה הגבעה לאתר תיירות של ממש, משום שעל פסגתה נמצא קברה של לילי שרון. המקום מוקף בגדר ברזל. מהגבעה תצפית מצוינת על חוות שקמים הנמצאת מעברו השני של הכביש. בתקופת הפריחה הגבעה מתכסה בצבע אדום בוהק של פריחת הכלניות. נחזור אל רכבנו ונמשיך בנסיעה מזרחה על כביש 334, בדרכנו נחלוף על פני חוות השקמים ובהמשך על פני קיבוץ דורות. נמשיך בנסיעה ולאחר כ 6 ק"מ נגיע לקיבוץ רוחמה, נגיע כמעט עד לשער הקיבוץ, כאן נפנה שמאלה ונרד בדרך העפר המשולטת בשלט חום המפנה אותנו אל יער רוחמה. ניסע בשביל שמתעקל ימינה (צפונה). אנו נמצאים על סכר אדמה שהוערם על גבי נחל רוחמה לסכירת מי הגשמים על ידי המתיישבים הראשונים של רוחמה לצורך השקיית המטעים. בחורף גשום ניתן לראות במקום אגם עונתי. נחנה כאן את הרכב ונרד לסיבוב רגלי בינות לבתי הכפר ג'ממה.
בכפר ג'ממה ישבו ערבים תושבי האזור ובשלב מסוים ברחו תושבי הכפר בשל חובת הגיוס לצבא התורכי. בתי הכפר נבנו מלבני בוץ ואבנים שנלקחו מהסביבה, תושבי המקום התפרנסו מחקלאות ורעיית עדרים, נסתובב בינות לבתים – זהירות לא לטפס על הקירות.
משסיימנו את ביקורנו בכפר נמשיך בהליכה רגלית קצרה על השביל צפונה ולאחר כמאתיים מ' נבחין בצד ימין של הדרך בגבעה ועליה שלט לבן המורה על אתר ארכיאולוגי .
במקום שרידי מבנים, בורות מים ואף רצפת פסיפס יפה – אלה הם שרידיו של מנזר / בית חווה מהתקופה הביזנטית (לפני כ 1500 שנה לערך) .
בעת טיולכם במקום היזהרו מבורות פתוחים ואנא שימרו על האתר.
נחזור אל הרכב ונמשיך בנסיעה במעלה הדרך ונגיע אל מגדל התצפית של יערני הקק"ל. אנו נמצאים בנקודת גובה 184, מהמקום תצפית נוף מרהיבה על הסביבה כולה.
מכאן נמשיך על פי השילוט אל "גבעת הבריכה" – מרחוק ניתן להבחין בבריכת מים עגולה הניצבת בראש הגבעה. במקום זה עבר קו המים המזרחי שיצא מקידוחי ניר עם והגיע עד חצרים.
חברת מקורות הכשירה את המקום לטובת המבקרים ואף הציבה שילוט הסבר.
מכאן נחזור על פעמינו לעבר קיבוץ רוחמה, המעוניינים יכולים להיכנס לקיבוץ ולבקר ב"אתר הראשונים", המספר את סיפורו של קיבוץ רוחמה – במקום שולחנות פיקניק, מים ושירותים.
מכאן נחזור לכביש 334 ונפנה שמאלה (מזרחה), המרחב מרוחמה ועד לאזור בית קמה מכונה "דרך ארץ הבתרונות" בשל תצורת הקרקע, נמשיך בנסיעה ולאחר כשני ק"מ נגיע לשלט שיכווין אותנו לדרך עפר המורה : "שמורת בתרונות רוחמה". ניסע על הדרך האדומה היוצאת מהשער האחורי של קיבוץ רוחמה וממשיכה דרך החורשה עד לאזור הבתרונות, נחנה את הרכב ונצא לסיור באזור הבתרונות.

המסלול באדיבות מימון ביטאן, מורה דרך.

לפרטים נוספים: www.habsor.co.il
מידעפון: 052-9991003 ובפייסבוק- פסטיבל דרום אדום.

דרום אדום - פסטיבל הכלניות בצפון הנגב מתארך, עם שני סופי שבוע נוספים לפעילויות בטבע.
על מנת להתמצא בשפע הפעילויות יפעלו תחנות מידע מרכזיות של קק"ל ורט"ג בצומת יד מרדכי ובצומת בית קמה בימי שישי ושבת עד ה 12/3/2011. בנוסף ימוקמו תחנות מידע באתרי הפריחה. האירועים ופריחת הכלניות תלויים במזג האוויר, לכן מומלץ להתעדכן על מועדי האירועים ומוקדי הפריחה!

גינון חסכוני במים