הדפסה
צבר מצוי

טיול קיץ לתל רומנטי שזור צער ומלחמה

תל גמזו בשקיעה   14/07/2010

בכניסה למושב גמזו – ממזרח לכיכר הראשית מתרומם לו תל גמזו. בין אבני וסלעי התל צפונה היסטוריה בת אלפי שנים הכוללת סיפור חיים של התיישבות יהודית קדומה ולאחר מכן התיישבות ערבית. ממרומי התל נשקף נוף מדהים מלטרון בדרום דרך עמק איילון ועמק לוד ממערב ועד להרצלי-ה בצפון.

ממזרח ניתן לראות את בתיה ההולכים ונבנים של העיר מודיעין. הנוף הקרוב הוא מושב גמזו וכפר דניאל ממערב, יערות בן שמן מצפון וממזרח ושכונת הרחבת גמזו, תל רגב ושביל ישראל מדרום.

נוער גמזו ובעיקר בני שכבתו של יהונתן "אימצו" את התל ואף קבעו את ראשו כ"מצפה השניים" ע"ש שני חיילי הפלוגה הדתית אשר נפלו במלחמת העצמאות על הגנת המולדת.
הנוער מצא על תל זה מקום מרגוע והנאה, מקום לקומזיץ ומקום ל"פק"ל קפה", "פוייקה" או כל דבר שאפיין ומאפיין את פעילות הנוער במושב גמזו.

בנפול יהונתן איינהורן ז"ל בן מושב גמזו במלחמת לבנון השניה נוסף למקום שם נוסף "מעלות יהונתן":  

הוריו שהכירו את תכונותיו ואת מאפייניו כרע וכחבר, כאוהב ארץ ישראל מושבע, כחייל מקצועי ויהודי אשר קיים את מצוות התורה בכל מצב החליטו להנציח את זכרו בכל אחד מהמאפיינים הללו.

"מעלות יהונתן" כולל שני גרמי מדרגות במתלולי התל ופרגולה בראש התל המהווים נדבך חשוב בהנצחת זכרו של יהונתן הי"ד כאוהב ארץ ישראל וכאחד שנפל על הגנת המולדת.

כאמור המקום חולש על נוף רחב ידיים, אתר רומנטי לצפות ממנו בשקיעה.
הן בתור מקום מפלט בימי הקיץ או כחלק ממסלול טיול ביער.
(שימו לב כי המקום בעל צביון שומר שבת ולכן רצוי להגיע מסביב לתל ביום השבת או להחנות את המכונית מעבר לשער, במרחק של כ 30 מטר מהעליה לתל.

פריחה על התל
בימי החורף התל נצבע בירוק, צהוב (מאלפי פרחי החרצית הפורחות עליו ) ומנוקד בשלל גווני אדום ורוד, סגול וכחול (נפית כפופה)  המתחלפים תדיר.
על התל- גדלים ופורחים בחורף ובאביב, עצי שקד, משוכות צבר עתירי פרי, שיחי מלוח ואטד שריד לימי הכפר הערבי שהיה כאן לפני 1948
הקיץ היא העונה להגיע ללקטוף את פרי הצבר העסיסי!!!

מעבר לסיורים ב"מעלות יהונתן" מתבצעות במקום ע"י הוריו של יהונתן הי"ד פעילויות, הדרכות והרצאות על ייחודו ההיסטורי של המקום בראי הדורות מאז ימי בית ראשון ועד היום כולל סיפור חייו ואומץ ליבו של יהונתן הי"ד.

גינון חסכוני במים