הדפסה
סתוונית  התשבץ

לתפוס את הסתו במזרח הגולן

מאת עודד פורת - מדרשת חיספין   30/09/2009

הסתיו השנה בהחלט מפתיע. גשם שכמותו לא זוכרים גם "זקני צפת" של 40 מ"מ שירד על ראשינו בראש השנה. גורם להאצה בפריחת הסתיו ואפילו פלומה ירוקה השמורה לתחילת החורף החלה להעטות על גבי השטחים הפתוחים ברמת הגולן. נוסף על כך השמיים בהירים. (זה לא קורה לנו השנה ...אבל הפריחה מתרחשת כרגיל )

אחרי הקדמה כל כך משכנעת לא נותר אלא להעפיל לפריחת סתוונית התשבץ הורודה והחלמונית הגדולה הצהובה בפסגת הגולן ברכס חזיקה.

כיצד נגיע?
ניסע על כביש 91, מגשר בנות יעקב עד לצומת זיוון נפנה מזרחה אל כביש 98 בדרך נחלוף על פני הר עסניה שמעליו עשר טורבינות רוח ליצור חשמל נקי. 2 ק"מ לאחר השלט המכווין לטורבינות הרוח ישנה צומת עם שלט לבן קטן OP52 המפנה למוצב או"ם הנמצא על הרכס, בצומת גם אנדרטה עם שלושה עצי ברוש גדולים.
בצומת זו נפנה מזרחה ונעקוב אחר סימון השבילים הירוק המופיעה בצידי הדרך לאחר 2 ק"מ נוספים נגיע לצומת ונבחין בשלט מסלול טיולים המכווין ל"ג'ואיזה" זוהי הנק' בה נתחיל את מסלולינו המסלול אינו מעגלי ולכן יש לשלוח רכב לסוף המסלול.

כיצד נגיע לשם? הרכב ירד בדרך בה הגענו וימשיך בכביש 98 דרומה אל מושב אלוני הבשן, ק"מ לאחר הכניסה לישוב שלט קטן "חזיקה" זוהי נק' סיום המסלול. 

מסלול ההליכה מתחיל במעבר דרך שער ברזל קטן (מצד ימין לכביש). כ- 50 מטר לאחר תחילת ההליכה נגיע לרחבה סלעית,
כאן נפגוש בסתוונית ובחלמונית - שני מיני צמחים נדירים, בעלי פרחים מן היפים והמרשימים שבפרחי ארץ ישראל. החלמונית הגדולה, כשמה כן היא, צבעה הצהוב וצורת הפרח, גביע עגלגל, דומים לחלמון של ביצה, יופיה המרהיב על רקע השממה שמסביבה סוחטת קריאות התפעלות ועל כן יש המכנים אותה צמח התדהמה הגדולה.
סתוונית התשבץ הנה מין נדיר של סתווניות, הצומח בישראל על תלי געש בודדים בצפון הגולן. צבעה ורוד עז ועל עלי הכותרת הגדולים שלה מצוירת דוגמת משבצות.
השילוב של צבעי החלמון הזוהרים של החלמונית וצבעי הורוד הבוהקים של הסתוונית, על רקע סלעי הבזלת השחורים יוצרים מראה מרהיב שאינו משאיר אדיש אף מטייל, הילדים הקטנים לעיתים אינם עומדים במראה המרהיב ו...שולחים את ידם לקטוף את הפרחים, לתשומת לב ההורים.

נמשיך לרדת עם השביל המסומן ונעבור בחורש ים-תיכוני מגוון נעבור על פני שלושת מיני האלונים הצומחים ברחבי ארצנו – אלון תבור, מין הגדל באזורים נמוכים וחמים, אלון מצוי, הגדל באזור הים תיכוני הגבוה ואלון תולע הגדל באזורים גבוהים גשומים וקרים, רק במקום זה בארץ הם צומחים יחדיו. נראה גם את האלה האטלנטית - העומדת בשלכת וצבע עליה בעונה זו של השנה אדום.
בינות לאלונים והאלות משובצים גם עצי שזיף הדוב ואגס סורי. עם הירידה בשביל החורש נפרש לעינינו הנוף הייחודי של הגולן, הרי געש, ישובים ציוריים ומאגרי מים גדולים. ממש מתחתינו הישוב הקרוב ביותר הינו מושב אלוני הבשן מושב של הפועמ"ז שהוקם בשנת 1983 ומתגאה בכך שאספקת החשמל שלו מגיעה מטורבינת רוח. את הטורבינה ניתן לראות על ההר הנמצא מערבית למושב ונקרא הר בני צפת, על שם בני צפת שניסו להתיישב בישוב הצ'רקסי רמתניה באמצע המאה ה19 עוד לפני תקופת המושבות הראשונות.

נמשיך לרדת לאורך המסלול, נחצה שביל כורכר לבן ולאחר כקילומטר נתחבר לשביל ג'יפים. נפנה ימינה ונגיע לחורבות הכפר הצ'רקסי ג'ואיזה. הכפר, כמו הכפרים הצ'רקסים המוכרים יותר בגולן, רמתניה וחושניה, היה אחד מקבוצה של כפרים אשר הוקמו בגולן באמצע המאה ה-19 .הצ'רקסים, שהיו לוחמים עזי נפש שמוצאם מהקוקז הובאו לאזור בעידודו של השלטון העותומני על מנת להילחם בשבטים הבדואיים שמנעו התיישבות קבע באיזור. הצ'רקסים הצליחו לטעת שורשים באזור ובנו כפרים חקלאיים עם מסורות בניה ותרבות אירופאית. בתיהם היו בנויים בזלת ועליה גגות של רעפי מרסי, אשר דוגמא להם ניתן לראות עד היום בכפרים הצ'רקסים בריקה וביר עג'ם, אשר מעבר לגבול.

מומלץ לנוח במקום לאורך המים הנובעים מהמעין, בצל עצי צפצפה. משם נמשיך עוד כ- רבע שעה בהליכה נינוחה עד לסיום המסלול, בכביש 98.

עודד פורת הינו מנהל ההדרכה  במדרשת הגולן 

גינון חסכוני במים