הדפסה
כרמלית נאה

עם רובי שי - אל חרבת חרמש - מחניון שער הכרמל

קפיצה קטנה לכרמל   08/02/2009

לקראת טו' בשבט יצאנו לשישי בטבע, חבורה קטנה של כ 20 משתתפים , לא הכרנו לפני כן, הצטרפנו לטיול קצרצר בחיק הטבע שזימן לנו הפתעות והנאות רבות, היה יום שטוף שמש עם פריחות נהדרות , אתרים מעניינים ותצפיות נוף על מרחבי עמק יזרעאל ורמת מנשה . לכו בעקבתינו,  מובטחת לכם חוויה בפינת נוף יפהפיה במורדותיו הדרומיים של הכרמל.

על גבולה הצפוני של רמת מנשה. מפת סימון שבילים מספר 4 –כרמל , מסלול הליכה נוח לאוהבי לכת של כשלוש שעות, עם עצירות רבות והתבוננות בכל היופי שמסביב.

המסלול (מסלול מוסדר ומסומן ברובו ע"י הקק"ל ומפת סימון שבילים) :

נגיע עם רכבנו עד תחנת סונול ע"י מחלף אליקים שעל הכביש 672 (העולה לדלית אל כרמל) נחנה את רכבנו במגרש החניה של האורחן הנטוש, נצטייד במים וצידה לדרך ונצא בהליכה רגלית, או במכונית לכיוון מזרח על דרך לבנה המקבילה (וצמודה לכביש ) אחרי 200 מ' נגיע לשלט של הקק"ל המפנה אותנו צפונה לכיוון "חניון חורבת חרמש" ונתקדם כשמשני צידינו שדרות ברושים זקופים אל על. אחרי כ -600 מטר נגיע להצטלבות דרכים (הדרך שלנו עם תוואי דרך הצינור החפור ) אחרי שעברנו את מעבר מנע הבקר (כן פרות רועות בשטח..)

נפנה לכיוון צפון מזרח נתקדם על הדרך עוד 150 ונגיע לעצי ברוש מרשימים ועל ידם שלטי הכוונה של הקק"ל ( גוש הסלע הצמוד לברושים עם הרקפות הפורחות בתוכו בין מרבדי הכלניות האדומות ודאי יהיה מקור השראה לצלמים ולרומנטיים שביניכם ) עוד מטרים בודדים על הדרך ומימין נראה שלט הכוונה (סימון אדום) "שביל יער הרקפות" נלך בהתאם לסימון (שביל שהוסדר ע"י בני המושבים ובסיוע הקק"ל) ונגיע לאתר מערות קבורה מעניין המיוחס על פי הממצאים לתקופת המשנה והתלמוד, המקום שירת את עשירי הישוב "חרמש".

במקום סימני חציבה רבים המעידים על פעילות האדם גם בהיותו בחיים... ברחבת האתר נוכל להתמקד בפריחות יפות של מיני פרחים בינהם :רקפות ,ביקיה דקת עלים, כרמלית נאה, זמזומית מצויה, מיני טופח מרקולית מצויה (זכר ונקבה) , מציץ סורי ,איסטיס מצוי, כוכבית, כתמה עבת שורשים, צפורנית מצרית כלניות ומינים רבים נוספים ו...עץ שקד בשיא פריחתו ! נמשיך בהתאם לסימון האדום (על השביל בלבד) ונשים לב לסוגים רבים של עצי ארצנו (חלקם ניטעו ע"י יערני הקק"ל) כמו לבנה רפואי , אלון התבור ,אלה א"י , אלון מצוי, צחנן מבאיש ,עוזרר בפריחתו ושיחים ומטפסים אופייניים לחברת הצומח של החורש הים תיכוני .
השביל ימשיך ויתפתל לו בין הסלעים והעצים ויובילנו עד ל"יער הרקפות" (כאן נקפיד לעבור במעברים מיוחדים שהוסדרו בגדרות הבקר לטובת המטיילים !) נגיע להצטלבות דרכים כשמשמאלנו אתר פיקניקים ונופש ("חניון חורבת חרמש") ואנחנו על יד שלט ועליו לוח עם הסבר על הרקפות , נמשיך בשביל האדום כשפנינו צפונה ,כאן אם נתמיד בעלייה (קצרה !) כ 200 מ' נגיע לדרך יער בה עלינו לפנות שמאלה (קצת שיבושים בסימון..) עד שנמצא מימיננו את המשך השביל המסומן (לבן אדום לבן) נטפס וניכנס למעבה החורש הקסום ולאחר הליכה בתוכו של כמה עשרות מטרים נחזור לדרך היער ("פסי אש" לטיפול ושמירת היער מפני שריפות) נפנה בה שמאלה ואחרי כ 200 מ' נגיע לדרך המסומנת בסימון ירוק , נפנה בה ימינה (מזרחה) ,עוד מאמץ קטן ,העלייה כבר מאחורינו ואחרי פיתול של כמעט 180 מעלות אנחנו מגיעים לאמצע המסלול פינת יער מוסדרת (ספסלים) ונקודת תצפית נפלאה ,עמק יזרעאל ,הרי נצרת , החלקים הגבוהים של רמת מנשה ,המוחרקה ניבטים מעל הגגות של יקנעם המתחדשת , כאן נשב ,נספר את סיפורו של אליהו התשבי ומלחמתו בנביאי הבעל ,נתהה ונלמד על מקורות השם כרמל ואזכורו במקורות (לא לפסוח על שיר השירים... "ראשך עליך ככרמל...") אפשר גם לשיר על ים הדגן המשתרע בעמק יזרעאל..
לא נשכח להריח ולהתבונן בשקט על פריחתה היוקדת בצהוב של שיחי הקידה השעירה הפורחים כאן בצהוב .
מכאן אנחנו מתחילים לחזור ... נרד חזרה לשביל הירוק ונתחיל ללכת בהתאם לסימון הירוק מערבה , ברקע ומתחתנו לכיוון דרום מערב ,תמיד נראה את נקודת ההתחלה שלנו (זוכרים: תחנת סונול ,צומת אליקים) ניתן להגיע אליה בדרכי יער שונות ומגוונות לבחירתכם.. בכל מקרה הסימון הירוק יחזיר אותנו ליעדנו ,בנוסף שילוט דרכים לאורך המסלול שימנע מאתנו להתבלבל בין מסלולי 4X4 לבין הולכי על 2 ..
זיכרו על היופי הזה רק אנחנו נוכל לשמור ,הקפידו ללכת בשבילים המסומנים ולהנות מהחי והצומח כשהוא במקומו הטבעי...

מספר מילים על המקומות והערכים אותם נראה או נפגוש.

אליקים - ישוב של יוצאי תימן שנקרא על שם אליקים מלך יהודה שמונה על ידי פרעה נכה מלך מצרים להיות למלך בניגוד ושינה את שמו בהוראתו כחלק מקבלת השלטון המצרי. לאחר מכן קיבל את המלצת ירמיהו הנביא ובמשך שלוש שנים מלך תחת שלטונה המעיק של בבל עד שמרד . לפי גרסה אחת נלקח לבבל ולפי גרסה שנייה מת ונקבר בארץ.

חרבת חרמש - ישוב יהודי מהמשנה והתלמוד עם קבר בשם נשיא הסנהדרין. חורבות ישוב ומערות קבורה עם כתובת אלעזר בן עזריה. בימי הצלבנים מצודה בשם ARAMES שהשתבשה לשם חרמיס
והייתה שייכת לנסיך סניורה קימון שישב ביקנעם של היום . באתר הקבורה שישה מערכי קברים חצובים בסלע שבתוכם כוכי קבורה שיתכן והיו של משפחה אחת , אלו מערות קבורה קלאסיות שכמותן אנחנו מכירים מהתקופה הרומית ביזאנטית בארץ ישראל.

אם א זינת - ישוב יהודי מהמשנה והתלמוד. במאה ה15 מרכז שלטוני של בדווים ממשפחת טרבין ששלטו מכאן על השטח עד ג'נין, לא פגעו באחיהם שהובילו מלח ,אבל החריבו את ישובי הדרוזים שברחו לכאן מדרום לבנון מלבד דליה ועוספיא. במקום היה מרכז של כנופיות שפעלו נגד הישוב היהודי בשנים 36-39 ובמלחמת העצמאות עד שברחו כאשר נודע להם שצה"ל עומד לכבשם.נודע בנשותיו היפות ולכן נקרא: אם היפות.

נחל יקנעם - ואדי מילח המקורי שמוזכר כנראה בתעודות תחותמס השלשי מהמאה ה15 לפני הספירה כנתיב נוח להגעה מצפון למגידו אך לא נבחר על ידי המלך המצרי כי רצה להפתיע את מגידו.כאן עבר מסע צלאח א דין המוסלמי מיקנעם לשרון בתקופה הצלבנית ונפוליון מיפו לעכו ב1799.

יקנעם –הוקמה ב – 1950. לצידה המושבה הקטנה שנותרה כמו שהיא מ- 1935.
חנות קירה חאן קדום ( בפאתי הישוב יקנעם ) - שימש גם את גנרל צרפתי של נפוליון גנרל קלבר בדרך לעכו (יפו עכו 3 ימים), נקרא חאן קירה וקאמון .הצלבנים הבינו קיין מונט- הר קיין ולפי המסורת שלהם זה המקום שבו למך הרג בטעות את סבו קין

מוחרקה - מנזר של הכרמליתים הנושא את שמו של אליהו הנביא או בכינוי על ידי הערבים מר אליאס.. המקום מאזכר את הפרשה של מלחת אליהו בנביאי הבעל (למטה ע"י יקנעם צומת הנושאת את שמו "צומת התשבי"
המקום מוזכר במאה ה14 על ידי תלמיד הרמב"ם .
הכרמליתים אימצו את פרח הכרמלית הנאה כסמל למסדרם , מכיוון שצורת הפרח מזכירה צלב, (הפרח ממשפחת המצליבים), ומכיוון שהוא פורח באזור הכרמל.

המלצה חמה
רובי שי בן קיבוץ דליה מכיר כל פינה וסלע בכרמל
טיול עם רובי חוויה.
” נצא לשדה " – לטייל עם רובי שי
מורה דרך מוסמך רישיון משרד התיירות - 6728
" זריחות וריחות פריחות ושקיעות " - מסלולי טיול ייחודיים , אירועים , רכב שטח 4X4
טלפון בית : 04-9897428 , נייד : 054-6747428
מייל : rubishay@gmail.com

גינון חסכוני במים