הדפסה

טבע עירוני- לציון שבוע האהבה לטבע

לנחל חלילים עם עודד פורת - מדרשת הגולן   06/04/2008
בשבוע שעבר נחגג ברוב פאר והדר "שבוע האהבה לטבע ולסביבה" כיאה לחברה מערבית ניו אייג'ית התעסקו כולם בטקסים ואירועים המציינים את האהבה הזו. אפילו ישיבת ממשלה נערכה באחד הפארקים ודנו בה בכובד ראש במצב הסביבה המידלדלת שלנו וכמה צריך לאהוב את הסביבה.
כחלק מהחינוך הסביבתי נראו פעוטות שחונכו לאסוף אשפה (עתודת הגרינפיס ....) 
כחלק מאותו מצב סביבה מידלדל גם על נחל חלילים וסביבותיו מאיימות תכניות פיתוח גרנדיוזיות שישנו את אופיו הסביבתי היפה של הנחל. החברה להגנת הטבע ערכה ביום שישי הפנינג לשמירת הנחל במקום התקיימו סיורים ללא תשלום, סדנאות יצירה, שוק קח תן ועוד.

"החליל הוא פשוט ועדין,
וקולו כמו קול של הלב.
החליל,
כשכשוך הפלגים,
כמו שיר ילדים.

דומה שאין כמו נגינת החליל להיטיב להגדיר את תחושת הנפש בטבע החופשי. מי לא מכיר את התחושה בה עומדים , מריחים את ריח האדמה הטרי אחרי הגשם או סתם בנקודת תצפית מרהיבה עוצמים את העיניים ושומעים במוחנו צלילי רוח ערבים. אין כמו החליל לחקות את אותם הצלילים ולשאת את הנפש אל על מתוך אותה התבוננות נפשית הקיימת רק בטבע הנקי והרחוץ.

גם אנו נרד לנחל חלילים, הנחל "עירוני" משהו שכן הוא מתנחל לו בינות לבתי מבשרת ציון בואכה כביש 1 העמוס. אך עובדה זו רק מוסיפה לו חן מיוחד שכן הוא מהווה "ריאה ירוקה" לכל הבטון והאספלט השפוך ממש בקרבתו. מסלול ההליכה בנחל מתאים לכל גיל. ילדים קטנים מומלץ לשאת במנשא. מומלץ להצטייד בשני רכבים מכיוון שמסלול ההליכה קווי. ולאחר שהצטיידנו גם במים, כובעים ונעלי הליכה.
איך מגיעים?
נשימה פעמינו אל ביה"ס "השלום" במבשרת ציון משם נתחיל את טיולינו. - נוסעים בכניסה הראשית למבשרת ציון (מחלף הראל), חולפים על פני קניון הראל וממשיכים בנסיעה ברחוב הראל. בכיכר הראשונה פונים ימינה (רחוב ברוש), ואחר-כך בפנייה הראשונה שמאלה (רח' השלום). נוסעים ברחוב השלום כ-100 מטרים, עד לרחבת החנייה של בית ספר השלום, מכאן אנו מתחילים. מרחבת החנייה נרד לחלקת השדה בגיא הרדוד, שמצפון לבית-הספר. זה ראשיתו של נחל חלילים.

השביל לאורך הנחל מסומן בצבע ירוק. תחילה חולפים בין עצי תאנה גדולים המתחילים ללבלב כעת. הטרסות הנטושות מעידות על התיישבות אדם במקום וגם צמחיית המעזבות בין הטרסות מעידה על כך. ליד עץ שקד גדול שכבר סיים את פריחתו וכעת הוא על עלווה ירוקה מבריקה נמצא אתר עתיקות חרבת בית- מיזה בערבית או חורבת המוצה בעברית, על שם עיר בנחלת שבט בנימין כמופיע בספר יהושע פרק י"ח: "והמצפה והכפירה והמוצה" , לא נמצאו במקום שרידים ארכיאולוגיים מתקופת ההתנחלות מה שמרמז על תופעה ידועה בשמות מקומות בארץ המשמרים שמות עתיקים אך נודדים במקצת מבחינה גיאוגרפית מהישוב המקורי.
החורבה ממש מתערבבת בבתים החדשים של מבשרת וניתן לראות במתחמה מערת קבורה יפה הכרויה בראש המדרון. כמו כן ישנם גתות יין ומקוואות טהרה הפזורות בשטח. בגלל ריבוי הבורות יש להזהר בהסתובבות ילדים וגם מבוגרים יסתכלו נא היכן הם מניחים את הרגליים. משטח החורבה ניתן לראות את הנוף העירוני שלירושלים: הר המנוחות, גבעת שאול וגם כביש מס' 1 המתפתל לו מעלה אל ירושלים. מתחתינו כמובן נחל חלילים ממשיך להתחתר אל עבר הערוץ הרחב של נחל שורק הרחב והגדול. אנו נמשיך עוד כעשר דקות לערך עד לגולת הכותרת של הטיול, מערת חלילים.

מערת חלילים כמו רוב המערות המעניינות, הינה מערה קרסטית. על התופעות הקרסטיות כבר כתבנו בעבר רק נזכיר למען אלה שזכרונם חלש או נפגשים במושג לראשונה שבתהליך הקרסטי מומסים סלעי גיר ע"י הפחמן הדו חמצני הנקלט בטיפות גשם. ההמסה יוצרת תופעות יפות לעין כמו נטיפים, זקיפים ועוד.במערת חלילים נוצרה מערכת של מחילות וחללים שעם הזמן נפגשו ליצירת אולם גדול בו נמצאים "עמודי" סלע מרהיבים. אורכה הכולל של המערה הוא כ-40 מטרים, וגובהה כמטר וחצי. המחילות ופתחיהן מכונים "חלילים", שכן הם נראים כפתחים המצויים על גבי החליל אותם יש לסגור ולפתוח על מנת להשמיע את הצלילים השונים. בצדו השני של הנחל, נמצאת מערכת נוספת של מערות קרסטיות, פחות יפות והגישה אליהם קשה.

לאחר ששבענו ממראה המערה נרד בזהירות מהמערה ונמשיך לאורך הנחל בדרכינו נראה את הבוסתנים היפים המצויים בינות לטרסות המנצלות את אופיו הגיאולוגי של הנחל בין עצי הפרי קיימים גם עצי חורש טבעיים כעוזרר קוצני , אשחר ארצישראלי,  מיני סחלבים כמו: סחלב שלוש השיניים,  וגם נורית אסיה עדיין פורחת כאן, האלה הארץ ישראלית מלבלבת באדום.

במפגש נחל חלילים עם נחל שורק הרחב נפגוש חורשה נטועה קטנה של עצי אורן וברוש מרשימים בגודלם. זו נקודה מומלצת לעצירה קלה לפני "הפיניש" של המסלול שיסתיים בעוד כ700 מטר על גבי דרך העפר ההולכת דרומה.

כיצד נביא את הרכב לנקודת הסיום?
למגיעים מכיוון מחלף הראל: פונים ימינה בפנייה לבית זית, ועוקבים אחר השילוט למבשרת ציון. עוברים מתחת לכביש הראשי הלא הוא כביש 1 ממשיכים ישר בכביש העולה למבשרת ציון כ-200 מטרים. מימין רואים מתקן של חברת החשמל. פונים ימינה בזהירות אל דרך העפר, וחונים ליד המתקן. מי שמגיע מירושלים יורד אל מבשרת מגשר מוצא וממשיך ע"פ ההסבר לעיל עוד כ200 מטר עד לדרך העפר הפונה ימינה אל מתקן החשמל.

גינון חסכוני במים