הדפסה
חצב  מצוי

מסלול בעקבות חצבים וציפורים נודדות בגולן- למיטיבי לכת

חצבים פורחים וציפורים אין ספור....   02/09/2007
המסלול: חלקו העליון של נחל זויתן שברמת הגולן- למיטיבי לכת. אם נתאזר בסבלנות נוכל לראות את פריחת החצב לצידי הדרכים בכל רחבי המדינה. מסלול מיוחד לתקופה זו שהעונה החמה עוד לא הגיע לסיומה. ואנו בלב עומסי חום של סוף קיץ ממתין לנו בחלקו העליון של נחל זויתן שברמת הגולן.
"כמו חצב להתבצר
במעבה האדמה
ולחכות לסיומה
של העונה הכי חמה
ואחר כך להיתמר
וכעמוד עשן לבן
שמועה טובה להעביר
שהחגים כבר באוויר"
שירה המופלא של נעמי שמר מיטיב לתאר את מהלך חייו של מבשר הסתיו הראשון במעלה הלא הוא החצב.
כרגיל הטבע עם חושיו החדים כבר מאותת לנו שלמרות החום, הלחות והחופש הגדול הסתיו כבר בפתח.
ראשוני פרחי החצב כבר מיתמרים ועולים אך בניגוד לשירה של נעמי שמר המתאר את פריחת החצבים בסמוך לחגים, בדרך כלל החצב כבר עולה במחצית אב ממש כשמו "חצה אב" השנה הוא קצת בושש להגיע ויודעי ח"ן המנהלים מעקבים שנתיים טוענים שזה סימן לא מעודד באשר לכמויות הגשמים בחורף שכן יש מיתאם בין מועד פריחתו של החצב לבין כמויות המשקעים בחורף, פריחה מוקדמת מרמזת על חורף גשום ופריחה מאוחרת ...,
כנראה שמי שחיפש על מה להתפלל בימים הנוראים העומדים לפיתחנו , מצא.
החצב שמקור שמו האמיתי על שום כך שהוא חוצב את דרכו החוצה מבעד לאדמה היבשה והסדוקה מנצל את היעדר פרחים אחרים המסוגלים לעמוד בתנאי מזג האויר וכך הוא ניצב לבדו על בניסיונות ההתרבות כדי להצליח בכך הוא מנהל מערכת חיים שונה מצמח רגיל/
בשלב ראשון הוא מוציא את עמוד התפרחת היפה ומלא הפרחים הלבנים ובשלב שני הוא הופך לצמח בעל עלים.
הדבר השני המסייע לו בעמידה במזג האויר הקשה הוא הבצל שאוגר בקרבו כמויות נוזלים אדירות.
מייק ליבנה מתאר ניסוי שנעשה בחצב שבצלו גדל מחוץ לקרקע במשך 10 שנים ולמרות זאת הצליח להרים עמודי תפרחת. מה שמרמז על יכולתו היחודית לעמוד בתנאי מזג האויר קשים.
גם חז"ל הכירו ביכולת הצמח ובמסכת בבא בתרא דף נ"ו שואלים "מאי חצובא? אמר רב יהודה אמר רב- שבו תיחם יהושע לישראל את הארץ"מנהג לתחם את גבולות השטח ע"י חצבים היה מצוי מאוד בין ערביי ישראל וגם במסכת ביצה דף כ"ה ישנה התייחסות לעובדה זו "החצב קוטע רגליהם של הרשעים" בכך שהוא מרמז על מסיגי גבול.
אפרים וחנה הראובני מחוקרי ארץ ישראל הראשונים קראו לחצב "עין הסתיו" על שם שמו המצרי "עין סית".
אז לאיפה נלך כדי לראות את החצב? אם נתאזר בסבלנות נוכל לראותו לצידי הדרכים בכל רחבי המדינה. אך מסלול מיוחד לתקופה זו שהעונה החמה עוד לא הגיע לסיומה. ואנו בלב עומסי חום של סוף קיץ ממתין לנו בחלקו העליון של נחל זויתן שברמת הגולן. המסלול המסומן אדום מיועד ליודעי לכת ומתחיל בפיתול הכביש הנמצא דרומית לקצרין על כביש 9088 1.5 ק"מ צפונית לצומת קצביה או כמו שהיא מכונה במפות צומת קצרין דרום. במקום שילוט ברור וחניון קטן שאומר שבסיום המסלול נצטרך לשלם עבור הביקור לרשות הטבע והגנים.
נתחיל לפסוע במסלול בתחילה נפגוש בריכות קטנות שבשעות הבוקר המוקדמות או אחר הצהריים יש לנו סיכוי לפגוש בהם שפני סלע השותים לרוויה מהמים הצוננים. אנו לא נשתה מהם אלא משלושת הליטרים שהבאנו עימנו.
מכאן מתחילה הליכה ארוכה ויבשה שהמיוחד שבה הוא המפגש עם ריכוזי פריחת החצב.
לאחר כשעתיים של הליכה לערך נגיע אל דרך ג'יפים המסומנת שחור נחצה אותה ולאחר עשר דקות הליכה נוספות נגיע לצמד בריכות משושים יפהפיות המזמינות טבילה זהירה.
לאחר ההצטננות נמשיך ללכת דרומה עוד כחצי שעה עד להגעה אל המפל הגבוה של נחל הזויתן למרגלותיו ישנן בריכות נוספות למי שלא שבע.
מכאן שתי אפשרויות לסיום הראשונה דרך המהירה על הסימון הכחול ההולך מזרחה לעבר חניון שיח חוסיין השייך לשמורת יהודיה.
במידה ויש לנו שני רכבים זה המקום הנכון להשאיר את הרכב במידה ולא נצעד על כביש השירות של השמורה עד לחניון עצמו ומשם בטרמפים אל נק' השארת הרכב.
הדרך השניה למי שזמנו בידו ומצויד במספיק מים, ממשיכים עם סימון השבילים האדום עוברים מעל לזויתן תיכון המכונה בשם האקזוטי "הקניון השחור", מסלול "אקסטרימי" במיוחד המחייב חציית גבים ומפלים בעזרת סנפלינג ולפיכך מצריך היערכות מיוחדת.
המסלול האדום נפגש לאחר כשלושת רבעי שעה עם מסלול ירוק ההולך מזרחה ישירות לחניון שמורת יהודיה.
ומשם בטרמפים או ברכב מאסף אל החניון.
בדרך אל הרכב נוכל להעיף מבט אל על לעבר להקות אדירות של חסידות נודדות החולפות מעל לראשינו, עוד מבשר סתיו ולזמר שיר אחר קצבי יותר שנכתב על יד להקת תיסלם


"חצבים פורחים וציפורים אין ספור" .
כתב עודד פורת מדרשת חיספין הגולן
להזמנת טיולים-046678888 להזמנת טיולים-04-6678888
גינון חסכוני במים