הדפסה
שושן צחור

מובטחת חוויה מרגשת

אל השושן הצחור בנחל כלח   15/05/2007

יצאנו למסלול בעקבות השושן הצחור, לא לפני שהתייעצתי עם יואב גרטמן הידען הגדול מיגור, והצצנו ל"דיווחי הפריחה" באתר צמח השדה. מצויידים במפות ובאפליקציה יצאנו לשטח. הגענו לאזור כלא דמון- חיפשנו את נחל איילנטה?! גורנישט!!! החלטנו להמשיך לנחל כלח, ללא ציפיות רבות, כי הרי יודעי חן- אינם מגלים את כל הסודות, האם נהיה גם אנו כמוהם?

כדי לא למתוח אתכם, נכביר מעט הרהורים:
מה יש בו בפרח הזה המסמל: טוהר, יופי ענווה וצניעות. הוא מושלם והרמוני, עדין וריחני. מספרים כי הצלבנים עקרו לנו את השושן והביאוהו לאירופה. שנים רבות לא נמצא הפרח בארץ. לפני 30 שנה פתאום התחיל לפרוח שוב, והיום הוא פורח בעיקר בשני מוקדים, בנחל כזיב ובנחל כלח.(במאותיו)
המסלול המומלץ :
מהכניסה לנחל כלח-ועליה בשויצריה הקטנה, מסלול בדרגת קושי בינונית-קלה, כ 3 שעות הליכה. והגמול.... אין לתאר!!
נוסעים מעתלית לכוון בית אורן, בצומת דמון חונים משמאל לפני הצומת.
חוזרים כ 100 מטר לשלט קטן כחול המכוון לנחל כלח-גלים.
הדרך המסומנת בכחול-לבן מובילה לכוון סבך קריר ומוצל בין עצי אלון מצוי, אלה, ער-אציל, טחבים ושרכים, עצבונית החורש וללא פרחים. הליכה נחמדה של כשעה תוביל לגשר ובו פיצול לשבילים אדום(דרך היער שסללו הבריטים) או כחולהממשיך בנחל). אנו פנינו שמאלה בשביל האדום, וספרנו שלושה עצי אורן גדולים, לאחר כ 100 מטר, כשאנו בהיכון גילינו בימינינו במרחק של כ 2 מטר מספר מספר פרחי שושן צחור!!!
איזו שמחה- חוויה!!! המקום לא ידוע לכולם, ניכר כי היו בו מברקים שהינם שומרי טבע-כך תהיו גם אתם.
קליק קליק מצלמים ללא הכרה, מריחים נהנים מהצורה וממשיכים הלאה. חוזרים על עקבותינו חזרה לגשר ושמאלה ישר. אחרי כ 200 מטר עיצרו והביטו לראש ההר משמאלכם, עשרות פרחים פורחים שם בשורה ארוכה, רחוקים וגבוהים.
עכשיו באפשרותכם להגיע לחניון באחת משתי צורות: או להמשיך ישר בעליה מתונה , כחצי שעה של הליכה או לפנות ימינה לאחר הגשר בעליה קשה וקצרה- בידכם ההחלטה.
עד שתחליטו תהנו מההר הירוק ירוק תמיד ובמיוחד עכשיו, מפריחה ריחנית במיוחד של הללו:
געדה מפושקת, כלך מרוקאי, געדה כרתית, אשבל מופסק, לוטם, ערבז דק-פרחים, שלהבית, צתרנית משובלת , שום האבקנים, מרווה משולשת, זוטה מעורקת, ועוד.

גינון חסכוני במים