הדפסה
סביון אביבי

(סיפור אמיתי מימי הפלמ"ח) מאת שאול לדני

המרדף אחר "אות הצמח"   30/08/2010

תוך כדי שיטוטיה של רותי לבנה, רעיתו של מייק לבנה ז"ל היא מצאה את הכתבה אודות "אות הצמח" או נכון יותר: המרדף של פרופסור שאול  לדני אחר מקורות האות  או הסיכה שמצא בשוק הפשפשים ביפו... יקום מי ששמע אודות סיכת "אות הצמח"

"סמל מתכת קטן שמצאתי אצל אחד הרוכלים, עורר את תשומת לבי ומייד רכשתי אותו.
סמל זה, היצוק ממתכת ברזלית, עם סיכת בטחון מולחמת על גבו (לשם הצמדה לחולצה או לדש מעיל), במידות 15X25 מ"מ, נשא על חזיתו תבליט של שלושה פרחים. סמל זה, שנהוג לכנותו גם כ- "סיכה", היה יפה, באיכות בצוע גבוהה וניתן היה להשתמש בו גם כתכשיט.
אולם עיני נמשכו דווקא לכתוב באותיות מובלטות בתחתית "אות הצמח תשז". למרות העדר הגרשיים, ברור כי תשז משמעותה תש"ז, כלומר שנת 1946/7. טרם ראיתי סיכה כזאת, ומעולם לא שמעתי על "אות הצמח".
מיד התעוררה סקרנותי. מהו "אות הצמח"? הכרתי את "אות הספורט" (שהוענק בתקופת המנדט וגם במדינת ישראל לעומדים במבחני כושר מינימליים ושהופעלו ביוזמת מחלקת החינוך של הועד הלאומי) ...הצביעה על אפשרות לאנלוגיה בכוון צמחים, במיוחד בגלל המילה "אות".
סקרנותי התעוררה. מה מקור "אות הצמח", מי הנפיק אותו, למי הוא נועד והיכן השתמשו בו? כאחד שנוהג לחפש תשובות מלאות על שאלות שמעניינות אותו, ניסיתי למצוא מענה בין חברים, קרובים ומכרים. לא שיערתי שהתעניינותי תהפך למסע חיפוש ולמירדף מרתק."

 במאמר  מתאר הפרופסור הספורטאי רב המדליות את המרדף המרתק
שבסופו הבין כי לפני קום המדינה, התקיימה לתקופה של שלוש שנים, יזמה שהחלה בבית ספר בורוכוב : חידון או מבצע ידע של היכרות וזיהוי צמחי בר שהזוכים בו קיבלו פרס
סיכת "אות הצמח"
מהות התכנית שהיתה אז בגדר "מבצע" כפי שהיא מתוארת בכתבה הארוכה:

על פי יהונתן אגוזי מספר בתי ספר הצטרפו למבצע. הוקמו גם חוגי טבע בהדרכת המורים חנה נמליך ויצחק אריאל שהשתלבו במבצע. בשנת תש"ח אגוזי גוייס למלחמת השחרור ובתום המלחמה המבצע לא חודש. הוא מעריך כי בשלוש שנות קיום המבצע, כ-800 תלמידים נטלו בו חלק. בשנותיה הראשונות של מדינת-ישראל הוא פנה לד"ר ברש, המפקח הארצי ללמודי טבע והעביר חומר כתוב וגם את סיכת "אות הצמח" ל"חברה להגנת הטבע" לאחר הווסדה, וניסה לעניין אותם להפוך את היוזמה המקומית והאישית שלו מהשנים 1945-48, למבצע כלל-ארצי. מה הסיבה להדרדרותה של היוזמה החנוכית הברוכה לתחום הנשייה? התשובה יכולה אולי להינתן ע"י פסיכולוגים ארגוניים.

ניסיתי לאמת את סיפורו של אגוזי במקורות כתובים. ואכן, איתרתי בעזרתה של הספרנית אורה כהן מבית ברל ב-אורים-קובץ לשאלות חנוך והוראה, כרך ד', חוברת 1-2(26-27) ע' 177-179, את הכתבה "מבחן, "אות הצמח" בבי-ספר בשכונת בורוכוב". הכתבה מאמתת את ספורו הכללי של אגוזי, אך עולה ממנה שריחוק של חמישים וחמש שנה משפיע קצת על דיוק הפרטים. בכתבה החתומה ע"י חנה נמליך,יצחק אריאל ויהונתן אגוזי, נאמר כי הרעיון על עריכת "אות הצמח" בדומה למבחן "אות הספורט הוצע שנתיים לפני כן ע"י זאב ורלינסקי וכי בתש"ו, על פי יוזמתה של חנה נמליך, קבלו על עצמם מחנכים ומורים לטבע להפעיל את מערכת ההדרכה ומבחן "אות הצמח".

המערכת כללה הדרכה, הכנת כרטיסיות, טיול בוטני, תערוכה ובסופה מבחן, שבגלל אילוצים טכניים נערך בתום חופשת הפסח. לתלמידי כתות א'-ב' נדרשה הכרה של 5 צמחים מתוך 10 מוצגים, כשהמינימום הדרוש לעמידה במבחן הוא הכרת 4 צמחים. בכתות ג'-ד' נדרשה הכרה של 10 צמחים מתוך 20 וידיעת 2 צמחים לפי תקופת פריחתם. תלמיד שמספר שגיאותיו היה למעלה מ-2 לא עמד במבחן. בכתות ה'-ו' נדרשה הכרה של 15 מתוך 30 צמחים ואלו בכתות ז'-ח' 20 צמחים מתוך 40 עם מספר דרגות קושי נוספות. במהלך 4 ימי המבחן נבחנו 511 תלמידים שמתוכם 417 תלמידים (81.6%) עמדו במבחן, ועבורם הוזמנו סמלים ממתכת. מהכתבה מסתבר גם, כי אותו המפעל הועבר גם בבית הספר השני בגבעתיים, ביה"ס על שם ברל כצנלסון."...

..."תערוכת הצמחים נערכה על גג בנין ביה"ס, הממוקם על הגבעה הגבוהה ביותר בכל האזור, ושממנו בזמנו ניתן היה להשקיף למרחקים ולכל כוון. בתערוכה על הגג סומן כל צמח בשלט הנושא את שמו, והתלמידים הובאו לשם בקבוצות קטנות. הבחינה נערכה לאחר שכל התלמידים סיירו בתצוגה, ושלטי השמות הוחלפו במספרים. עמוס ישראלי מספר שהיה תלמיד טוב, אך פרחח לא קטן, ובתום הסיור של קבוצתו בתערוכה, הוא החליף מספר שלטי שמות, כדי לבלבל תלמידים אחרים. כך למשל, ליד הכלנית הציג שלט של פטרוזיליה. המורים כמובן זיהו את מעשה הקונדסות שלו, הרחיקו אותו מהלימודים למשך שלושה ימים, אך הוא בכל זאת עבר את המבחן בהצלחה, וזכה ב"אות הצמח".

בשלוש שנות קיום המבצע, כ-800 תלמידים נטלו בו חלק. בשנותיה הראשונות של מדינת-ישראל היתה פניה לד"ר ברש, המפקח הארצי ללמודי טבע והועבר חומר כתוב וגם את סיכת "אות הצמח" ל"חברה להגנת הטבע" לאחר הווסדה, וניסו לעניין אותם להפוך את היוזמה המקומית והאישית  מהשנים 1945-48, למבצע כלל-ארצי. מה הסיבה להדרדרותה של היוזמה החנוכית הברוכה לתחום הנשייה?
 
מה הוצג על הסיכה? אפשר לראות בכתבה
צמחים המציגים את עונות השנה בארץ: חצב מצוי, סביון אביבי וצמח נוסף, שמי שיקרא את הכתבה ידע את זהותו!!!

האם ימצא מישהו שירים את הכפפה ונחדש את המסורת שנקטעה עם פרוץ מלחמת השחרור???
בצמח השדה מוכנים להרתם ולסייע !!!!

שתהיה לכל התלמידים שנת לימודים פוריה

גינון חסכוני במים