הדפסה
חמציץ  נטוי

עמרם אשל

הודעה מצערת   17/01/2023

נתגלה בישראל טיפוס חדש של חמציץ נטוי העלול לגרום לייצור זרעים והגברת התפוצה של מין פולש זה. מי גילה אותו? מתי? איפה? ...

על מקרה זה אפשר לומר: "מִפִּי עוֹלְלִים וְיֹנְקִים יִסַּדְתָּ עֹז" (תהלים ח' ג). יהודה לוי, תלמיד כתה ה' בבית-ספר גוננים בירושלים, מצא השבוע את הצמח בחצר אחד מהבתים המשותפים בדרומה של העיר. ישי בלומנטל, המורה של יהודה, הפעיל בכיתה מיזם של מדע אזרחי, בעקבות קריאתנו לסקר חמציצים ארצי. למיזם זה של מדע אזרחי שותפים בתי-ספר מרחבי הארץ. הוא נערך מטעם מרכז המצויינות המחקרית "מדע אזרחי בבית הספר", שהוא מרכז בין-אוניברסיטאי הכולל חוקרים מאוניברסיטת חיפה והטכניון. מובילה את המיזם הסטודנטית יעל בר נס. תלמידיו של ישי נוהגים לסייר בסביבה ונענו לקריאתו גם הפעם. מבין כולם היה זה יהודה שהבחין בצמח אחד שונה בין כל שאר החמציצים שממלאים את חצרות הבתים והדווח שלו הגיע אלינו.
הסיבה שבגללה יזמנו את סקר החמציצים היא שהחמציץ הנטוי הוא צמח פולש בישראל. הוא הובא לאזור הים-התיכון לצרכי גינון, לפני למעלה ממאה שנה וכיום הוא צמח פולש בכל הארצות שסביב הים-התיכון וביבשות אמריקה ואוסטרליה, במקומות בהם שורר אקלים ים-תיכוני. בישראל נראה שפלישת החמציץ התגברה מאוד בשנים האחרונות והוא מכסה שטחים ניכרים גם בפארקים עירוניים ואפילו בשמורות טבע.
עד היום היה ידוע לכל שבישראל צמחי החמציץ לא מייצרים זרעים, אלא נפוצים רק באמצעות בצלצולים קטנים המופצים על-ידי חולדים. הסיבה שהחמציצים לא מייצרים כאן זרעים היא מפני שבמין זה של חמציץ יש תופעה של אברי רבייה באורכים שונים, הנקראת הטרוסטיליה, שפירושו שיש טיפוסי פרחים עם עמודי עלי באורכים שונים. על-מנת שתחול הפריה, יש צורך בהאבקה בין פרחים מטיפוסים שונים. כל עוד היו בארץ רק חמציצים עם פרחים מהטיפוס קצר-עמוד-עלי, המכונה S, לא יכלו להיווצר זרעים ואכן במשך כל השנים לא נראו פירות עם זרעים על החמציצים.
בפורטוגל, גם כן היה מצב דומה, אך לאור ההתפשטות המהירה של החמציץ נערך שם סקר ונמצאו צמחים מכמה טיפוסים. בהתבוננות נוספת אכן נמצאו גם פירות וזרעים. לאור ממצאים אלה יצאנו בקריאה לסקר דומה גם בישראל, בתקווה שלא נמצא בארץ חמציץ שונה מהטיפוס S המוכר עד עכשיו. כפי שמעידה הכותרת של כתבה זאת התבדינו. ונמצא בירושלים חמציץ נטוי עם פרחים מטיפוס M, שבהם עמודי העלי באורך בינוני בין שתי קומות של אבקנים. המורה ישי הבטיח לעודד את יהודה וחבריו להמשיך ולסקור את החצרות בסביבתם, כדי שנדע מה היקף ההתפשטות של הצמחים מטיפוס M.
יש לנו עדות, שלא אומתה עדיין על נוכחות צמח מטיפוס כזה גם באזור כפר-סבא. אם נמצא אותו שוב ונוכל לבדוק את הפרחים שלו, נוכל לדעת יותר על היקף הפיזור שלהם. אנחנו ממשיכים לקרוא לכולם להשתתף בסקר חמציצים ולדווח לנו על כל הממצאים.
גם לנו וגם לחוקרים מפורטוגל אין הסבר להופעת הטיפוסים ה"חדשים" במקומות בהם היה ידוע שנמצאים בהם צמחי חמציץ רק מטיפוס S. אולי נגלה זאת בעתיד. האם מישהו הביא אותם שלא במתכוון? האם זאת מוטציה ספונטנית שעלולה להתרחש? האם זה משהו אחר?
 
את קריאתנו המקורית לסקר החמציצים וכל הכרוך בכך ניתן לקרוא כאן
 
גינון חסכוני במים