הדפסה
איריס הסרגל

דרך נוף הכרמל בתחילת החורף

בשבילי איריס הסרגל   21/11/2022

דרך נוף כרמל היא דרך נופית סלולה בכורכר בכרמל שאורכה כ־15 ק"מ, היא עבירה לכל כלי הרכב. בימים גשומים היא עבירה רק לרכבי שטח!!! זו אחת הדרכים היפות בארץ, במהלך הנסיעה ניתן לתצפת לכיוונים שונים, אל תמהרו 

 
זו דרך נופית שיש בה מספר אנדרטאות ואטרקציות שנזכיר כאן רק את חלקן 
אנו שולחים אתכם בעיקר בתחילת החורף, בסוף נובמבר תחילת דצמבר, מפני שאז תיהנו משפע של פריחות מיוחדות שהדובדבן שבהן הוא איריס הסרגל שצבע פרחיו הסגלגל – תכלת הפורח כאן בהמוניו. בהמשך תהיה פריחה כל החורף ובמיוחד באביב.  
 
הדרך נסללה בתוך חורש ימתיכוני אופייני לכרמל ורובה מצופה בכורכר.
מצד אחד נשקף נוף העמק ומהצד השני ( תלוי באיזה כיוון תסעו) חורש צפוף אופייני לכרמל: 
שלושה מיני עצי אלונים גדלים כאן: אלון התבור, אלון התולע ואלון מצוי, אלה א"י, ער אציל (עץ הדפנה) , אורנים, כליל החורש ועוד. עליהם מטפסים שיחי זלזלת הקנוקנות שפרחיה הלבנים הינם בצורת פעמונים והיא פורחת בשפע בתחילת החורף, קיסוסית קוצנית,  ומטפסים נוספים.   
בפינות המוארות ובקרחות פורחים בעונה זו : (ראו בגלריה) 
כרכום חורפי, נרקיס מצוי, רקפות, חיננית הבתה, דודא רפואי בפריחה סגולה, (כלניות יתחילו לפרוח מאוחר יותר). מי שמושך את מירב תשומת הלב היא פריחת איריס הסרגל. 
לאיריס זה, גם אם הפרח שלו אינו גדול, פריחה בצבע מיוחד תכלת סגלגל, פריחתו כאן מהווה את יריית הפתיחה לפריחת האיריסים בכלל וגם לפריחת איריס הסרגל באתרים אחרים בארץ. 
ראו פריחתו ומידע על איריס הסרגל 
כדי להיות מעודכנים במועד הפריחה שהחל עכשיו ( סוף נובצבר 2022) עקבו אחר דיווחי הפריחה באתר. 
 
הדרך עוברת ליד מנזר המוחרקה, מומלץ לבקר שם, נוסעים לאט ונהנים מהנוף כשרואים את החברה חמושים במצלמות יורדים, נהנים ומצלמים. 
זו אחת הדרכים היפות בארץ, במהלך הנסיעה ניתן לתצפת לכיוונים שונים, אל תמהרו 
(מה חבל שפה ושם ישנם תלוליות של אלו שחשבו שכדאי לזרוק כאן את האשפה).
בדרך מומלץ גם לעצור במצפור המרשים של טייסת העמק, הצופה אל בסיס רמת דוד ונופי עמק יזרעאל. המצפור הוקם  לזכרו של הנווט ליאור הררי, שנפל בתאונת אימונים. במקום חניון פיקניקים חדי העין יבחינו בפריחות המיוחדות בפינה זו לכיוון הירידה התלולה.  

אחרי ששבעתם מהפרחים ומהצלמים, מומלץ לטייל ביער עופר או סתם "לטעות" בשבילי החורש. סביר להניח שתפגשו נמיות, פרות רועות ומקומיים מלקטים מיני צמחים... אל תתביישו לחקור אותם מה הם מלקטים ואיך מבשלים או משתמשים בהם .  
 
איך מגיעים?  
לבאים מתל אביב :
פונים שמאלה בצומת אליקים לכיוון דלית אל כרמל  לכביש 672 עד שמגיעים  לדרך עפר עם שילוט "דרך נוף הכרמל". 
לבאים מכיוון נשר עוברים דרך חניון יער היערנים (יש שם שירותים וחניון מתאים לפיקניק) 
בויז: דרך נוף הכרמל  

הערה חשובה: 
אין בדרך פחי אשפה קחו עימכם את האשפה. 

תהנו ודווחו בחלון זה לאתר "צמח השדה"  על פריחות. 
 
 
גינון חסכוני במים