הדפסה

איסלנד : חי דומם ובעיקר צומח

רשמי טיול טבע באיסלנד יוני 2014   20/07/2014

באיסלנד נוף מגוון: הרי געש, נחשולי בזלת ושדות לבה, קרחונים, מפרצים,  נביעות גיאותרמיות, בוץ מבעבע, מפלים עצומים, גייזרים והתפרצויות געש קשות בכל מספר שנים. תצורות הנוף הללו ובעיקר איזורי הקיטור והבוץ המבעבע מעלים תהיות האם לא כך נראה ומרגיש הגהינום ...

מדינת איסלנד היא אוסף של איים באוקיינוס האטלנטי – ממוקמת מערבית לסקנדינביה ומזרחית לגרינלנד.
נופה פראי ודרמטי, זעוף וחמור סבר. אין בו ימי שמש רבים ותנאי מזג האוויר קשים: רוחות עזות מנשבות, הטמפרטורה נמוכה גם בקיץ (14-8מעלות צלזיוס), ובחורף שוררת חשיכה במשך כשלושה חודשים. חודשי הקיץ, לעומת זאת, מוארים ללא הפסקה – ללא חושך בלילה.

המקום נמצא כל העת בהתהוות עקב הימצאותו באזור שבו מתרחקים זה מזה שני לוחות טקטוניים: אירואסיה ואמריקה. במרווח שנוצר מצויים הרי געש חסרי מנוח, הממשיכים ל"עבוד" ולהתפרץ. המקום מאתגר מטיילים אוהבי טבע שאינם חובבי צפיפות.

באי נוף מגוון: הרי געש, נחשולי בזלת ושדות לבה, קרחונים, מפרצים, נביעות גאותרמיות, בוץ מבעבע, מפלים עצומים, גייזרים והתפרצויות געש קשות אחת לכמה שנים.
תצורות הנוף הללו, ובעיקר אזורי הקיטור והבוץ המבעבע, מעלים תהיות אם לא כך נראה הגיהינום ...

רק כ 20 אחוזים משטחה של איסלנד ראוי ליישוב. לא פלא שהאוכלוסייה יציבה. היא מונה כ- 320.000 נפש והתושבים דומים לצור מחצבתם – גבוהים וקשוחים...

באיסלנד אין כמעט פשיעה, אין לה צבא, והחוק נשמר בעזרת שוטרים ספורים. (מותר לנו לקנא!)
המקום הוא גן עדן לחובבי טבע, גיאולוגיה וצפרות.

ממלכת החי

ציפורים
איסלנד עשירה מאוד בעופות נודדים ומקומיים המקננים בעונת הקיץ בחוף הים, על אדמות סחף ובכוכי צוקים. זהו גן עדן לצפרים, העולים לרגל בשלושת חודשי הקיץ לצפות ולצלם את להקות הציפורים המיוחדות. כ-300 מיני ציפורים ובסך הכול מיליוני זוגות ציפורים נודדים לכאן: שחפים, כולל השחף הארקטי מהקוטב הדרומי, הפפינים המפורסמים (תוכוני הים), אוריות, ברווזים ועוד. הללו נמצאים בלהקות גדולות באגמים, בימים, על החוף, על שברי הקרחונים, בשדות, על צוקי הלבה, ובעיקר בצוקים על שפת הים.

בעלי חיים (יונקים ודגים)
כשראשוני המתיישבים יישבו את האי במאה התשיעית או העשירית היו בו רק שועלים הארקטיים, שהגיעו לאי כנראה בעידן הקרח. המתיישבים הראשונים הביאו איתם בעלי חיים אחדים ובייתו אותם: סוסים איסלנדיים מיוחדים, כבשים, כלבי רועים, פרות, עיזים ותרנגולות. מאחר שהאי מבודד משאר העולם לא חל שינוי באוכלוסיית החי, והיא זהה לזו שהייתה בו בימי ההתיישבות הראשונים.

היונקים הקיימים כיום בטבע הם אלה המסוגלים לשרוד בקור ובתנאי מזג האוויר הקשים: מינק, שועל ארקטי, חולדות, עכברים (שני מינים בלבד), איל הצפון וארנבות.

לבעלי החיים הימיים מסייע זרם הגולף החם, שאינו מאפשר למימי הים לקפוא. מי הים והנחלים עשירים בחיים: כ-300 מיני דגים, כלבי ים לווייתנים ודולפינים. כלבי הים שימשו בעבר למאכל ולביגוד, אולם כיום למזלם הם בעלי חיים מוגנים.

באיסלנד יש מעט מאוד חרקים: אין בה כלל יתושים ונמלים (יבחושים יש בשפע ליד אגמים ומפלי המים). אין בנמצא זוחלים או דו חיים; הם לא הצליחו להסתגל לתנאים במקום.

צומח
יש הטוענים כי הארץ הייתה מיוערת עד המאה ה-12 לספירה. גם כאן – הופעת האדם יחד עם גורמים כמו תזוזת קרחונים, רעיית יתר והתפרצויות של הרי געש – גרמו לכך שכיום רק לרבע מהקרקע קיים רצף של צמחייה. שאר השטח הוא מדבר, שטחי קרחונים הרי געש קרחים ושטחי לבה עירומים.

אין כמעט יערות באי ומעטים הם מיני העצים המקומיים. יש מעט מיני שיחים מקומיים, מינים רבים של צמחים ירודים ומעט מינים של צמחים עילאיים הפורחים זמן קצר מאוד: 4-3 חודשים (יוני- אוגוסט, וחלקם גם בספטמבר).

באיסלנד רק 470 צמחי עילאיים, חציים נחשבים לשרידים מעידן הקרח.
הצמחייה ברובה בעלת אופי סוב־ארקטי, הניכרת בשפע של דגניים, גומאיים ומינים קרובים להם. יש שטחים נרחבים של אחווים, שטחים מוצפים וביצות. יש גם שטחי בתה רבים של בני-שיח במישורים ובהרים. הצמחים הארקטיים בהרים יוצרים צורות כריות. רבים מהם כרקוציים (צמחים נמוכים וצפופים, לעתים קוצניים). רוב הצמחים העילאיים מופיעים גם בצפון אירופה – נורבגיה והאיים הבריטיים – ורק 66% מופיעים גם בגרינלנד.
כיום נעשים מאמצים לגדר שטחי מרעה ולנטוע עצים, לא רק מקומיים.

פעולות למניעת סחף כללו הבאת זרעי תורמוסים וזריעתם. הללו פורחים ובולטים ביופיים בחודשי יוני־יולי אך הפכו למטרד וממשיכים לפלוש למיליוני דונמים רבועים.

לעומת דלילות הצמחים העילאיים נמצאו מעל ל 5,000 מינים של צמחים ירודים: טחבים, כ-2000 מיני פטריות, כ-700 מיני חזזיות !!! ומעט שרכים.
מספר זה הוא פועל יוצא של המים הרבים המציפים שטחים רבים ושל הלחות הנוצרת מהגשמים הרבים היורדים באי ומהפשרת השלגים והקרחונים.

לאחר התפרצויות הרי געש – הטחבים והחזזיות הם הראשונים המכסים בצפיפות את שטחי הלבה. רק אח"כ מגיעים צמחים עילאיים ומתנחלים במקום.

מיני העצים הבודדים המקומיים הם אשור, שדר, מספר מיני ערבה אחדים, צפצפה ועוד.

מעניין לצפות באוסף הצמחים בגן הבוטני היפה בעיר אקיורי (AKUREYRI), ומעניין יותר לבחון את הפריחות בשטחי הבר, שאת רובן איננו מכירים מאזורי הים התיכון. למשפחות רבות של צמחים אין נציגים באזורנו.

צמחים שונים או סוג של דשא משמשים באורח מסורתי כגגות מבודדים ומחזקים לבתי מגורים, לרפתות ולאסמים (גגות ירוקים).

אחד מחברינו ביקר במקום בחודש מאי וסיפר כי לא היה באי שום ירק: הכול היה חום או צהוב וקרררררר. אנחנו ביקרנו לקראת סוף יוני וזכינו לקבלת פנים ירוקה, פרחונית ורטובה.

הצמחים המיוחדים הבולטים בזכות פריחתם השופעת בכמויות הם:
צמח  הכותנה  Eriophorum angustifolium, פריחתו דמוית כותנה, מספר מינים של "ליידיס מנטל" - Alchemilla שלהם פריחה צהבהבה ועלים בהירים, קורנית בר, Mountain Aven Dryas octopetala - צמח נמוך עם פרחים לבנים בולטים ממשפחת הוורדניים, מיני ציפורניות, אחת מהן דומה לציפורנית נפוחה אלא שהיא נמוכה וקומפקטית.
מיני כלך רבים גדלים בכמויות בבתות ובחורשות, כך גם מיני מורכבים צהובים.
נצפו מינים של ריבס גבוה ולו פריחה בהירה ו/או כהה ועלים גדולים מאוד.

באיסלנד גדלים רק שישה מיני סחלבים נמוכים ולהם פרחים קטנטנים. לעומת זאת למשפחת הגרניים יש כאן מין נפוץ, הפורח במרבדים ורודים־סגלגלים. רוב התורמוסים סגולים (תורמוס אלסקה). בשיא פריחתם מדובר במיליוני פרטים (בסוף יוני - תחילת יולי). כמו כן הצלחנו לזהות מספר מיני זכריני, דרדר כחול, כמה מינים של סיגליות, אמנון ותמר, פעמונית נחמדה, מיני נוריות, ביניהן נורית ארקטית ורדרדה Glacier buttercup, צמח אלפיני הפורח בסגול - Alpine Bartsia ועוד.

ניתן לצפות בתצלומים של הפרחים הללו ובאחרים בגלריה המצורפת לכתבה.    

אתרי אינטרנט למידע נוסף

http://www.fauna.is/resultqe.asp?x=BC&y=BI

http://www.iceland.is/the-big-picture/nature-environment/vegitation-wildlife/

http://en.ni.is/botany/vegetation/

http://www.iceland-nh.net/plants

טיילו  ונהנו: שלמה ושרה גולד

גינון חסכוני במים