הדפסה
עדעד כחול

עם ד"ר ערגה אלוני

לשמורת חוף השרון באביב   09/04/2008

באמצע המדינה קרוב לכל מקום, בין קיבוץ געש לקיבוץ שפים, מסתתר מקום קסום שהוא גן לאומי חוף השרון. לא יאומן ,  הכניסה ללא תשלום. המסלול נינוח , כבן שעתיים  בשבילים מסומנים. מתאים לכל המשפחה , ( לא לעגלות ילדים).

יוצאים לדרך
היכנסו לגן דרך השער ופנו בשביל המסומן שמאלה. השביל יוביל אתכם מערבה.
בהליכה קצרה מהחנייה לכוון מערב, בשביל המצוק תגלו שאתם מול הים. צועדים על מצוק החוף הבנוי סלע כורכר רך, ובין הכורכר שכבות דקות של חמרה אדומה.
למעשה, אתם ניצבים בגובה של כ-40 מטר מעל פני הים בראש מצוק הכורכר, וצופים מכאן על חלק גדול מקו החוף של הארץ, בין תל אביב בדרום לחדרה בצפון. ומולכם רק תכול המים והשמים עם קצף הגלים.
שאפו את אוויר הים והמשיכו במסלול לכוון מצפור החוף. הימנעו מלהתקרב אל קצה המצוק שיציבותו אינה בטוחה. סדקים שנפערים בכורכר למעלה, כמו גם גלי הים שפוגעים בבסיס המצוק מלמטה בעת סערות, מערערים את יציבות השכבות. כך קורה שמידי שנה בשנה מתמוטטים מטה גושי כורכר והמצוק הולך ונהרס.
בגן הלאומי חוף השרון נבנתה על המצוק טיילת עץ ובה מקומות ישיבה. קחו רגע מהחיים, שבו במקום והקשיבו לרעש הגלים המתנפצים ולשקט.
בהמשך הדרך נחשף לנוף הצמחי המגוון. כאן גדלים צמחי בר לצד צמחי תרבות נטועים. אך המיוחד להם הוא שרוב הצמחים באתר יודעים להתמודד עם בעיות הסביבה בה הם חיים כמו: רוח חזקה הנושאות אתה רסס מלח המגיע מהים , גבישי חול שפוצעים את חלקיהם הירוקים, וחשיפת השורשים שמותירה את הצמח תלוי על בלימה. כמו כן, רוב הצמחים במקום מסוגלים להסתפק בכמות מעטה של מים בקרקע.
צמחים שניטעו בידי אדם הם: עצי חרוב מצוי, אקליפטוס, בוהיניה, ואשל. ולצידם גדלים צמחי בר כמו: שרביטן, מתנן שעיר, מלוח, אטד החוף, רותם ושיטה מכחילה שפלשה גם לכאן.
בעונה זו בולטים  פרחים בצבע צהוב לבן וכחול. עדעד כחול, נר הלילה החופי , חרצית עטורה, חרצית דביקה, אלמות הכסף, חבלבל החוף, שפרירה קשקשנית, אלה מוסיפים צבע לסימני היובש שהשאירו כל אותם צמחים שסיימו זה מכבר את מחזור חייהם.
האתר אינו רק בית גידול ייחודי לצמחים. למקום הוכנס עדר צבאים המונה שמונה נקבות וזכר אחד. עבורם נבנתה שוקת מים להרוות את צימאונם והשטח גודר. אל המים נמשכים תנים, שועלים דורבנים ויונקים אחרים החיים כאן. לצד מיני עופות כמו: עורב, עורבני, חגלה, דררה, בז, פשוש, ואחרים.
אם לא עייפתם אתם מוזמנים לצידו הדרומי של הגן. סעו חזרה לכוון דרום בדרך שבאתם. עד לקרבת קיבוץ געש. החנו את הרכב בחנייה הדרומית ורדו ברגל בשביל עד לחוף ולקו המים. הירידה נוחה והיא מתפתלת בתוך ערוץ רחב. בדרך תפגשו מקרוב את סלע הכורכר הרך והשכבות שלו, ואת הצמחים של קידמת החוף כמו לבנונית ימית, לוטוס מכסיף הפורח עכשיו בצהוב, עכנאי שרוע, צלבית החוף וקריטמון ימי, חבצלת החוף (הפורחת בסוף הקיץ) ואחרים.

איך מגיעים?
מכביש החוף (כביש מספר 2), כ4-3 ק"מ אחרי ויינגייט סוטים בכביש ימינה ונוסעים עד לכיכר שבסמוך לה חנות צומת ספרים. לבאים מדרום, פנו ימינה למתחם שפיים, חלפו על פניו וסעו עד לכיכר הבאה הקרובה לחנות צומת ספרים.
בכיכר פונים מערבה בכביש. המשכו של הכביש היא דרך עפר העבירה לכל כלי הרכב.
הדרך מתעקלת דרומה, המשיכו בנסיעה עוד כ-1 ק"מ, עד שתגיעו קרוב לשכונת ארסוף. השילוט יכוון אתכם למגרש חנייה בכניסה לגן.
(לחוששים מפני פריצות לכלי הרכב, ישנה חניה במגרש קרוב, בקצה קיבוץ שפים)

קישור לכתבה הזו ב-YNET
חג שמח מצוות אתר צמח השדה

גינון חסכוני במים