שיטה צהובת-גזע

הדפסה
  Vachellia xanthophloea שם מדעי
  Fever tree, Sulphur bark, African thorn tree. Common name
קטניות
Fabaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אפריקה, דרום ומזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

שיטה  צהובת-גזע
צילום: © שרה גולד   אילנות, 2-2013
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

שיטה צהובת-גזע היא עץ קוצני בגודל בינוני, זקוף ובעל צמרת פתוחה המגיע לגובה של 25 מ' ולקוטר של 60 ס"מ בגובה החזה. הוא שונה משאר מיני השיטים בצבע של קליפת גזעו שהיא בעלת גוון צהבהב עד ירקרק וכן בפירותיו שהם תרמילים ישרים דמויי סרגל ושאינם מתפקעים באופן טבעי. 

העץ, במקום גידולו הטבעי, עומד בשלכת חלקית בחודשי הקיץ. מוצאו באזורים סוב-טרופיים וטרופיים בצידה המזרחי של אפריקה בשטח המשתרע מסומליה בצפון ועד דרום אפריקה. גדל כעץ נטוע בדרום ארה"ב ובטיוואן.  יש לציין, בהקשר לנטיעות בישראל, את עמידותו של העץ לקרה שאינה ממושכת.

בית הגידול הטבעי של שיטה צהובת-גזע הוא באזורים מוצפים באופן זמני, בגדות נהרות ובקרקעות סחף אלוביאליות כהות בגבהים של עד 2,100 מ' מעל פני הים. מקומות אלה באפריקה מוכים באופן טבעי ביתושים נושאי קדחת ועל שום כך כונה העץ באנגלית כעץ הקדחת. בעניין זה ראוי לציין שאנשי שבט הזולו בדרום אפריקה מכינים מקליפת העץ משקה המשמש להקלת מחלת הקדחת.

שיטה צהובת-גזע בולטת בקוציה הארוכים והישרים המגיעים עד אורך 8.5 ס"מ והיוצאים מן הענפים בבסיסי כל עלה בזוגות הניצבים זה לזה בזוית דמוית האות V. העלים מנוצים פעמיים ובהם 3-8 זוגות של עלעלים מנוצים צרים וארוכים שגודלם 2.5-7 ס"מ וכוללים עלעלי משנה באורך 2.5-6 מ"מ וברוחב 1-2 מ"מ. 

התפרחות כדוריות בקוטר 12 מ"מ יוצאות מבסיס העלים ונישאות על גבי עוקץ באורך 1.5-2.5 ס"מ. התרמילים הישרים שאינם נפתחים בעלי צבע חום בהיר, אורכם 4-13.5 ס"מ ורוחבם 0.5-1.5 ס"מ. בכל תרמיל 3-10 זרעים דמויי דסקית אליפסית שמידותיה 4.5-5.5X3.5-4 מ"מ.

הפריחה במרץ ועד מאי והפירות מבשילים בקיץ. 

לשיטה צהובת-גזע יש שימושים רבים: העצה משמשת לבנין, לרהיטים, להכנת סירות, לקופסאות עץ, להכנת פחמים ועוד. העצה בוערת היטב אף שמשאירה אחרי הבעירה זפת שחורה.

מהעלים והקליפה מכינים, ברפואה המסורתית תרופות לאנמיה חרמשית, למלריה ולמחלות עיניים. השרף דמוי הגומי הוא תוסף מזון לחמורים. העלים משמשים להזנת בהמות. הפרחים מכילים צוף לדבורים. הקליפה נסחרת בסחר מקומי לשימושים הרפואיים. במקום גידולו הטבעי מזין העץ פילים (השוברים ענפיו) וקופים.

הסוג שיטה הוא סוג טרופי הכולל יותר מ-1,300 מינים, מהם 900 באוסטרליה (להם פילודים (התרחבות של הפטוטרות המדמות עלים), כ-130 מינים באפריקה ושאר ה-200 מוצאם מאמריקה (שלכולם עלים מנוצים).

השיטה צהובת-גזע שייכת לתת סוג Acacia המאופיין בקוצים שהם עלי- הלוואי שלו.

בישראל גדלים עצים מפותחים ממין זה בחוות חצבה על כביש הערבה, בגן האקלום של ניר-עוז, במרכז קק"ל בגילת ובגן הבוטני של אוניברסיטת תל-אביב ברמת אביב.

קק"ל נוטעת בעשור האחרון ביערותיה אלפי עצי שיטה צהובת-גזע לאורך ערוצים ובשטחים של קציר נגר באזורי הנגב הצפוני והנגב המערבי. עד עתה נראה שעצים אלה מוצלחים מאד וגדלים היטב. 

בסוג שיטה 750 מינים, מחציתם באוסטרליה ובאיי האוקייאנוס השקט. בארץ 4 מינים בבר, ועוד אחדים בתרבות.

כתב צבי אבני

סוג זה היה שייך בעבר למשפחת המימוזיים (שיטיים), אשר לפי השינויים הסיסטמטיים של השנים האחרונות נחשבת כתת-משפחה של הקטניות.


תמונות נוספות: