איקליפטוס טרנסקונטיטנטליס

הדפסה
  Eucalyptus transcontinentalis שם מדעי
  Redwood Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס טרנסקונטיטנטליס
צילום: © שרה גולד   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס טרנסקונטיננטליס, שנקרא בעברית בעבר איקליפטוס בין-יבשתי, הוא עץ המגיע לגובה של 25 מ' ולקוטר בגובה החזה של 0.6 מ' או לחילופין עץ מאלי המגיע לגובה 6 מ'. השם Mallee מציין עץ או שיח איקליפטוס קטן ורב גזעי שלו התעבות בצוואר השורש. עצי מאלי מאפיינים את דרום מערב אוסטרליה. הקליפה של תת המין הנטוע בישראל חלקה, לבנה עד אפורה. בחלק התחתון של הגזע נמצא לעתים מקבץ של ענפים עם עלים יובניליים.
לעצה צבע אדום־חום והיא המקנה לעץ את שמו האנגלי, הזהה לעץ אחר הצומח בקליפורניה: סקוויה נאה. העצה קשה, כבדה (משקל סגולי 1.08) ועמידה לפגעים. השימוש בעצה היה לעצי הסקה בתעשייה הקשורה במכרות וכן לייצור חִצים בידי הילידים. באחרונה משתמשים בעצי איקליפטוס טרנסקונטיננטליס לייצור רהיטים, לציפויי עץ ואף לייצור חלילים.
העלים היובניליים של השתילים נגדיים, אליפטיים, נוטים לצורת רומח. אורכם 3-1.5 ס"מ ורוחבם 1.3-0.6 ס"מ. עלים אלה שמוטים כלפי מטה או מאונכים לציר הענף. העלים של העץ הבוגר מסורגים, נישאים על פטוטרות. אורכם 8.5 ס"מ ורוחבם 3.7-2.2 ס"מ וצבעם ירוק־אפור.
בכל תפרחת 11-7 פרחים הנישאים על עוקץ חרוטי שאורכו 1.6-0.5 ס"מ, עוקץ כל פרח אורכו 0.7-0.4 ס"מ והמצעית של הפרח גלילית או אגסית. האבקנים, המקנים לפרח את צבעו, הם בצבע צהוב. מכסה האבקנים ומצעית הפרח, המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם, נושר בעת שהאבקנים מתיישרים ודוחפים אותו החוצה, ואז מתגלה הפרח האופייני נטול עלי העטיף ובמרכזו עמוד העלי והצלקת. האוֹפּ֪רקוּלוּם הוא החלק המאפיין את האיקליפטוס ונותן לסוג את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעותו "מכוסה היטב". האופרקולום באיקליפטוס זה הוא בצורת חצי כדור, הנמשך בצורת קרן ואורכו פי 2.5-1.5 מאורך המצעית של הפרח. פריחת העץ – מינואר עד מאי – צהובה ועשירה.
הפרי גביע בקוטר ובגובה של 1.1-0.6 ס"מ, בסיומו דיסק רחב שממנו בולטים לעתים 5-4 מכסי הפתחים של הזרעים. צורתם קוצים הניצבים על פני הגביע.
איקליפטוס טרנסקונטיננטליס גדל בדרום מערב אוסטרליה ברום של 350-150 מ' באזור אקלים ים תיכוני המקבל 500-250 מ"מ גשמי חורף בשנה ובו 8-7 חודשים שחונים, חמים ויבשים. הוא גדל באזורים מישוריים ובתחתית עמקים רחבים על מגוון קרקעות: חולות, קרקעות גירניות ואף בדיונות.
מקור שמו של העץ בטעות שנעשתה בעבר ולפיה חשבו שהעץ גדל באופן טבעי גם סמוך לחוף המזרחי של אוסטרליה, כלומר משני צדי יבשת אוסטרליה.
הענפים הדקורטיביים והעלים בצבע ירוק־כחלחל הופכים את העץ לעץ נוי אטרקטיבי. כמו כן הוא עץ יער טוב לאזורים סמי ארידיים, ונותן צוף ואבקה לגידול דבורים. מצליח מחוץ לאוסטרליה במדבריות דרום מערב ארה"ב, בקפריסין ובדרום אפריקה. בישראל הוא נטוע בנגב הצפוני, באזור שדה תימן ובגילת.
איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי-עד ב-130-150 סוגים שונים, המוכרים בהם – ההדס, הגויאבה, הפיג'ויה והקליסטמון. הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים והוא הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: