איקליפטוס פוליאנתמוס

הדפסה
  Eucalyptus polyanthemos שם מדעי
  Red Box Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס פוליאנתמוס
צילום: © שרה גולד   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס פוליאנתמוס הוא עץ בגודל בינוני הגדל לאט ומגיע לגובה 20 מ' (פרט גבוה בגיל 80 שנה שנמדד באוסטרליה הגיע לגובה 26.7 מ'). לצמרת שלו צורה מעוגלת וכיפתית. הגזע מעוקם והוא קצר יחסית לצמרת הרחבה וצפופת העלווה שמכסה את רוב רובו של גובה העץ. הקליפה מחוספסת בצורת סיבים קצרים ובהירים בצבע אפור ומחורצת בסדקים דקים לחתיכות קטנות. לאיקליפטוסים בעלי קליפה כזאת  נותנים באוסטרליה את השם האנגלי Box. לגבי הצבע האדום בשם האנגלי המקובל יתכן שמקורו בצבע העצה שלו. העצה אדומה, קשה, בעלת מרקם עדין ומתייבשת לאט. אין שימושים רבים לעץ והוא לא ניטע למטרות מסחריות לייצור עץ מפאת היותו עץ לא גדול הגדל לאט.
העלים היובנילים נגדיים וצבעם אפור-ירוק. צורתם מעוגלת עם קצה מחודד או קטום ולעיתים מפורצים בקצותיהם, דבר המקנה להם צורת כליה, צבעם ירוק אפור. העלים הבוגרים מסורגים ונישאים על פטוטרות באורך 1.5-2.5 ס"מ, צורתם מעוגלת והקצוות מחודדים, אורכם 5-10 ס"מ ורוחבם 2-5 ס"מ. צבע העלים האפור ירקרק הקנה להם בקליפורניה את השם Silver Dollar gum (gum הוא השם הכללי באוסטרליה  לאיקליפטוסים רבים שקליפתם רכה יחסית ודקה והכי חשוב מתקלפת ברצועות או בטלאים – בקליפורניה נתנו את שם זה ככל הנראה בשל היות חלק מהגזעים מתקלפים או בשל אי הבנת השם המקובל באוסטרליה). העורקים על העלים בולטים ויש עורק שמלווה את המסגרת של שולי העלה. הדמיון של חלק מהעלים לעלי צפצפה ביחד עם צורת הקליפה הביא לאחד השמות של העץ Poplar box.
התפרחות כוללות 3-7 פרחים בסוכך. הפרחים יוצאים מקצה עוקץ באורך 5-10 מ"מ שמחבר את התפרחת לגבעול. לכל פרח עוקץ נוסף משלו באורך 2-5 מ"מ שעליו יושבת המצעית של הפרח. הפרח מורכב מקבוצת אבקנים גדולה והוא ללא עלי גביע וללא עלי כותרת. האבקנים הרבים נישאים ע"ג מצעית שבמרכזה בולט עמוד עלי הניצב מעל לשחלה. ניצני הפריחה מורכבים מהמצעית ומהמכסה שלה. המכסה של ניצן הפריחה ששמו אוֹפּ֪רקוּלוּם הוא החלק האופייני לסוג איקליפטוס והוא הנותן לסוג את שמו הלטיני כמו גם העברי. המקור הוא יווני "eu- kaluptos" שמשמעותו "מכוסה היטב". ניצני הפריחה של העץ הם קטנים יחסית וצורתם ביצה או אלה, אורכם 4-5 מ"מ וקוטרם 2-3 מ"מ. המצעית צורתה כגביע המתעגל ונעשה מעט צר בשיא גובהו והאופרקולום נראה כמכסה כיפתי המתחדד בקצהו, קוטרו קטן יחסית לזה של המצעית ואורכו שווה לגובה המצעית. האבקנים המקנים את הצבע לפרח הם בצבע לבן עד קרם. האופרקולום נושר בעת שהאבקנים מתיישרים ודוחפים אותו החוצה. עם נפילת האופרקולום מתגלה הפרח האופייני שמורכב, כאמור, מאסופת האבקנים. הפרחים קטנים יחסית למיני איקליפטוס אחרים וכך גם הפירות שצורתם כגביע קצר. 
בישראל איקליפטוס זה פורח במהלך הקיץ.
הפירות צורתם אגסית והם נחלקים ע"י מחיצות ל-3-4 חלקים , קוטרם 3-6 מ"מ וגובהם 4-7 מ"מ.
לאיקליפטוס פוליאנתמוס הוגדרו ארבעה תתי מינים כשהנפוץ והמוכר בהם הוא זה הנטוע בישראל var. polyanthemos , שאר שלושת תתי המין נסקרו והוגדרו רק בעשרות השנים האחרונות. 
העץ ידוע כמסתגל לאקלים יבש. תפוצתו הטבעית היא באזור הפנימי (ה-Tableland) והיובשני יחסית של מדינות דרום מזרח אוסטרליה: ניו סאות וולס וויקטוריה. העץ גדל על קרקע חומצית ביערות פתוחים המשתרעים במדרונות מתונים ובערוצים המכוסים באדמה רדודה שמוצאה מסלעי משקע וכן במישורים על אדמה עמוקה. בבית גידולו הטבעי הוא צומח ברום 150-700 מ'. האקלים בבית גידולו הטבעי: כמות משקעים ממוצעת של 500-750 מ"מ גשם בקיץ, חורף יבש וקר ללא גשם שיכול להתארך לשישה חודשים. העץ עמיד לקרה.
בארץ מוצאו זהו עץ חשוב למערכת האקולוגית ובין השאר משמש כפונדקאי למיני חרקים וגזעים חלולים שלו הם מקום קינון לינשופים.
מראהו המיוחד של איקליפטוס פוליאנתמוס הנובע מצורת עליו הייחודית ומצבעם האפור גרמו לנטיעתו כעץ נוי במקומות שונים בעולם. בקליפורניה בה ניטע בהיקפים גדולים הוא תועד העץ כמין פולש.
בישראל מגדלים את העץ בקרקעות חול, חול-חמרה ולס. עצי איקליפטוס פוליאנתמוס שימשו לייעור בבקעת הירדן, בדרום רמת הגולן ובנגב הצפוני. ידוע על שימוש בענפי העץ ובמיוחד אלה הנושאים עלים יובנילים כענפי קישוט לסידור פרחים. כמו"כ ניטע איקליפטוס פוליאנתמוס כדי לשמש כמקור צוף עבור דבורים. 
הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים ואלפי תתי מינים שמוצא כולם כמעט באוסטרליה הינו הסוג של עץ סרק הניטע ביותר לתפוקת עץ בעולם. איקליפטוס הוא סוג במשפחת ההדסיים המונה 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד המקובצים ב-130-150 סוגים שונים. מבין סוגים אלה מוכרים  ההדס המצוי, שהוא המין היחיד במשפחה שגדל בטבע בישראל, הגויאבה והפיג'ויה המשמשים כעצי פרי וצמחי הנוי האוסטרלים קליסטמון ומללויקה.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: