פיטוספורום יפני

הדפסה
  Pittosporum tobira שם מדעי
  Japanese Pittosporum Common name
פיטוספוריים
Pittosporaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אסיה, יפן, קוריאה מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

פיטוספורום יפני
צילום: © עמרם אשל  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף


פיטוספורום יפני האו שיח ירוק עד שעשוי להגיע לגובה 10 מ'. הוא נפוץ מאוד בגינות כ"גדר חי" וכמשטח ירוק. לעתים יש המעצבים אותו כפרט בודד על גזע דמוי עץ קטן.
הנוף של פיטוספורום יפני סבוך מאוד, בפרט אם גוזמים אותו גיזומים חוזרים. העלים מסורגים אך לעתים הפרקים בענף אינם באורך אחיד ויש שנראה כאילו יש עלים נגדיים או בדורים. העלים ביציים באורך 5 – 10 ס"מ על פטוטרת קצרה. הם ירוקים מבריקים מצדם העליון וירוקים בהירים מצדם התחתון. שפת העלה תמימה והיא גלולה כלפי מטה. נפוץ בגינות גם זן שעליו מגוונים בכתמים לבנים. העלים של זן זה בהירים יותר ואינם מבריקים.
פיטוספורום יפני פורח באביב (מרץ – אפריל) הפרחים ערוכים בקבוצות של 10 – 15 בקצות הענפים. לפרח 5 עלי כותרת לבנים באורך 1 ס"מ בערך וברוחב 0.4 ס"מ. השחלה עלית כדורית בקוטר 1 -2 מ"מ ומיד לאחר פתיחת הפרח היא מסתירה את חמשת האבקנים. בהמשך מתארכים הזירים ומתגלים המאבקים לקראת שלב פיזור האבקה. בסיום שלב הפריחה עלי הכותרת מצהיבים לפני שהם נושרים. הפרי בקוטר 0.8 – 1 ס"מ נפתח בשלוש קשוות. הפרי מכיל זרעים מזוותים רבים בצבע כתום בקוטר עד 1 מ"מ. הזרעים בפרי הפתוח טבולים בשרף דביק, שמסייע כנראה בהפצתם.
מוצאו של הפיטוספורום היפני בצפון-מזרח אסיה בארצות יפן, קוריאה וסין. בסוג ידועים 200 מינים מהם כמה שמשמשים כצמחי נוי בארצות הממוזגות והסוב-טרופיות ברחבי העולם.
כתב:  עמרם אשל



תמונות נוספות: