פאראפיפטדניה אשונה

הדפסה
  Parapiptadenia rigida שם מדעי
  Angico Common name
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אמריקה הדרומית, מרכז מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

פאראפיפטדניה אשונה
צילום: © שרה גולד   אילנות
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

פאראפיפטדניה אשונה היא עץ ירוק-עד הגדל בארץ ל-8 מטר גובה, עם גזע קצר ומפוצל. בארצות מוצאו, בדרום-אמריקה העץ גדל בעיקר לאורך נהרות, נישא ל-35-18 מטר גובה על גזע זקוף ונחשב לאחד מהמינים הגבוהים בחופת היער הגדלה על שפת הנהר. קליפת הגזע אפורה ומחורצת מעט. היא מכילה אחוז גבוה של טנינים כ-15%, ומשמשת בפולקלור המקומי כתוסף מריר ומרענן למשקה. העלים מנוצים פעמיים, עם כ-5 זוגות של עלעלים והם בצבע ירוק כהה. העלים גדולים וקישוטיים ובעלי אופי טרופי. 
הפרחים קטנים בצבע צהוב-ירקרק ומסודרים בתפרחות בצורת שיבולת גלילית באורך  5- 9 ס"מ. הפריחה חלה בסוף האביב. בהמשך מתפתחים תרמילי הזרעים, אורכם 16-9 ס"מ. הזרעים שטוחים, בצורה אובלית וצבעם חום. 
העץ ניטע באילנות בשנת 1996, ולמיטב ידיעתי זה המקום היחיד בארץ שמין זה גדל. מין נוסף דומה לו, Parapiptadenia excelsa  אוקלם בארץ ע"י פבלו צ'רקסקי מנהל משתלת קק"ל בגילת והוא שתול וגדל בהצלחה בגינון במכון וולקני, במושב סתריה ובשטח משתלת גילת. מניסיוננו, שני המינים מתאימים לשתילה במרבית סוגי הקרקע, ובאזורים ללא אירועי קרה ממושכים. מתאים לשתילה בתנאי שמש מלאה וצל חלקי. שני המינים בעלי מופע טרופי. למרות שמדובר בעץ גבוה, כנראה בגלל מעוט המשקעים בארץ, העץ לא מממש את פוטנציאל הגובה ונשאר קטן. במידה ויישתל בגן, מומלץ להשקות באופן סדיר. מתאים לשתילה בקבוצת עצים למיסוך והסתרה, ישתלב היטב בגן בעל אופי טרופי, בחורשה קטנה. הריבוי מזרעים.       
לפאראפיפטדניה אשונה יש ערך כלכלי גבוה, היא מצטיינת בעצה איכותית בעלת צפיפות גבוהה, המשמשת לייצור רהיטי יוקרה ומבוקשת בתעשיית הפרקטיים הודות לצבעה החום –אדמדם. על העצה נאמר שהיא עמידה בפני חיפושיות וטרמיטים ותשרוד ללא טיפול יותר מ-20 שנה. 
כתבה סימה קגן


תמונות נוספות:

הצמח במקורות