אלפיטוניה רמה

הדפסה
  Alphitonia excelsa שם מדעי
  Soap Tree Common name
אשחריים
Rhamnaceae
משפחה
רבים מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, צפון מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

אלפיטוניה רמה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2015
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אלפיטוניה רמה היא עץ ירוק עד, המתנשא לגובה של 25-7 מטר ולרוחב של 10-5 מטר. עם התבגרותו מפתח העץ צמרת נוף רחבה. גזע העץ זקוף, קליפת הגזע וקליפת ענפי השלד מחורצות וצבען אפור. יתר ענפי העץ הצעירים מכוסים בקליפה חלקה שצבעה אפור עד לבן.
העלים פשוטים אליפטיים, נגדיים, אורך העלה 14-5 ס"מ ורוחבו 5-2 ס"מ. צבע העלה ירוק-כהה, מבריק בחלקו העליון, כסוף בצד התחתון. הצמח מכוסה בשערות עדינות שגם הן מעניקות צבע לבן. ניגוד הצבעים של העלה בחלקים השונים בולט במיוחד כשנושבת רוח, אפילו במשב קל.
כאשר ממוללים ענפונים צעירים, אפשר להריח את הריח האופייני של צמח הקיסוסית. העלים עשירים בספונין, וכאשר הם נכתשים ומנוערים בתוך מים הם מעלים קצף, מה שמסביר את שמו העממי- Soap Tree. הספונין בעלים משמש דייגים לגרום שיתוק לדגים.
הפריחה באילנות חלה בקיץ. הפרחים מפיצים ריח בלילה. הפרחים קטנים ולא בולטים, צבעם ירקרק-לבן. בהמשך לפריחה מתפתח פרי גלעיני שחרחר, עגול. קוטרו 1 ס"מ ובו 2 זרעים. כאשר הפרי מבשיל, ציפת הפרי מתחילה להתפורר. 
בארבורטום של אילנות נשתלו עצי אלפיטוניה רמה בתחילת שנות ה-50 של המאה ה-20. ניתן להתרשם מעצים אלו ולתהות מדוע לא הפצנו אותו בגנים עד היום. העץ מתאים לשתילה בשמש מלאה או בצל חלקי, בכל סוגי הקרקע. עמיד לתקופות יובש (רק לאחר התבססות). יגדל היטב ברוב אזורי הארץ, ויעבור בשלום אירועי קרה קצרים עד -5⁰C. עם התבגרותו תעלה גם עמידותו לתנאי האקלים.
קצב הצימוח שלו נחשב מהיר, ולפיכך העץ ייהנה מהשקיה סדירה בשנים הראשונות לשתילה. נחשב למין חסכן במים ומאריך שנים. עץ אידיאלי לשתילה בפארקים, בהם יש לצל ערך רב. כעץ רחוב מומלץ לשתול רק במקומות ללא חוטי חשמל. הריבוי מזרעים - לפי הספרות קשים בנביטה, ועד היום לא ידוע לי על משתלה בארץ שייצרה שתילים ממין זה. בספרות מצוין שקל להשרישו.
הסוג אלפיטוניה כולל 20 מינים. מוצא מרבית המינים הוא באוסטרליה ובאיי האוקייאנוס השקט. המין אלפיטוניה רמה אנדמי לאוסטרליה, מצפון אוסטרליה -  Northern Territory, ועד מזרח אוסטרליה - קווינסלנד וניו-סאות'-ויילס, מגובה פני הים ועד 800 מ' מעל פני הים. בבית גידולו הטבעי גדל בחברת יער איקליפטוס וסוואנה של עצי שיטה, לאורך חופי האוקיינוס ובאזור יערות הגשם הסובטרופיים. באוסטרליה משמש גם כמרעה לכבשים ולפרות ונשתל בגינון כעץ רחוב, ובשטחים פתוחים כעץ חלוץ הגדל מהר.
כתבה סימה קגן



תמונות נוספות: