שיח-אברהם משולש

הדפסה
  Vitex trifolia שם מדעי
  Simpleleaf Chastetree Common name
שפתניים
Lamiaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
תלתני צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אוסטרליה, אסיה, אפריקה, דרום אפריקה, דרום אסיה, פולינזיה וקלדוניה החדשה מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

שיח-אברהם משולש
צילום: © שרה גולד   מושב גמזו, 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

שיח אברהם משולש (נקרא בעבר שיח אברהם תלתני) הוא שיח ירוק-עד, או נשיר מותנה, תלוי בטמפרטורת החורף. הוא גדל בקצב צימוח מהיר ל-4-3 מטר גובה ורוחב. צורת הצימוח הטבעית של השיח שרועה, אולם, ניתן לעודד צימוח זקוף ע"י גיזום וקיצור הענפים הצדדיים. ניתן לעצבו כעץ קטן, אולם הוא ימשיך להצמיח סורים מאזור בית השורשים.
לעלים יש בדרך כלל 3 עלעלים, ומכאן השם  הלטיני של המין, אך לפעמים העלה יחיד. העלים יושבים על הגבעול. אורכם  7.5-5 ס"מ, צורתם אליפטית והם מחודדים. ייחודו של השיח הוא בצבע העלים הבולט, ירוק-אפור בצדו העליון וסגול-קטיפתי בצדו התחתון. המופע הכללי הוא של שיח גדול עם עלווה סגולה, בולטת ולכן אהובה על האדריכלים והגננים, ונשתלת לעיתים קרובות בגינון ולצדי כבישים.
הפרחים ערוכים במכבדים שאורכם כ-20 ס"מ, כותרת הפרח דו-שפתנית בצבע כחול-סגול עם כתם לבן בבסיס השפה. האבקנים בולטים מצינור הכותרת.  בהמשך לפריחה מתפתח פרי, גרגר קטן בצבע צהוב בהיר וללא ערך גנני. הפריחה חלה בקיץ ונמשכת בסתיו, והיא צופנית ומושכת פרפרים ודבורים.
השיח מתאים לשתילה בתנאי שמש מלאה או צל חלקי, בכל אזורי הארץ, ואכן הוא נראה גדל לאורך צדי דרכים בכל אזורי הארץ. עמיד לטמפרטורות החורף בארץ, לרוחות ולחום. נחשב לחסכן במים לאחר שהתבסס בגן, אולם תוספת השקיה בקיץ תתרום למופע אסטטי ורענן של השיח. בהיותו שיח רחב ממדים, הוא מתאים לגן גדול או לשטחים פתוחים. רגיש לטפיל כשות השדות (מראה של "אטריות" צהובות המכסות את הצמח) ואם לא מטפלים בהשמדת הטפיל מיד עם הופעתו, קשה להיפטר ממנו בשלבים מתקדמים.
מוצאו מאוסטרליה, אסיה, אפריקה, דרום אפריקה, דרום אסיה, פולינזיה וקלדוניה החדשה.
הריבוי של הצמח הוא וגטטיבי בלבד, כדי לשמור על תכונות הסלקציה. משרישים ייחורים מעוצים למחצה בעזרת הורמון השרשה ובשולחן השרשה.
כתבה סימה קגן



תמונות נוספות: