קסאלפיניה קוצנית

הדפסה
  Caesalpinia spinosa שם מדעי
  Tara Common name
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אמריקה הדרומית, פרו מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

קסאלפיניה קוצנית
צילום: © שרה גולד   אילנות, 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

קסאלפיניה קוצנית היא עץ קטן ירוק עד, גובהו 5 מ', הנוף מבודר. לגזע צבע  אפור כהה, מעט מחורץ. על הגזע מפוזרים קוצים מאונקלים. עם זאת, העץ אינו קוצני מאוד.  העלים  מסורגים, מנוצים פעמיים, ובהם 10-3 זוגות עלעלים ראשוניים, והם מנוצים ל-7-5 עלעלים משניים. צבע העלים ירוק בהיר.
התפרחת טרמינלית, אורך אשכולות הפרחים 12-8 ס"מ, הפרחים בצבע צהוב-תפוז, האבקנים  צהובים. הפריחה חלה בכל עונת הצמיחה; בתנאי גידול מיטביים נמשכת הפריחה מחודש אפריל עד נובמבר. בהמשך לפריחה מתפתח פרי – תרמיל שטוח באורך 10-6 ס"מ וברוחב 2.5 ס"מ. הוא מכיל 7-4 זרעים עגולים בצבע שחור. בעת ההבשלה תרמיל הפרי מקבל צבע חום-אדמדם.
מוצאה של קסאלפיניה קוצנית בפרו והיא אוקלמה באזורים היבשים של אסיה, במזרח התיכון ובאפריקה. בקליפורניה היא התפשטה בשטחים הפתוחים  באופן לא מבוקר. בארץ ניטעה לפני כ-60 שנה. פרט אחד מיוחד ומרשים גדל בשטח בית הספר היסודי של המועצה האזורית באר טוביה. בארץ לא נצפתה נביטה ספונטנית בשטח.
גדל בכל סוגי הקרקעות, כולל באדמות עניות. מתאים לכל אזורי הארץ למעט ההר הגבוה, עמיד ליובש, ולאחר התבססותו אינו זקוק לתוספת השקיה. קצב הצימוח מהיר והעץ נחשב למאריך שנים. עץ קטן עמיד לאזורים חמים ויבשים. מתאים כעץ בודד או בקבוצה לחורשות, להסתרה או לצל. מתאים לנטיעה בצדי דרכים. מומלץ להכניסו יותר לשימוש בגנים באזורים יבשים.
הריבוי מזרעים. להנבטה יש לטפל בזרעים לשבירת התרדמה. לאחר הנביטה וגידול הצמחים מומלץ להעבירם לגן כשהם בגובה של כ-40 ס"מ, ותוך כ-4 שנים הצמחים יחלו לפרוח.
כתבה: סימה קגן



תמונות נוספות: