אנגופורה קוסטטה

הדפסה
  Angophora costata שם מדעי
  Rose gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
משולש צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

אנגופורה קוסטטה
צילום: © שרה גולד   אילנות
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אנגופורה קוסטטה שייכת לסוג הקרוב לאיקליפטוס, ויש שהציעו בעבר שהיא צריכה להיות משויכת לתת־מין שלו. דעה זאת לא נתקבלה, והסוג אנגופורה הוא סוג נפרד במשפחת ההדסיים ובו 13 מינים. בשונה ממיני האיקליפטוס, לפרחי האנגופורה אין מכסה אופרקולום הנושר בזמן פתיחת הפרחים, אלא עלי כותרת. סימן נוסף המבחין ביניהם הוא שלאנגופורה עלים נגדיים, גם בעצים בוגרים ולא רק ביובניליים.
אנגופורה קוסטטה מגיעה לגובה 30 מ'. בבסיס הגזע היא יוצרת פקעת מעוצה (lygnotuber), האופיינית גם למיני איקליפטוס רבים. קצות הענפים ורדרדים. קליפת הענפים העבים והגזע מתקלפת באביב במשטחים רחבים ומתחתם מתגלה קליפה חדשה שגם היא ורודה בתחילה ונעשית אפורה בהמשך. העלים היובניליים נגדיים סגלגלים באורך 6-12 ס"מ וברוחב 6.5-2 ס"מ, שפתם תמימה והם יושבים על הגבעול. העלים הבוגרים נישאים על פטוטרות באורך 2.5-0.9 ס"מ. הם אזמלניים, כפופים מעט, בדומה לעלים של הרבה מיני איקליפטוס, אורכם 19-7 ס"מ ורוחבם 3.5-1.2 ס"מ. צבעם בזמן הלבלוב הוא אדום ובהמשך הופך לירוק מבריק.
התפרחות בקצות הענפים כוללות 7-3 פרחים הנישאים על עוקצים באורך 0.8-0.3 ס"מ. לפרח 4 או 5 עלי גביע ו-5 עלי כותרת לבנים. האבקנים הרבים ערוכים במספר דורים. הפרי הלקט מעוצה ומצולע דמוי חבית באורך 1.8-1.0 ס"מ וקוטר 1.7-0.9 ס"מ. הזרעים שטוחים, צבעם חום אדמדם ואורכם 8-5 מ"מ.
מוצאו של מין זה בחלקה המזרחי של אוסטרליה.
כתב עמרם אשל



תמונות נוספות: