איקליפטוס קרברה

הדפסה
  Eucalyptus crebra שם מדעי
  Narrow-Leaved Ironbark Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס קרברה
צילום: © איילון כלב   אילנות , 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אקליפטוס קרברה הוא עץ בינוני עד גבוה המגיע לגובה 24 מ'. באוסטרליה בבתי גידול טובים העץ מגיע לגובה של 35 מ'. נחשב כעץ איטי בקצב גידולו ביחס למיני אקליפטוסים אחרים.
העצה אדומה, כפי שמתואר בשם העץ באנגלית, צפופה, קשה וכבדה ומשקלה הסגולי הוא 1.07, אינה צפה במים. העצה משמשת לאדני רכבת ולבנייה ונחשבת למצוינת לבעירה ולייצור פחמים.
הסות עבה מאד, כתוצאה מריבוד של שכבותיה שאינן נושרות, והיא חרוצה בחריצים עמוקים דמויי תלמים לאורך הגזע. לסות צבע אפור כהה עד שחור, צורה זו של סות מקנה לעץ זה את שמו האנגלי "ironbark" שהוא השם הכולל למספר איקליפטוסים באוסטרליה המתאפיינים בסות עבה וכהה שמופרש לתוכה מתוך הגזע גומי אדום כהה המכונה Kino. מקבוצת אקליפטוסים זו נוכל למצוא בישראל גם את אקליפטוס מלנופלויה ואקליפטוס סידראוקסילון.   
העלים היובניליים (בנבטים ובשתילים צעירים)  הראשונים נגדיים ואח"כ מסורגים. צורתם סרגלית או כרומח צר וצבעם ירוק בהיר עד ירוק-אפור בהיר.
העלים הבוגרים מסורגים וצורתם רומח צר. צורה זו של העלים הקנתה לעץ את חלק משמו האנגלי: Narrow Leaved. אורך העלים 15-7 ס"מ ורוחבם 1.7-0.9 ס"מ, צבעם אחיד (משני צידי העלה ועל כל פני העלה) ירוק בהיר עד ירוק-אפור בהיר.
התפרחות דמויות סוכך וכוללות 11-7 פרחים בצבע לבן ונטולי עלי עטיף. הפרחים כולם יוצאים מקצה עוקץ הנושא את התפרחת ושצורתו עגולה או זוויתית ואורכו 1.2-0.4 ס"מ. הפרחים עצמם מחוברים לקצה עוקץ התפרחת בגבעול קצר שאורכו 0.6-0.1 ס"מ.
ניצני הפריחה מורכבים משני חלקים: מצעית הפרח הנושאת את האבקנים ועמוד העלי ומכסה הניצן המכונה אופרקולום. ניצני הפריחה באקליפטוס קרברה צורתם דמוית אלה או כישור, אורכם 0.6-0.3 ס"מ וקוטרם 0.4-0.2 ס"מ. האופרקולום צורתו חצי כדור או חרוט שבקצהו יש בליטה קטנה. אורך האופרקולום וקוטרו דומים לאלה של מצעית הפרח. הניצן שמכוסה באופרקולום  הוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם אקליפטוס בביטוי היווני eu- kaluptos שמשמעותו "מכוסה היטב". האבקנים הרבים הכפופים בתוך ניצן הפריחה מתיישרים לצורך פתיחת הפרח ועם  התיישרותם הם דוחפים ומנתקים את האופרקולום שנושר ארצה. אקליפטוס קרברה פורח בישראל באביב בחודשים אפריל-מאי. הפרחים מכילים צוף רב הנאסף ע"י דבורים ועל כן העץ משמש בארץ מוצאו כעץ טוב לתעשיית הדבש.  הפירות בצורת חצי כדור או גליל או ביצה אורכם 0.7-0.3 ס"מ ורוחבם 0.6-0.3 ס"מ. המכסה העגול המכסה את הפרי הוא בקצה הפרי או מעט שקוע.
השם המדעי של מין זה, crebra, פרושו: שכיח, מצוי או נפוץ. השם האנגלי הנוסף של העץ Muggago מקורו ככל הנראה בשם אבוריג'ני (של הילידים המקוריים של אוסטרליה) לאזור גבעות בניו סאות וולס בסמוך לבירת אוסטרליה קנברה. 
מקור העץ הוא במזרח אוסטרליה במדינות קווינסלנד וניו סאות ולס. בית גידולו הטבעי הוא בקרקעות מנוקזות רדודות או חוליות, בהן גדל באזורי החוף המזרחי ומעט פנימה לתוך היבשת. העץ גדל ברום 500-0 מ', באזורים המקבלים כמות משקעים שנתית ממוצעת הנעה בין 500 ל-1,500 מ"מ ושרובה יורדת בחודשי הקיץ. אקליפטוס קרברה עמיד לטמפרטורות נמוכות.  
העץ ניטע לייצור עץ באזורים יבשים יחסית בארצות טרופיות כמו ברזיל, דרום אפריקה ואינדונזיה. נחשב כעץ מוצלח בצפון אפריקה ובדרומה וכן באמריקה הלטינית.
בישראל ידוע על נטיעות שלו בחולה וברחובות.
כתב צבי אבני




תמונות נוספות: