קליסטמון ארגמני

הדפסה
  Callistemon coccineus שם מדעי
  Bottlebrush Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

קליסטמון ארגמני
צילום: © שרה גולד   אילנות , 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

לקליסטמון ארגמני עלים קשים ומחודדים בקצותיהם, אורכם 3-5 ס"מ ורוחבם 0.4 -0.7 ס"מ. התפרחת, שצורתה גלילית כמברשת בקבוקים, כוללת פרחים רבים המקובצים סביב ציר הענף. הענף, שעליו התפרחת, גדל מעבר לתפרחת ומוציא עלים וענפי משנה.
התפרחת אורכה 5-8 ס"מ וקוטרה 4-5 ס"מ. התפרחת מקבלת צורתה וצבעה מזירי האבקנים הארוכים והצבעוניים דמויי השערות ומהמאבקים שבקצותיהם. צבע זירי האבקנים הוא ורוד-אדום וצבע המאבקים צהוב כך המופע של הפריחה הוא מנומר בזהוב. הפריחה, באוסטרליה,  חלה בסוף האביב-אמצע הקיץ בחודשים נובמבר-פברואר. הפירות מעוצים ומקובצים סביב ציר הענף מכילים זרעים קטנים מאד.
קליסטמון ארגמני גדל בטבע בחלק הדרומי והדרום מזרחי של אוסטרליה במדינות דרום אוסטרליה וויקטוריה. זהו עץ נמוך (מאלי) הגדל באזורי יער פתוח בשקעים חוליים ובקרבת מקורות מים על קרקעות רטובות עונתית. קליסטמון ארגמני עמיד בתקופות יובש וקרה. 
משפחת ההדסיים הכוללת סוג זה מכילה 130-150 סוגים ובהם מעל 5,600 מינים ותפוצתה העיקרית היא באזורים חמים ובחצי הכדור הדרומי ובמיוחד באוסטרליה (לדוגמה הסוגים: איקליפטוס ומללויקה). למשפחה זו משתייכים עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי התבלין הנושאים בשמם סוגים ממשפחות אחרות: ציפורן ופלפל אנגלי. הסוג קליסטמון, או בשמו העממי המבטא את צורת תפרחותיו Bottlebrush (מברשת לבקבוקים), כולל 34 מינים שכולם גדלים באוסטרליה. הקליסטמון דומה מאד לסוג מללויקה שאליו השתייכו בעבר חלק ממיני הקליסטמון כשההבדלים ביניהם הם רק בסידור האבקנים. ככל הנראה יועבר בעתיד הקרוב הסוג קליסטמון לתוך הסוג מללויקה.
מקור שמות: קליסטמון הוא צירוף של המילה היוונית kallos שמשמעותה יופי והמילה stemon הנרדפת ל- stamens- אבקנים. שתי המילים יחדיו מתארות את צבעוניות האבקנים של הקלסטמון. שם המין בלטינית ""coccineus פירושו צבוע בארגמן והוא זהה במשמעותו לשם המין בעברית. השם הקודם, הנרדף, של המין macropunctatus מפורש כנקודות גדולות ומציין את הפרחים המנומרים בזהוב.
הגידול של העץ יכול להיות מואץ בעזרת גיזום שנעשה לאחר עונת הפריחה.
לעץ אין שימוש ידוע בנוי ואין לו זנים או תת מינים ידועים. גם באוסטרליה לפי הידוע אין לעץ שימושים כלשהם.
בישראל לא מוכר העץ וככל הנראה סיכוייו להצליח באקלים ובקרקעות קטנים מאד. כך יתכן שהעץ באילנות הוא היחיד במינו בארץ.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: