איקליפטוס גרדנרי

הדפסה
  Eucalyptus gardneri שם מדעי
  Blue Mallee Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס גרדנרי
צילום: © שרה גולד   אילנות , 5-2015
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס גרדנר הוא עץ קטן וזקוף. גובהו 10-5 מ'. קוטר גזעו בגובה החזה מגיע ל-40 ס"מ והוא גדל ביערות דלילים של עצים נמוכים שבהם הוא המין השולט. הגזע קצר ומתפצל לבדים היוצאים בזוויות חדות כלפי מעלה ויוצרים צמרת כהה.
צורתו ומקום גידולו של איקליפטוס גרדנר הקנו לו את השם האנגלי מאלֶט Mallet. שם זה מאפיין איקליפטוסים קטנים הגדלים במערב אוסטרליה ולהם גזע אחד שממנו מתפצלים ענפים זקופים היוצרים נוף צפוף. עצי מאלט חסרים את ההתעבות, כעין פקעת, בצוואר הגזע הנקראת Lignotuber והמאפיינת, ביחד עם ריבוי גזעים, את העצים במערב אוסטרליה המכונים מאלי Mallee. העץ משתייך לקבוצת מינים גדולה של איקליפטוסים ששמה Levispermae. מינים אלה ידועים בזרעים החלקים שלהם שצורתם כדורית או קובייתית וכן בעוקץ התפרחת שצורתו שטוחה והוא מתרחב בקצהו.
לעצה של איקליפטוס גרדנר צבע בהיר והיא צפופה וקשה. היא משמשת לעמודים, לאדנים ולבנייה. צבע הסות (קליפה) חום עד נחושת. עפי"ר היא  חלקה, אם כי לעתים מכוסה ברצועות או בחתיכות קליפה המתקלפות בצורה בלתי אחידה. הסות מכילה טאנינים עד 30% ממשקלה.
העלים היובניליים נגדיים ב-4-2 זוגות עלים ראשונים ואח"כ הם סירוגיים. יש להם פטוטרות קצרות, צורתם משולשת או ביצתית. הם מבריקים, צבעם ירוק-כחלחל עד סגול, אורכם 11-6.5 ס"מ ורוחבם 3.0-1.3 ס"מ. העלים הבוגרים צרים, דמויי רומח או אליפטיים, אורכם 9-5 ס"מ ורוחבם 2.3-1.0 ס"מ. צבעם אחיד כחול בהיר עד כחול-אפור.
התפרחת היא סוכך פשוט המורכב מ-11-9 פרחים עם אבקנים בצבע צהוב-קרם. במרכזם עמוד עלי והם חסרי עלי עטיף. העוקץ הנושא את הסוכך שטוח ואורכו עד 2 ס"מ. פרחי הסוכך נמצאים בקצה גבעולים קצרים שאורכם 0.3-0.2 ס"מ. ניצני הפרחים דמויי כישור, אורכם עד 2.6 ס"מ ורוחבם 0.5 ס"מ. המכסה של מצעית הפרח והאבקנים של הניצן מכונה "אוֹפּ֪רקוּלוּם". אורכו כ-1.5 ס"מ, הוא הולך ונעשה צר ויש לו חוד בקצהו. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס וממנו נגזר שם הסוג. המקור במילה היוונית eu-kaluptos ופירושה "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים את האופרקולום כלפי מעלה, הוא ניתק ונושר לקרקע.
הפֵּרות נישאים על פטוטרות, צורתם כחבית מוארכת, אורכם 1.1-0.8 ס"מ ורוחבם 0.7-0.5 ס"מ. בקצה כל פרי שלושה פתחים לפיזור זרעים. הפתחים נמצאים במישור שצורתו דסקית. הזרעים חלקים וכמעט כדוריים, צבעם חום-אפור בהיר.
לאיקליפטוס גרדנר שני תת מינים. אצל תת המין הפחות נפוץ Ravensthorpensis (ע"ש אזור הגידול באוסטרליה) נמצא שהבדים היוצאים מן הגזע קצרים בהשוואה לאלה של תת המין הטיפוסי Gardneri.
העץ גדל בטבע במערב אוסטרליה, כ-200 עד 400 ק"מ מערבית לבירה פרת. נמצא את העץ בבית גידולו הטבעי על מדרונות מסולעים של סלעים וקרקע לטריטיים ברום 200 עד 380 מ' מעל פני הים. האקלים במקום גידולו הטבעי של איקליפטוס גרדנר הוא ים תיכוני.
השם המדעי והעברי של העץ מנציח את הבוטנאי של ממשלת מערב אוסטרליה צ'רלס אוסטין גרדנר  C. A. Gardner); 1970-1896). במהלך חייו תיאר גרדנר 8 סוגים ו-200 מיני צמחים חדשים למדע.
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים. זו משפחה ענקית שנמצא בה 5,650 מינים של צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ביותר במשפחה זו, מלבד האיקליפטוס, הם ההדס, שאחד ממיניו גדל בר בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
ראוי לציין את האיקליפטוס על 700 מיניו כסוג העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר). בשנת 2010 נאמד השטח הכולל של נטיעות איקליפטוס בעולם ב-202,620 קמ"ר (לפי נתוני FAO).
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: