מכבד הביצות

הדפסה
  Cladium mariscus שם מדעי
גומאיים
Cyperaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מחטני צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
חוף הים התיכון, עמק ירדן עליון, עמקים, שרון, שפלה, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
בסכנת הכחדה

מכבד  הביצות
צילום: © דרור מלמד   ביצת נחל דליה - חוף הכרמל, 25-6-2011
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

מכבד הביצות הוא עשב רב שנתי סבוך וגבוה, שבית גידולו ביצות ומקווי מים. חלקי הצמח התחתונים, קני שורש, שלוחות, שורשים ובסיסי הגבעולים מצויים מתחת לפני המים או בקרקעית הביצה. חלקי הצמח העליונים מתנשאים לגובה 2.5-1 מטרים מעל פני המים.
למכבד הביצות גבעולים חלולים והם נושאים עלים שלהם נדן וטרף קשיח, שטוח, ברוחב כ-1.5 ס"מ, שקרין בולט עובר לאורכו באמצעו. סימן המייחד את בני הסוג ובכללם את מכבד הביצות הוא שהקרין ושפות העלים משוננים כמשֹור בשיניים זעירות וחדות, שהקנו לסוג את כינויו האנגלי - sawgrass (עשב המשור).
כיאות לשמו, תפרחתו של מכבד הביצות היא מכבד מסועף וניכר העשוי להגיע לאורך של עשרות סנטימטרים, המורכב מ-15-3 שיבוליות הערוכות בצברים קטנים וצפופים לאורך המכבד. השיבוליות בנות 2 פרחים שאחד מהם דו-מיני, פורה והשני לעתים אבקני, עקר. הצמח מואבק רוח. הגלומות חומות-בהירות, דמויות ביצה. הפרי אגוזית חד-זרעית סגלגלה מחודדת מעט בקצה, בצבע חום-כהה מבריק. הפריחה באביב ובקיץ.
מכבד הביצות הוא צמח נדיר, הנתון בישראל בסכנת הכחדה (צמח אדום) עקב בית גידולו הרגיש להתייבשות ולזיהומים. הוא גדל במקווי מים בצפון הארץ ובמישור החוף. תפוצתו העולמית נרחבת והיא משתרעת על פני כל היבשות. אין הוא נחשב בסכנת הכחדה עולמית.
מספר המינים בסוג מכבד נתון במחלוקת ויש הכוללים בו עד 60 מינים לעומת אחרים המונים בסוג שני מינים בלבד. מכבד הביצות הוא מין המכבד היחידי המצוי בישראל. שמו המדעי של הסוג, Cladium, גזור מן המילה היוונית Clados – ענף, חוטר.

כתב דרור מלמד


תמונות נוספות: