איקליפטוס אמפליפוליה

הדפסה
  Eucalyptus amplifolia שם מדעי
  Cabbage Gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
צמח מיובא צופני

איקליפטוס  אמפליפוליה
צילום: © שרה גולד   אילנות , 7-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס אמפליפוליה הוא עץ בינוני המגיע לגובה של 30 מ' ביערות שבהם גדל באופן טבעי. במין זה יש התעבות צוואר השורש, מעין פקעת המכונה lignotuber והמאפיינת בד"כ עצי איקליפטוס קטנים ובעלי מספר גזעים הנקראים באוסטרליה מאלי Mallee.
הסות (קליפה) הצעירה חלקה לכל אורכה עם רצועות עבות בצבע אפור, הנשארות צמודות לבסיס הגזע. עם חלוף הזמן הסות החלקה הופכת למגורגרת ולמחוספסת. צבע הסות לבן עם כתמים בצבעי קרם, אפור, חום, ורוד וכסף. צורת הסות החלקה, המתפצלת ומתקלפת ברצועות עבות המקיפות את הגזע ודומות לעלי כרוב, הקנתה לעץ את שמו האנגלי Cabbage Gum; Gum הוא הכינוי הגנרי לעצי איקליפטוס שלהם קליפה מתקלפת.
העלים היובניליים נגדיים, מעוגלים, צבעם ירוק בהיר, אורכם 14-7 ס"מ ורוחבם 12-6 ס"מ. 
העלים הבוגרים נישאים על פטוטרות באורך 2.5-1.5 ס"מ. צורתם כחנית מוארכת וצבעם ירוק בהיר אחיד בשני צִדי העלה. אורך העלים 20-9 ס"מ, רוחבם 4.5-1.5 ס"מ. העורקים על העלה בולטים  ונראים. עורקי העלה המשניים יוצאים בזווית של 45 מעלות. יחד עם עורקים מחברים בקצותיהם הם יוצרים מסגרת חיצונית במרחק של 0.7 מ"מ משולי העלה.
השם המדעי של האיקליפטוס amplifolia מתאר את העלים folia הגדולים והרחבים, כפי שמתוארים במילה הלטינית ampli.
התפרחת בצורת סוכך והיא נישאת על עוקץ באורך 2-1 ס"מ. התפרחת כוללת 20-7 פרחים הנישאים על עוקצים קצרים מאד או אף חסרים בתת המין Sessiliflora. ניצני הפריחה דמויי ביצה, אורכם 1.5-1.0 ס"מ ורוחבם
 0.5-0.4 ס"מ. כל ניצן מורכב ממצעית פרח, הנושאת את האבקנים הרבים ואת עמוד העלי וצורתה חצי כדור, וממכסה המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. האופרקולום חרוטי, קצהו מעוגל ואורכו פי 4-3 מאורך המצעית. האופרקולום נושר בעת שהאבקנים מתיישרים ודוחפים אותו החוצה, ואז מתגלה הפרח האופייני, הנטול עלי עטיף. האוֹפּ֪רקוּלוּם הוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעו "מכוסה היטב". אורך האבקנים במין זה כ-1 ס"מ. צבע הפרחים צהוב עד קרם. לפרחים צוף רב, והעץ נחשב כטוב לייצור דבש דבורים.
הפֵּרות קטנים, אורכם 6-4 מ"מ וקוטרם 8-5 מ"מ, צורתם כדורית עם קצה שטוח וממנו בולטים מאוד 4 מכסים חדים של פתחי הזרעים.
בית גידולו הטבעי של איקליפטוס זה נמצא בצִדה המזרחי של יבשת אוסטרליה, מחוף האוקיינוס ועד לרמה הגבוהה המשתרעת ממערב לו. העץ גדל בדרום מזרח קווינסלנד ובמזרח ניו סאות וולס. בית גידולו הוא באזורים לחים נמוכים, ביערות על אדמות עמוקות ופוריות (אף כי עמיד לאדמות דלות) ברום 1000-0 מ', שם הוא מקבל כמות משקעים שנתית ממוצעת של 1000-500 מ"מ. עמיד לקרה במקומות הגבוהים (עד 50 אירועים בשנה). 
לאיקליפטוס אמפליפוליה תוארו שני תת מינים הנבדלים ביניהם בעוקצים שעליהם נישאים ניצני הפריחה ובהמשך – הפרחים והפֵּרות: לתת המין אמפליפוליה יש עוקצים; תת המין ססיליפלורה חסר אותם.
באשר לנטיעותיו בעולם: איקליפטוס אמפליפוליה צוין כאחד מעצי האיקליפטוס המוצלחים שניטעו בלוב. באורוגואי לא הצליחו נטיעותיו.  ככל הידוע איקליפטוס אמפליפוליה אינו משמש בישראל בנוי או בייעור וייתכן שנמצא רק באילנות.
איקליפטוס אמפליפוליה הוא אחד מכ-700 המינים בסוג איקליפטוס שמקור כולם באוסטרליה וסביבתה הקרובה. איקליפטוסים הם העצים הניטעים ביותר בעולם לתפוקת עץ, ושטח הנטיעות שלהם הגיע בשנת 2010 ל-202,620 קמ"ר. הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 130-150 סוגים ובהם 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד. הסוגים המוכרים ממשפחת ההדסיים הם ההדס המצוי – המין היחיד במשפחה שגדל בטבע בישראל – עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה ועצי/שיחי הנוי קליסטמון ומללויקה שאף מוצאם באוסטרליה.
כתב: צבי אבני



תמונות נוספות: