ליגוסטרום יפני

הדפסה
  Ligustrum japonicum שם מדעי
  Wax-leaf Privet Common name
זיתיים
Oleaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אסיה, יפן מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

ליגוסטרום יפני
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

ליגוסטרום יפני הוא שיח גדול ירוק-עד הגדל עד 5-4  מטר גובה ו-2 מטר רוחב. קצב הצימוח שלו מהיר. העלווה צפופה והוא קל לגידול. הצימוח שלו צפוף ושיחי, עם מספר רב של ענפים היוצאים מבסיס הצמח. לענפים קליפה חלקה בצבע אפור-חום חיוור. העלים נגדיים, תמימים וגילדניים, דמויי ביצה, אורכם 9-5 ס"מ ורוחבם 5-2 ס"מ. צבע העלה ירוק כהה, מבריק בצדו העליון ובהיר-לבנבן בצדו התחתון. 
הפריחה במכבדים זקופים ודלילים שאורכם כ-20 ס"מ, הפרחים קטנים לבנים, ריחניים, אך יש כאלה שלדעתם ריחו לא נעים. כותרת הפרח דמוית משפך והפריחה חלה בסוף האביב. הפריחה צופנית ומושכת דבורים ופרפרים. הפרי בית-גלעין דמוי-ענבה בצבע שחור-כחלחל. הוא מבשיל בסתיו ונותר על השיח כל החורף. 
ליגוסטרום יפני דומה למין ליגוסטרום מבריק (lucidum) אך לליגוסטרום היפני עלים קטנים יותר והוא קטן יותר. הוא מתאים לשתילה בתנאי שמש מלאה או צל חלקי באזורי הארץ בעלי אקלים ים-תיכוני ובאזורי ההר הגבוה. רגיש לטמפרטורות גבוהות וקרינה חזקה, ואז העלווה עלולה להיצרב. הוא עמיד לטמפרטורות נמוכות. יגדל במרבית סוגי הקרקעות, ובלבד שתהיינה מנוקזות. עמיד לזיהום אויר ולכן מתאים במיוחד לגדול בתנאים עירוניים. 
מקובל כצמח גדר, או צמח גובל פורמאלי - גזום או לא גזום. אם גוזמים יש לשים לב לא לגזור את העלים, כי אז הם מתייבשים בקצה הגזור ופוגעים במופע הירוק. לפיכך, יש לגזום עם מזמרה ולא עם מספרי דשא. מגיב טוב לגיזום. משמש כגדר בין שכנים או בחזית הבית, בגינון ציבורי ומוסדי, בשיחייה. אפשר לעצבו כעץ קטן, תוך גיזום וניקוי ענפי הגזע. לצמח מופע צנוע ויציב בכל עונות השנה. דורש השקיה בחודשי הקיץ. ועליו נאמר:  יותר שימושי מאשר יפה  More useful than beautiful  .
בסוג ליגוסטרום כ-50 מינים בעיקר באסיה ואוסטרליה. ליגוסטרום יפני תואר לראשונה בשנת 1780. באירופה משמש כצמח גדר מאד פופולארי. הצמח אוקלם בארצות הברית בתחילת המאה ה-19, והפך לצמח פולש בדרום מערב ארצות הברית. בארץ מעולם לא ראינו נביטה ספונטנית שלו, וללא תוספת השקיה, אין סיכוי שישרוד, לפיכך אין סכנה שייהפך לפולש בתנאי הארץ.  
כתבה סימה קגן


תמונות נוספות: