לגרסטרמיה הודית

הדפסה
  Lagerstroemia indica שם מדעי
  Crepe Myrtle Common name
כופריים
Lythraceae
משפחה
רבים מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
מצולע צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אסיה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

לגרסטרמיה הודית
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

לגרסטרמיה הודית היא שיח בינוני או עץ נמוך נשיר המגיע לגובה של 3-6 מ', בעל גזע עבה. קליפת הגזע חלקה ולא מבוקעת, צבעה חום אדמדם אפור עם גווני ביניים. צבע הגזע בשלכת והפירות הבשלים מוסיפים גם הם יופי לגן בעת שלכת. נוף העץ סגלגל ומגיע לקוטר של 2-4 מטר. הגבעולים זקופים ומעוצים. העלים מחוברים לגבעול בפטוטרת קצרה. אורך טרף העלה  2-4 ס"מ. העלים פשוטים דמויי ביצה, שפתם תמימה, מסודרים נגדית על הגבעול. צבע העלים ירוק רענן והם יאדימו ויצהיבו לקראת השלכת.
בסוף החורף העץ מלבלב הפריחה מתרחשת בסוף האביב בקיץ ובסתיו. התפרחות הן אשכולות בקצות הענפים. מספר פרחים באשכול יכול להגיע לכמה עשרות. הפרח גדול ארכו 2-3 ס"מ. הגביע דמוי קונוס עם 8 עלי גביע ו- 8  עלי כותרת. לכל עלה כותרת בסיס צר המתרחב לטרף מורחב ומסולסל. מספר האבקנים הוא בין 36-42, הזירים מאורכים ודקים והמאבקים בולטים בכמות גרגירי האבקה המצויים בהם.
השחלה תחתית כוללת 3-6 מגורות. העלי ארוך בולט מבין האבקנים. הפרחים מואבקים ע"י חרקים בעיקר ע"י דבורים. לאחר ההאבקה, נושרים עלי הכותרת והשחלה מתפתחת להלקט כדורי אשר בקצהו בולט שריד של עמוד העלי. ההלקט הבשל משנה צבעו מירוק לחום. הוא מתבקע ל-3-6 קשוות המשחררות זרעים רבים המצוידים בכנף דקה.
בארץ מוכר השיח כצמח נוי נפוץ, הניחן בפריחה מרשימה בצבע וורוד בוהק. קיימים גם זנים חדשים בעלי צבעים מלבן עד אדום מרהיבים ביופיים. בסוג לגרסטרמיה, מוכרים כ-50 מינים שהם שיחים וגם עצים. זני הלגרסטרמיה המוקדמים היו רגישים מאוד לקימחון אך שיחי לגרסטרמיה מהזנים שפותחו בשנים אחרונות הם עמידים כנגד קימחון. לגרסטרמיה מתאימה לגידול באזורים רבים בארץ. היא עמידה לחום וליובש אך נדרשת השקיה בקיץ ובסתיו. במקומות גבוהים בהרים העץ עלול לסבול מקרה. הצמח מתאים בגן גם כצמח בודד וגם כקבוצת צמחים.
המקור של הלגרסטרמיה הוא באזורים החמים הטרופיים והסובטרופיים בדרום מזרח אסיה. היא מצויה גם בצפון אוסטרליה ובתת היבשת של הודו. שם הצמח ניתן לו על שמו של הסוחר השוודי מגנוס פון לגרסטרום, אשר אסף צמחים לבוטנאי לינאוס שחי ופעל במאה ה-18. עצי לגרסטרמיה הגדלים ביערות של מזרח אסיה והידועים בעצתם הקשה, משמשים את האוכלוסייה המקומית לצרכים שונים. הגזע משמש לבנייה, להכנת רהיטים להקמת גשרים, ולשימושים שונים אחרים.
כתבה: ערגה אלוני



תמונות נוספות: