איקליפטוס מכלוא גומפוקורנוטה

הדפסה
  Eucalyptus x gomphocornuta שם מדעי
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס מכלוא גומפוקורנוטה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס מכלוא גומפוקורנוטה הוא מכלוא של איקליפטוס גומפוצפלה (מסמרי) עם איקליפטוס קורנוטה: E. gomphocephala X E. cornuta.
הקליפה דבוקה לגזע בחלקו התחתון ובחלקו העליון מתקלפת ברצועות. העלים דמויי רומח. אורך העלים 10-7 ס"מ  רוחב עד 4 ס"מ. עורקי הצד בולטים. צבע העלים משני צדדיהם זהה ירוק  ואינו מבריק. הפירות קטנים  0.8-0.5 ס"מ מרובעים כמו לא. קורנוטה  נישאים על עוקץ קצר של עד 1 ס"מ. לפרי דיסק שקוע ואינו שופך את הזרעים. באילנות העץ בינוני-נמוך. העצה כבדה ומתאימה לשימוש מסחרי לבניית רהיטים.
מקור המכלוא במחקר שנעשה בידי יערנים צרפתים עת שלטו באלג'יריה. בשנת 1876 נטעו הצרפתים באל-עליה שבאלג'יר כ-120 קווים של מיני איקליפטוסים שנאספו באוסטרליה וייצרו מכלואים שלהם. יצירת המכלואים בין הקווים נועדה לייצר בני כלאיים שיצטיינו בגודל ובייצור העץ שלהם. זרעי המכלוא הופצו ע"י הצרפתים למדינות נוספות וכך הגיעו עצי המכלוא גם לשימוש לדרום אפריקה.  מי שכתב ותיאר מכלואים אלה היה ב-1917 הצרפתיLouis Charles Trabut  שעל שמו נקרא מכלוא אחר, מכלוא טרבוט. מומחים לאקליפטוסים מאוסטרליה העבירו ביקורת על יצירת המכלואים באלג'יר וטענו שהזרעים שמהם יוצרו השתילים לקווים במטע בו נעשו המכלואים לא היו זרעים של מינים טהורים ובעלי תכונות אחידות. כך גם הם פסלו את התקיפות של המכלואים שנוצרו מהעצים שצמחו מאותם זרעים.
בעת שניטע ארבורטום אילנות בשנות ה-50 של המאה ה-20  ניטעו בו שתילים שהונבטו מזרעי המכלוא שנרכשו, ככל הנראה, מהצרפתים שעדיין שלטו באלג'יריה. עצי מכלוא גומפוקורנוטה באילנות הם ככל הנראה היחידים שנשתלו מאותו מקור זרעים בישראל ואין בנמצא פרטים נוספים מאותו מכלוא.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: