איקליפטוס פרופינקוה

הדפסה
  Eucalyptus propinqua שם מדעי
  Grey Gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס פרופינקוה
צילום: © שרה גולד   אילנות , 12-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס פרופינקוה הוא עץ גבוה ולו גזע ישר המגיע לגובה של 35 ואף ל-40 מ'. הסות (קליפה) מתקלפת ברצועות או בקשקשים גדולים בצבע אפור עד חום. עם הקילוף מתגלה הקליפה הצעירה המבריקה, צבעה כתום או ורוד. השם האנגלי של העץ Grey Gum מעיד על קליפה חלקה ומתקלפת שצבעה אפור.
העצה אדומה או אדומה-חומה עם מרקם אחיד,  קשה מאוד וכבדה ונעשה בה שימוש לעמודים, לבנייה, לקונסטרוקציות הנדסיות ולמזחים וכן לרצפות ולדֶקים. איקליפטוס פרופינקוה  נחשב לאחד מהעצים היותר שימושיים לייצור עץ באוסטרליה.
העלים היובניליים הראשונים נגדיים, הבאים אחריהם מסורגים, צורתם כרומח וצבעם ירוק מבריק. העלים הבוגרים מסורגים, דמויי רומח ישר, מתחדדים בקצותיהם ובבסיסם. אורכם 8 עד 14 ס"מ ורוחבם 1.5 עד 2.5 ס"מ, צבעם ירוק מבריק בצדם העליון וירוק חיוור בצד התחתון. העלים נישאים על פטוטרות שצורתן שטוחה או כתעלה באורך 1 עד 1.5 ס"מ.
התפרחות בצורת סוכך הכולל 7 עד 11 פרחי אבקנים נטולי עלי עטיף בצבע לבן או קרם, במרכז כל פרח בולט עמוד העלי. הסוככים נישאים על עמודים דמויי חרוט הפוך ואורכם 5 עד 15 מ"מ. ניצני הפרחים בסוכך יוצאים מעוקצים שצורתם אף היא כחרוט הפוך ואורכם 2 עד 5 מ"מ. הניצנים צורתם ביצה או כדור באורך 4 עד 5 מ"מ וברוחב 3 עד 4 מ"מ. ניצן הפרח מורכב ממצעית הפרח וממכסה האבקנים המכונה "אוֹפּ֪רקוּלוּם". אורכו ורוחבו של האופרקולום הם כאלה של מצעית הפרח וצורתו כחצי ביצה או כחרוט. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס ופעולתו לכיסוי ניצן הפריחה נותנת את שמה לאיקליפטוס. ביוונית eu-kaluptos פירושו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים את האופרקולום כלפי מעלה, הוא ניתק ונושר לקרקע. הפריחה באוסטרליה בסתיו.
הפֵּרות חצי כדוריים או חרוטיים באורך 2 עד 5 מ"מ וברוחב של 3 עד 6 מ"מ והם מסתיימים במישור עגול בצורת דיסק.
איקליפטוס פרופינקוה  גדל לאורך החוף המזרחי של אוסטרליה, ממרכז מדינת ניו סאות וולס ועד דרום מזרח מדינת קווינסלנד. נמצא אותו שם ברום מ-0 עד 350 מ' מעל פני הים, באזורים לחים שממוצע המשקעים השנתי שלהם נע בין 875 ל-1,400 מ"מ עם עונת יובש של 4 חודשים בחורף. הטמפרטורה המקסימלית הממוצעת בחודש החם היא 27 עד 33 מעלות, ואילו המינימלית הממוצעת היא מ-4 עד 10 מעלות צלסיוס.
העלים של איקליפטוס פרופינקוה  משמשים מזון לקואלות והצוף שלו נאכל ע"י פוסום צהוב בטן. העץ ניטע במטעים גדולים לייצור עץ בברזיל ובדרום אפריקה. העץ אינו מתאים לאקלים הים תיכוני היבש ועל כן לא ברור אם נעשה בו שימוש כלשהו בישראל מעבר לנטיעה בארבורטום אילנות.
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ביותר במשפחה זו, מלבד האיקליפטוס, הם ההדס, שאחד ממיניו גדל בר בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
מלבד איקליפטוס פרופינקוה  נמצא בסוג זה עוד כ-700 מינים ואלפי תת מינים. האיקליפטוס הוא סוג העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר). בשנת 2010 נאמד השטח הכולל של נטיעות איקליפטוס בעולם ב-202,620 קמ"ר (לפי נתוני FAO).
כתב צבי אבני

 



תמונות נוספות: