איקליפטוס מקרוקרפה

הדפסה
  Eucalyptus macrocarpa שם מדעי
  Mottlecah Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס מקרוקרפה
צילום: © עמרם אשל   אוסטרליה
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אקליפטוס גדול-פרי הוא שיח גבוה שענפיו נטויים המגיע לגובה 5 מ'. אין לו גזע מרכזי, אלא מספר ענפים ראשיים שיוצאים מאבר בסיס תת-קרקעי האופייני לחלק ממיני האקליפטוס שנקרא lignotuber. קליפת הענפים הצעירים בהירה אך זאת של הענפים הבוגרים כהה ומתקלפת ברצועות.
אקליפטוס גדול-פרי בולט מאוד בעליו האליפטיים, הגדולים באורך כ-12 ס"מ ורוחב כ-8 ס"מ שיושבים על הענפים. צבע העלים אפור-בהיר. כפתורי הפרחים יושבים בזוגות או שלשות בצמוד לענף ניכרים בכיסוי שלהם, שנראה ככובע ליצן מחודד בגלל המקור הכפוף שלו. קוטר הפרח כ-4 ס"מ. בזמן הפריחה נושר הכיסוי שהוא, כבכל בני הסוג, איחוי של עלי העטיף, ומתגלים האבקנים הרבים שנותנים את הצבע לפרח. הזירים אדומים, אלה שבמרכז הפרח ישרים ואלה שבהיקף קשתיים, המאבקים שבראשם צהובים. במרכז הפרח, בין האבקנים עמוד העלי ובראשו הצלקת. לאחר הפריחה נושרים האבקנים ועמוד העלי מתעצה ונשאר בולט במרכז הפרי המתפתח. לפרי צורת דיסקוס הצמוד לענף. בזמן פיזור הזרעים נפתח חלקו העליון של הפרי בחמישה סדקי רוחב. גם לאחר פיזור הזרעים הפרי איננו נושר ונשאר יבש על גבי הענף במשך כמה שנים.
תחום תפוצתו הטבעי של אקליפטוס גדול-פרי הוא בדרום-מערב
אוסטרליה, על קרקעות חוליות. בזכות צורתו המיוחדת, הצבע הבהיר של העלים שלו והפרחים הגדולים, הוא מקובל כצמח נוי בגינות פרטיות וגנים ציבוריים.

כתב עמרם אשל



תמונות נוספות: