שזיף ליאוני

הדפסה
  Prunus lyonii שם מדעי
  Catalina Cherry Common name
ורדיים
Rosaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אמריקה הצפונית, מערב מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
תבלין/מאכל צמח מיובא

שזיף ליאוני
צילום: © שרה גולד   אילנות, 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

שזיף ליאוני נשתל בארבורטום אילנות בשנת 1954, וסמוך למועד זה הוא נשתל גם בחוות הנוי בעמק חפר. בשני האתרים, הצמחים התפתחו לעצים נאים וחבל שלא הופצו גם בגינון. שזיף ליאוני הוא עץ קטן ירוק-עד, על גזע אחד או לעתים עשוי להתפתח לשיח גדול הגדל לאיטו ל- 4-8 מטר גובה, ול- 3-5 מטר רוחב. בבית גידולו הטבעי הוא מגיע עד 13 מטר גובה. קליפת הגזע בצבע חום כהה והיא מחורצת. 
העלים דמויי ביצה, אורך העלה 12-5 ס"מ ושפת העלה תמימה. העלים מבריקים והם בצבע ירוק כהה. העלווה קישוטית, מתאימה לשמש כענפי קישוט כתוספת לזרי פרחים, ולהם חיי מדף ארוכים במים. הפריחה חלה באמצע האביב, הפרחים ערוכים באשכולות באורך 12-5 ס"מ, צבע הפרחים קרם-לבן והם צופניים ומושכים דבורים. בהמשך לפריחה נוצרים פירות הדומים לפרי השזיף, בתחילה צבעם ירוק, ועם ההבשלה הופך לשחור. הפרי אכיל אולם טעמו אינו משובח.
שזיף ליאוני נחשב הצומח באטיות אך מאריך שנים ויגיע עד 150 שנה. באופן טבעי יגדל בצורת עץ אולם חוטרים צומחים מבסיס הגזע, אותם מומלץ לגזום כדי לשמור על מבנה של עץ.
בארץ מוצאו הוא גדל בבית גידול דמוי החורש הים תיכוני שלנו, הנקרא Chaparral, המאופיין באקלים ים-תיכוני, על קרקעות חומציות עד בסיסיות, חרסיתיות, או חול ולכן הוא מתאים מאוד לגינון בארץ, בפרט בשילוב בגינון ים-תיכוני. עמיד לטמפרטורות גבוהות ונמוכות. הוא נחשב לחסכן במים, אולם תוספת השקיה בשנים הראשונות תעודד את צמיחתו. לפני 30 שנה נשתל בגינה במושב סתריה נבט של שזיף ליאוני. הצמח התפתח לעץ מפואר. מומלץ מאד לשתילה בגנים. מתאים לשתילה בשמש מלאה או צל חלקי בכל אזורי הארץ, כולל אזורי ההר הגבוה.
מומלץ לשתול שזיף ליאוני כעץ בינוני בגינה קטנה, וליהנות מעלווה ירוקה וחיונית במשך כל השנה ומפריחה באביב .מתאים כעץ קטן ברחבת המדשאה או בחזית של בית עם גינה לא גדולה במיוחד (אין לשזיף ליאוני שורשים תוקפניים). מתאים לשתילה בפאטיו או כצמח מיכל על גג או רחבה מרוצפת. ריבוי הצמחים הוא מזרעים. מומלץ להנביט את הזרעים בעודם טריים.
כתבה סימה קגן



תמונות נוספות: