פלינדרסיה דרומית

הדפסה
  Flindersia australis שם מדעי
פיגמיים
Rutaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

פלינדרסיה דרומית
צילום: © שרה גולד   אילנות, 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

פלינדרסיה דרומית הוא עץ ירוק-עד שגדל בטבע ל-40 מטר גובה, אולם בגינון הוא נישא ל10-15 מטר בלבד ומפתח צמרת נוף רחבה יותר לעומת מבנה עץ צר וגבוה  בטבע. מוצאו ממזרח אוסטרליה, מהאזורים הנמוכים והיבשים ביערות הסובטרופיים.  בגינון באוסטרליה הוא גדל בהצלחה הן בסידני והן בבריסבן - ערים בעלות אקלים דומה לתל-אביב, ושם הוא מגיע ל-10-20 מטר גובה.
גזע העץ זקוף וגבוה, צמרת מעוגלת, העלים מנוצים ולהם 3- 13 עלעלים מבריקים בצבע ירוק כהה ואילו הצד התחתון של העלעלים ירוק בהיר. העלים מרוכזים וצפופים בקצות הענפים.
הפריחה חלה באביב, התפרחות בקצות הענפים, אורכן כ-15 ס"מ. אורך עלי הכותרת כחצי ס"מ וצבע הפרחים לבן - קרם. בהמשך לפריחה מתפתח הפרי, מימדיו כ-10 ס"מ, וכשהקשוות נפתחות להפיץ את הזרעים המכונפים, ההלקט הפתוח דומה לכוכב-ים, קישוטי ונאה הנשאר על העץ מספר חודשים. הפריחה חלה בגיל בוגר, אחרי הרבה שנים. באוסטרליה, בעיר אדליד, מספרים על עץ אחד שפרח לראשונה רק כעבור 50 שנה. בארצנו הפריחה החלה קודם.
העץ באוסטרליה משמש בתעשיית הרהיטים, בעל עצה קשה ומעולה, ולכן קיבל את השם העממי Native Teak.
בארבורטום של אילנות נשתלו עצי פלינדרסיה דרומית לפני כ-60 שנה, וניתן להתרשם מעצים אלו, ולתהות, מדוע לא הפצנו אותו בגנים עד היום. הארבורטום באילנות עבר מספר לא מועט של שנות בצורת, אך עצי הפלינדרסיה הדרומית מרשימים, וגובהם כ-10 מטר.
הסוג כולל 17 מינים, המוצא של מרבית המינים הוא באוסטרליה, באזור יערות הגשם הסובטרופיים.
העץ מתאים לשתילה בשמש מלאה או צל חלקי, בכל סוגי הקרקע כולל קרקעות כבדות, או בסיסיות. עמיד לתקופות יובש ארוכות (רק לאחר התבססות) או לקרקע ביצתית (עמיד לחוסר ניקוז). יגדל ברוב אזורי הארץ, ויעבור בשלום אירועי קרה קצרים. עם התבגרותו תעלה גם עמידותו לתנאי האקלים. קצב הצימוח שלו איטי, ולפיכך העץ נהנה מהשקיה סדירה בשנים הראשונות לשתילה. נחשב למין חסכן במים ומאריך שנים. עץ אידיאלי לשתילה בפארקים, בהם לצל ערך עליון. כעץ רחוב מומלץ לשתול רק במקומות ללא חוטי חשמל. הריבוי מזרעים טריים בלבד. הנביטה חלה תוך 12 ימים בתנאים של 25°C וללא טיפולים מקדימים. מומלץ לשתול בגן באביב.
כתבה סימה קגן


תמונות נוספות: