אנטרולוביום כפוף-פרי

הדפסה
  Enterolobium contortisiliquum שם מדעי
  Pacara Earpod Tree Common name
קטניות
Fabaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עץ צורת חיים
אמריקה הדרומית, מזרח , מרכז מוצא
רעיל

אנטרולוביום כפוף-פרי
צילום: © שרה גולד   אילנות
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אנטרולוביום כפוף-פרי הוא עץ רחב נוף ממשפחת הקטניות שניכר בתרמילים שלו הכפופים לצורת אוזן, בצבע חום-כהה עד שחור. הוא מגיע לגובה 15 – 25 מ' והנוף שלו רחב ומטיל צל נעים בקיץ. בחורף הוא עומד אצלנו בשלכת. קליפת הגזע והענפים מחורצת. הענפים שבירים והדקים ביניהם עלולים להישבר ברוחות החורף. העלים מנוצים פעמיים ובכל עלה 4 – 9 סעיפים. על כל סעיף 15 - 30 זוגות עלעלים מחודדים בגודל 8 – 10 מ"מ. בשעות החשכה זוגות העלעלים מתקפלים זה מול זה, בדומה לעצים אחרים ממשפחה זאת.
לאנטרולוביום כפוף-פרי תפרחת מסועפת, בקצה כל סעיף מספר תפרחות שבכל אחת  10 – 20 פרחים. גביע הפרח ירוק עם 5 שיניים מחודדות. הכותרת מאוחה עם 5 שיניים ירוקה בהירה גם היא. האבקנים הרבים והארוכים נותנים את הצבע הלבן – קרם לפריחה.
הפרי תרמיל כפוף, נותן לעץ את שמו, צבעו ירוק בתחילה וכשהוא מבשיל צבעו הופך לחום עד שחור. בכל תרמיל 5 - 8 זרעים. הזרעים בצבע חום כהה, קשים וניתן להכין מהם מחרוזות.
לאחרונה דווח שמהזרעים של אנטרולוביום כפוף-פרי בודדו חומרים שיש להם פעילות אנטי-דלקתית ומונעת הקרשת דם. כמו-כן נמצא בבדיקות מעבדה שיש בזרעים  מעכב של התפתחות תאים סרטניים. אכילה של הפירות גרמה להרעלת בקר, לפגיעה במערכת העיכול של הפרות ואף למוות של עגלים.
העץ של אנטרולוביום כפוף-פרי משמש לבניית סירות, צעצועים, רהיטים ועוד.
מוצאו של אנטרולוביום כפוף-פרי הוא באמריקה הטרופית, אמריקה המרכזית והדרומית, והוא מופיע על בול של ארגנטינה משנת 1993. הוא ניטע כעץ נוי בפלורידה. יש משם דיווחים על-כך ששורשיו מתפשטים לרוחב ועלולים לפגוע במדרכות ובמבנים.
אנטרולוביום עמיד ליובש ונחשב לעץ חסכוני במים שדורש השקאת עזר רק בשנה-שנתיים הראשונות לאחר השתילה. הוא מתאים לנטיעה במישור החוף ובעמקים.
כתב עמרם אשל



תמונות נוספות: