כרבל לביד

הדפסה
  Alectryon tomentosus שם מדעי
  Hairy Birds Eye Common name
סבונניים
Sapindaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
משונן שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל צמח מיובא

כרבל לביד
צילום: © שרה גולד   לוד, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

כרבל לביד האו עץ מיערות הגשם באוסטרליה. באזור מוצאו הוא מגיע לגובה 15 מ' ולקוטר גזע 30 ס"מ. הגזע שלו חלק וצבעו אפור. העלים והענפים הצעירים מכוסים לבד רך. העלים מסורגים, מנוצים פעם אחת או פעמיים ולהם 8-4 עלעלים שגודלם איננו אחיד; העלעלים הקרובים לבסיס העלה קטנים יותר. צורת העלים סגלגלה, צדם העליון מבריק ושפתם משוננת. לרוב, אך לא תמיד, הם מסתיימים בחוד.
הפרחים קטנים, חסרי עלי כותרת וערוכים בתפרחות באורך 14-10 ס"מ. לגביע 5 אונות שעירות באורך 1.5 מ"מ. המאבקים הוורודים בולטים ומקנים לתפרחות גוון ורדרד. הפֵּרות הם הלקטים כדוריים באורך 12-8 מ"מ ובקוטר 20-6 מ"מ. הפֵּרות שעירים וקליפתם חומה בהירה, הם נפתחים ב-3 קשוות ואז מתגלים הזרעים שצבעם חום כהה עד שחור. לכל זרע צמוד גופיף מזון גדול ממנו, בצבע אדום בוהק, המושך בעלי חיים ומסייע להפצת הזרעים. הזרעים רעילים ומכילים ציאניד אשר משתחרר כשחותכים או לועסים אותם, בדומה לשקדים מרים.
אזור תפוצתו הטבעי הוא ביערות גשם ובחורשים לכל אורך חופה המזרחי של יבשת אוסטרליה, שם הוא גדל על מגוון קרקעות מגובה פני הים ועד 950 מ' גובה. הוא ניטע כעץ נוי בגנים, בשדרות ובפארקים בקרקעות מנוקזות היטב. הוא עץ המושך ציפורים. הריבוי של כרבל לביד הוא ע"י זרעים. באזור מוצאו הוא נובט באופן ספונטני גם בקרבת עצים הנטועים בגנים. העלים הראשונים של הנבט תלתניים.
בסוג כרבל השייך למשפחת הסבונניים 30 מיני שיחים ועצים שאזור תפוצתם הטבעי הוא באיי האוקיינוס השקט ובאוסטרליה. השם הלטיני Alectryon מקורו במילה המתארת את כרבולת התרנגול. שם הסוג מתייחס לגוף בצבע אדום בצורת כרבולת, הצמוד לזרעים ומושך ציפורים שמפיצות את הזרעים. השם העברי כרבל קשור גם הוא למילה כרבולת.
כתב עמרם אשל



תמונות נוספות:

הצמח במקורות

האגדה היוונית מספרת שאלקטריון היה שומר הסף של האלה אפרודיטה שהיה צריך לשמור שאף אחד לא יפריע כשהיא מתייחדת בלילה עם ארס איל המלחמה. לרוע מזלו נרדם אלקטריון בשמירה והשמש, הליוס, גילה את הנאהבים בזריחתו. כעונש, הפך אלקטריון לתרנגול שמכריז על זריחת השמש כל בוקר.